Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1023 ggr
Aprikos
2018-10-14 00:05

Vad göra?! Ny kanin / diarré

Hjälp!

Vår kastrerade dvärgteddy förlorade sorgligt nog sin kompis för en vecka sedan (ej pga smittosam sjukdom). Han blev helt deppig och apatisk, flyttade in under en säng och kom endast fram för att gå på toa. Varken gos, godis eller annat hjälpte. Igår kväll hämtade vi en ny kompis! En dvv, okastrerad hona på 1 år. Fick rekommenderat att prova sätt ihop dem direkt. Det hela gick rätt bra ändå, han red på henne och höll på ett tag men hon verkade acceptera det utan problem, la sig bara. Hela dagen idag har de legat tillsammans och vilat lugnt.

MEN! Redan igår kväll när hon kom märkte jag att hennes pluttar var jättemörka, små och oregelbundna, lite kladdiga. Tänkte först att det var hennes blindtarmsavföring men att hon kanske var lite stressad över miljöombytet och nya kompisen att hon inte åt dem. Hon åt lite hö - inte jättemycket - och några enstaka pellets.

Idag på förmiddagen såg jag att den konstiga avföringen fortsatte, och blev värre. Kladdigare och konstigare. Kollade med tjejen vi köpte henne av, och enligt henne brukade hon äta med god aptit och inget var konstigt. Ringde vet och de tyckte att vi kunde ge Critical Care och köpa Bio Lapsis och se om det blev bättre då hon ju är helt ny och det är vanligt att det blir så vid miljöombyte.

Tycker fortfarande att hon äter jättekasst, och avföringen nu rinnig. Har separerat kaninerna ifall det är något annat  - vill inte ha bajsklet i dvärgteddyns päls och inga smittor. Kanske för sent för det men ändå.. Har fått i henne en del critical care med tvångsmatning och litegrann Bio Lapsis.

Stackars stackars kanin - kommer hon någonsin att förknippa mig med något bra efter det här? Och vad tusan ska jag göra?? Hoppas få komma in till någon vet imorgon, men inte lätt att hitta kaninkunniga på helger..

Har någon något tips??

/Orolig matte

Annons:
Elslind04
2018-10-14 14:12
#1

Torkade vinbärsblad ska tydligen vara jättebra mot diarré, har aldrig testat eller varit med om det själv så har tyvärr inga andra tips?.

Linnea0001
2018-10-14 16:21
#2

#1 ge inget grönt mer än 2 vinbärsblad du kan ge tre ifall du känner att det går bra. Lägg hö på många ställen så du ser att hon äter, mina kaniner gillar absolut inte höstöl och nästan vägrar att äta ur dom.

Upp till toppen
Annons: