Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1504 ggr
Suns Hoppkaniner
2018-10-07 21:03

Förkyld kanin?

Hej!

Jag tror min kanin är förkyld, när jag drar han i selen så nyser/hostar han och på senare tid har han börjat nysa/hosta lite mer och typ 2-4 gånger på rad, men bara när man drar i kopplet till selen och ibland i buren, inte så ofta iallafall, 1 gång varannan vecka typ. Har kollat i hans näsa och då har han lite genomskinligt snor som ligger under näsan, ser exakt ut som vatten och känns som det också.

Vill inte åka till veterinären i första hand då han blir väldigt stressad. Kan "förkylningen" bero på kylan då han är en innekanin som får skutta ute i sele typ 5 gånger i veckan, eller va i Hage, så han är ute i 30 min 5 gånger i veckan.

Mvh Orolig ägare

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-08 09:54
#1

Jag lånar din tråd haha :D Jag undrar om man behöver åka in till veterinär om kaninen är förkyld eller ska man inte göra någonting? Är det vanligt att kaniner blir förkylda vid kylan?

Morötterna
2018-10-08 13:54
#2

När mina var förkylda så gav jag dem pytte lite kamomill te, kallt, i en spruta. Funkade bra. #0 Min ena kanin nyser/hostar också när det drar åt i selen, vet inte varför.

[Svea&Sabina]1
2018-10-08 16:29
#3

Kaninen hostar när man "drar" i selen för att den stryps och man får hosta när det trycker på halsen.

Suns Hoppkaniner
2018-10-08 21:29
#4

#3 , blir så med vilken sele jag än har, bogsele, h sele och bröstsele

Suns Hoppkaniner
2018-10-09 11:03
#5

#2 , Gav han lite kamomill te i en spruta idag, ska ge han 1 ml varje dag tills söndag och se om det blir bättre :)

Upp till toppen
Annons: