Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 805 ggr
CarinCarinlou
2018-10-10 10:21

Kanin som är aggressiv mot bara en av ägarna?

Hej! 

Jag har en kaninhona som precis fyllt 1, kastrerades för 2 månader sedan. Hon var innan kastreringen aggressiv mot både mig och sambon (hon går lös i lägenheten, vi känner oss inte bekväma med att ha henne i bur). 

Aggressiviteten tolkade vi som att hon skyddar sitt revir (mitt kontor och badrummet). Nu efter kastreringen blev hon först helt förändrad vilket vi hoppats på, lugn och kontaktsökande. För ca 2 veckor sedan började hon dock attackera min sambo igen, mycket värre. Direkt han går in i badrummet eller in i mitt kontor rusar hon mot hans fötter och hugger honom i fötter + fotleder samt "brummar" samtidigt. 

När min sambos mamma varit här för att mata henne har hon varit lugn och inte attackerat. Vi tolkar det helt enkelt som att hon inte gillar min sambo. Går det att göra något åt detta? Har ni andra någon erfarenhet av detta? Det känns så hopplöst och fruktansvärt tråkigt. Med mig är hon väldigt gó och ser ut att vara en trygg kanin men det slår totalt om när min sambo kommer nära. Att behöva omplacera eller sätta henne i en bur känns så tråkigt men vi har ju börjat fundera åt det hållet nu. 

Tacksam för alla svar och spekulationer kring detta!

Annons:
Nea00
2018-10-10 11:38
#1

Har det hänt att din sambo har råkat "göra kaninen illa"? Det kan vara så att kaninen tolkar det isf som att han inte är "snäll". Men om inte det så kan det vara så att kaninen helt enkelt inte gillar honom

Maleficum
2018-10-10 11:48
#2

Är det något som hänt mellan henne och din sambo? Som fått henne rädd för honom eller liknande?

Är det bara i vissa rum hon attackerar honom eller så fort han kommer in i ett rum där hon befinner sig för tillfället? Attackerar hon bara om du också är i rummet samtidigt eller även annars?

Vem brukar ge mat och hur ger nig den?

Om hon brukar få pellets skulle jag nog testa att låta sambon bära runt på pelletsen (eller låta det stå nära till hands där det brukar behövas) och så fort han går till platserna hon brukar attackera kasta några bitar på golvet i närheten av där kaninen är och se om hon kan bli distraherad av det. På så sätt kommer hon förhoppningsvis börja associera sambon med godsaker och förhoppningsvis kommer hennes känslor för honom ändras.

Min kanin (som är blind) har ofta blivit väldigt ivrig när han hört mig komma från ställen han vet det kan vankas tex godis (som köket) och vi kolliderade ofta med varandra då jag inte han stanna och han helt enkelt sprang rakt in i mina ben (eftersom han inte ser mig) så nu har han lärt sig att hoppa och sätta sig på olika (hund)beddar jag har placerade på strategiska ställen och vänta på att få kel eller godsaker. Nu springer vi sällan in i varandra längre (och jag slipper oroa mig att jag ska råka trampa på honom av misstag).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CarinCarinlou
2018-10-10 15:31
#3

Tack för era svar! Vi kan inte komma på någon särskild händelse där det har hänt något särskilt mellan dem.

Extra tack Maleficum! Vi ska definitivt ställa fram pellets och hennes favoritgodisar så han snabbt kan försöka distrahera. I vanliga fall får hon pellets i en skål på morgonen.  Det har alltid varit jag öht som matar och pysslar med kaninerna. Likaså är det ju med mig hon spenderar hela dagarna eftersom jag jobbar hemifrån och hon är i mitt kontor. 

Det är när han kommer in i mitt rum eller badrummet som hon attackerar men när jag tänker efter är det framförallt när han LÄMNAR mitt rum. När han kommer in ger hon någon liten varning och då backar han ofta och "skyndar" ut för han har ju tyvärr blivit rädd för henne under denna tid. Då när han vänder ryggen till och går snabbt ut spurtar hon efter hans fötter.

Maleficum
2018-10-10 16:18
#4

#3 Om han backar iväg och går när hon "varnar" har hon nog märkt att hon kan bossa runt med honom och "jagar" ut honom ur sitt revir.

Själv är jag rätt emot att ge mat i skål då man kan göra så mycket mer (och använda det för både träning och underhållning) med det (själv sprider jag ut på golv, i soffan och på diverse ställen så min kanin får leta rätt på det (han är dessutom blind så måste använda nosen mycket) eller ger i godisboll eller andra sökleksaker.

Kan ju vara bra om din sambo kan ha på sig nån form av skor och kraftiga byxor eller något också så hon inte kan skada om hon skulle attackera och låta honom bara stå på sig och visa att han inte blir intimiderad av henne. Och helst då förhoppningsvis lyckas hinna distrahera henne med lite mat innan hon ens hinner gå till attack. =han går inte att jaga bort och man får massa mums när han är i rummet

Har ni nån liten matta/bedd eller annat som kan sticka ut lite så kan han ju alltid kasta dit maten så kommer hon förhoppningsvis lära sig att skutta dit och sätta sig så fort han kommer in i rummet i väntan på att få godisar :D

Hade förut en hona som hade väldigt bråttom när det var matdags och morra och boxa maten ur händerna på mig när man skulle ge mat. Började då öva henne att skutta i en cirkel för att få mat och väldigt fort gick hon från att vara supergrinig och attackera så fort man kom med mat till att glatt börja skutta i cirklar istället. Hon fick något att koncentrera sig på och göra istället för att stressa upp sig för maten inte kom snabbt nog och jag slapp ha mat som flög över allt och rivmärken på händerna när hon boxa mig. Mycket bättre för oss båda =D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CarinCarinlou
2018-10-20 08:34
#5

#4 Tack återigen!

Godisutspridandet har fungerat alldeles utmärkt tycker jag! Hon har lugnat ned sig betydligt sedan jag sist skrev här. Jag hoppas det fortsätter så. Ska även testa detta med att sprida ut maten som du säger, låter ju helt vettigt. :) 

Min sambo har nog fokuserat mer på uppgiften att sprida ut godis än att springa nu så han har utan att tänka på det stått pall vilket säkert också har gett effekt. 

Jättetack verkligen! Det känns som att du/ni har sammanfört vår lilla familj. :)

Maleficum
2018-10-21 20:32
#6

#5 Vad roligt att höra det har funkat så bra! Hoppas det bara går bättre och bättre för er nu!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: