Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 842 ggr
Linnea0001
2018-10-13 17:21

Diare?

Okej det är så att min kanin då och då bajsar lösa pluttar, ibland sitter dom ihop. Trampar han på don blir det bara en stor fläck på filten. Detta är dock bara ibland, oftast är det normala pluttar. Han äter faktist inte så mycket hö. Men idag hittade jag flera lösa pluttar. Undrar om det kan vara för att jag gav honom lite extra mycket gräs? Han fick så mycket så han orkade inte äta upp allt men när jag såg det här tog jag ut gräset ur skålen och la hö i buren på flera ställen. Gjorde jag rätt eller var det bara korkat att ta ut gräset så jag ska ställa in mer? Varför bajsar han ibland lösa pluttar, är det pågrund av att han dricker mycket vatten och äter lite hö?

Annons:
Ljungåsen
2018-10-13 19:16
#1

Är det inte blindtarmsavföring du ser? Se bild i länken nedan. http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html

Linnea0001
2018-10-13 21:07
#2

Tack så mycket för länken det var exakt det! Det står att det är mycket viktigt att kaninen får i sig det men min kanin hittar jag alltid sådant i buren men han får pellets och mängder med grönt så det kanske inte är något problem?

Ljungåsen
2018-10-13 21:29
#3

#2 Det är viktigt att de äter sin blindtarmsavföring. Ofta slarvar de med det ifall de får för mycket godis, som pellets. Jag skulle minska på mängden extramat utöver hö (och grovt gräs). Då borde han bli bättre på att äta upp sitt bajs.

Elslind04
2018-10-14 14:14
#4

Håller med #3 minska på allt utom hö så borde den börja äta det igen, annars bör du uppsöka veterinär då blindtarmsavföringen är mycket viktig att äta.

Upp till toppen
Annons: