Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 813 ggr
brorkanin
10/6/18, 7:28 PM

Omhändertagen kanin

Hej. Jag kan i stort sett ingenting om kaniner, behöver därför lite experthjälp:). Jag hittade en kanin i bur som var övergiven på en vind i ett höghus. I buren fanns avföring överallt och ingen mat eller vatten. Jag polisanmälde det och tog med kaninen hem. Det är ingen som har kontaktat polisen om det och det fanns heller inget chip så man kunde spåra ägarna. Jag hade en bekant som har flera kaniner sedan innan. Han försökte ta hand om kaninen med de andra accepterade honom inte. Då kaninen är supergosig blev jag och hela min familj förälskade i honom, så vi valde att behålla honom. Vi beställde en stor bur med två våningar som står i vår inglasade altan. Han är världens gosigaste och snällaste kanin. Nu till min fråga. Vi brukar ta in honom så att han får vara med oss inne några kvällar i veckan. Då är han väldigt gosig och ligger gärna med oss i soffan och myser. Han söker ofta kontakt och hoppas gärna upp på en när man ligger i soffan. Dock så är det väldigt svårt att få honom ur buren när man ska hämta honom. Han springer ifrån och försöker gömma sig längst in i buren . Visar tydligt att han inte vill att man lyfter upp honom från buren. Han var dock aldrig försökt bitas eller göra något utfall eller så. När han väl kommer in i huset så släpper allt och han springer runt och busar och tar glädjeskutt. Det känns dock som man är elak mot honom när man tar ut honom från buren då han tydligt visar att han inte vill. Men jag vill ju heller inte att han bara ska vara inlåst i sin bur hela tiden. Vad är rätt att göra? Ska man låta honom vara i buren eller ta ut honom lite mot sin vilja? Några tips??

Annons:
Novachan
10/6/18, 7:34 PM
#1

Så för att övertydliga, kaninen bor utomhus men ni tar ibland in kaninen?

brorkanin
10/6/18, 7:36 PM
#2

Ja precis. Ursäkta om det var lite otydligt:)

brorkanin
10/6/18, 7:37 PM
#3

Det står iof halvt inomhus. Vi har en inglasad altan där buren står närmast huset

Novachan
10/6/18, 7:38 PM
#4

Bodde kaninen utomhus också när han var hos din bekant?

brorkanin
10/6/18, 7:39 PM
#5

Ja. Fast där bodde han bara ett par dagar

Novachan
10/6/18, 9:18 PM
#6

Jag vet inte vad som gäller / om det påverkar kaninen att den bor utomhus året om men tas in då och då stundvis (hoppas någon annan kan svara på det). Man ska ju inte låta en ute-kanin plötsligt bo inomhus eller tvärtom. Jag tänker också att han kanske bodde inomhus i lägenhet innan? och därför mer van vid mer värme (om han är redo att vara en utomhuskanin men kanske också är nu som det är okej att göra honom till en(?) jag har inte superkoll vad gäller när man vänjer kaniner från att bo inne till ute eller tvärtom). Och om han bodde inte kanske han också var en frigående kanin, jag tänker på hur de beskriver hur han är inomhus, som att det är något han är van med sedan innan. Kanske är därför han också inte är van vid att bli lyft, utan har fått ta sig upp till soffan själv och söka sig till människor

Annons:
[Svea&Sabina]1
10/7/18, 6:34 AM
#7

Om ni har samma temperatur på altanen som inomhus funkar det att ta in kaninen, men är det utomhustemperatur på altanen så ska ni inte ta in kaninen. Mina kaniner är svårfångade och springer iväg. Jag kan inte fånga dem i buren eller i hagen. Jag använder mig av kompodtgalller för att stängs in dem i ett hörn när dem är i hagen och i buren sätter jag en transportbur framför husets hål och "jagar" in kaninerna i transportburen.

Novachan
10/7/18, 9:54 AM
#8

#6 Jag syftade på frigående inomhusboende kanin (för att vara mer tydlig)

Upp till toppen
Annons: