Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 993 ggr
m4dd3
2018-10-10 22:29

Kaninungar kissar inte på toan

Vi har två kaninungar på 8 veckor som vi har inomhus och första dagen efter att vi hämtat dem så fanns det kiss i toan, men de senaste dagarna har det legat på flera ställen i buren. Testade sätta lådan på ett av ställena där det funnits kiss, men under kvällen när jag skulle rengöra hittade jag kiss på tre andra ställen. Någon som har förslag på hur jag kan få dem att gå på enbart toan? Toan är det Öko plus i, bottenmaterial i buren är hö. Halm i husen (kissar ej där). Borde jag testa annat bottenmaterial i buren? Funderar på hampströ i så fall. Eller finns det något annat jag kan testa? Har givetvis rengjort ytorna där det varit kiss och även testat lägga en del av det de kissat på i toan. Sen bajsar de nästan överallt, även i hagen och platsen där de äter mat, men det kanske inte går att göra så mycket åt? Största problemet är kissandet då det blir så mycket att rengöra och slänga hö.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-11 07:24
#1

Jag hann inte läsa hela texten, men mina kaniner kissade aldrig på toan när dem var yngre. Dem kissade alltid i huset och överallt i buren, men nu kissar och bajsar dem mest i lådan och de senaste dagarna har jag inte sett kiss i huset. Kaninerna är 6 månader nu och det är vid denna ålder som kaniner oftast lär sig att gå på låda, efter tonåren. Jag blev galen på att kaninerna aldrig gick på låda, men nu är jag stolt över dem :D Jag lade kiss och bajs i lådan varje dag och gör det fortfarande, det ger framsteg. Min förra kanin var frigående i hela huset och han kissade och bajsade aldrig i lådan. Jag blev galen på honom haha. Han lärde sig aldrig, men han är såld och jag hoppas att han lärt sig i det nya hemmet :D

Nea00
2018-10-11 16:47
#2

Kaninerna är bara ungar! Dem kommer att lära sig :)

Maleficum
2018-10-11 18:46
#3

Om dem bor inomhus kan du testa att ha fleece filtar i resten av buren och istället lägga lite hö i toalådan.

När jag hade kaninungar så älskade dem att krypa upp i höhäcken och kissa! Och min nuvarande föredrar att ha hö eller halm under fötterna när han kissar.

Sen kissar och bajsar dem ofta när de sitter på toan så servera höet så de sitter och knaprar på det i toalådan (är det två kaniner kan det vara bra att dem kan få ha varsin också så de inte blir att en kissar utanför för den inte vågar hoppa in i lådan om den andra sitter där).

Och sen är de ju fortfarande bara bebisar! Det kan ta ett litet tag innan de kommit underfund med vad toalådan är till för ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: