Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 968 ggr
Emmai
10/8/18, 11:51 AM

Foder

Hej! Sitter och räknar lite på fodervärden. Jag ger just nu mina kaniner brit pellets, vilket jag kommer fortsätta med då jag är väldigt nöjd med de - men vill gärna ha något eller några kompletteringsfoder att blanda i. Någon som har något förslag? :)

Har kollat lite på rabbfor, men har hört lite olika åsikter om den. Någon som testat den? Söker bland annat något med lite mer fett i, i alla fall till vintern. Tycker mina äldre kaniner blivit lite tunna efter fällningen. Hade även tänkt komplettera med lite havre, i alla fall under den kalla årstiden.

Alla förslag är välkomna :D

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Chinesecrestedlover
10/8/18, 12:20 PM
#1

Alltid kört med hel havre till mina kaniner (alla har levt ute året om).  Haft massor med kaniner (tyvärr har jag inga kaniner just nu, sedan de sista försvann spårlöst i december 2016, men annars har jag haft kaniner sedan 1990) och alltid mer än en åt gången, en period hade jag 11 stycken te.x. De har varit allt från små hermeliner och dvärgvädurar till "bondkaniner" (blandraser) på 3-4kg+. 

I vissa fall har de fått någon pellets också men oftast inte. De har alltid fått massor med hö, grenar (framför allt från äppelträd) att gnaga på och någon frukt/grönsak/knäckebröd någon gång i bland som godis. Mina kaniner har hållit sig friska och varit i bra hull osv.

kaninälskarn
10/13/18, 2:06 PM
#2

putt ^^

kaninälskarn
10/13/18, 2:08 PM
#3

Följer, vill gärna också ha lite tips? :)))) jag ger mina carrier bara men kanske ska byta till cuni complete

Suns Hoppkaniner
10/13/18, 4:42 PM
#4

Har Brit och havre :)

lydisleon
10/14/18, 12:01 AM
#5

Jag kör rabbfor till alla mina, har gjort det i ett par år nu. Det funkar jättebra tycker jag, kaninerna mår bra och det är praktiskt att kunna köpa stora säckar.  Billigt är det också, till skillnad från cuni complete som jag hade innan. Men cuni complete är å andra sidan väldigt bra rent näringsmässigt, så kanske kan det vara ett alternativ om du vill blanda ut brit med något annat.

På vintern brukar jag öka pelletsdosen och kanske blanda i lite krossad havre. Har också mixat pelletsen med torkade morötter, mycket uppskattat av kaninerna!

[Svea&Sabina]1
10/14/18, 12:56 PM
#6

Kan man ge en matsked havre till varsin kanin varje dag?

Annons:
[Svea&Sabina]1
10/14/18, 12:56 PM
#7

kryddmått menar jag !!

Suns Hoppkaniner
10/16/18, 2:36 PM
#8

Ja, ger min kanin ungefär  en tesked vid frukost och middag :)

Morötterna
10/16/18, 3:43 PM
#9

Havre=kanin får hull. Så ja det kan du

Upp till toppen
Annons: