Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1022 ggr
Tusseen
2018-10-04 15:36

Diarré

Min kanin har på de senaste två dagarna haft väldigt mycket diarré. Han har även kletat in det i sin egen päls vilket gör honom iriterrad och ibland försöker bita av det. Är det någon som vet varför han börjar få diarré helt plötsligt? Och dessutom så himla mycket… Jag har dock bytt till en annan mat som han får dagligen, men den får han aldrig om jag inte blandar den med den mat han är van vid.

Annons:
-Aida-
2018-10-04 16:16
#1

Övergången kanske gick för fort. Ta bort all mat och ge enbart hö och vatten, blir kaninen sämre kommer du behöva åka in, diarre är ett svårt tillstånd för kaniner och hälsan blir fort sämre. När han blivit bra igen så gör du om övergången men långsammare om det är orsaken. Vad är det för slags mat du ger?

Tusseen
2018-10-04 18:46
#2

#1 Den nya maten heter Burgess Excel

frer
2019-01-09 12:04
#3

Mina kaniner brukar få diarré av för mycket gasbildande frukt och grönsaker, tex. äpple  och isbergssallad, istället för morot ger jag palsternacka som innehåller mer fibrer (jag ger lite, en till två skivor, av bara  äppelskalet och ingen sallad, jag ger även lite av tex. apelsinskal och mandarinskal, skal innehåller mycket fibrer och lite kolhydrater) när de får diarré då ger jag ca halvt knäckebröd (Vasa knäckebröd innehåller ca 20% fibrer) (anpassat efter kaninens vikt och diarré-grad) och det stoppar ganska snabbt diarrén, och fortsätter med ca 1/4 knäckebröd ca var fjärde timme tills diarrén har slutat.  Knäckebröd gör även att magra kaniner går upp i vikt.

[Avenbok]
2019-01-09 18:48
#4

Ta kaninen till veterinären! Om det hållit på så länge som 2 dagar. Det är livsfarligt för kaniner med diarré. Ge bara hö och vatten fram tills veterinärbesöket. Och för att förebygga framtida magproblem, fortsätt att bara ge grovfoder och vatten, kaniner behöver inget kraftfoder. Dom mår bäst av energifattig kost och det gör inget om dom är lite magra.

frer
2019-01-25 12:40
#5

Jag ger mina kaniner fortfarande en munsbit av morot, en nöt, russin etc några  gånger i veckan men alltså i mindre mängder än vanligt, och dem mår bra. Jag undviker isbergssallad dock, det gör bara gas och vatten tror jag. Jag ger de pellets som innehåller ca 28% fiber, har inte testat extra högfiber-pellets än. Jag tar även ut dem på promenad med koppel, jag ställer en transportbur på en shoppingvagn och går till nåt lugnt ställe där kaninen får hoppa med koppel i ca 10 min.

Upp till toppen
Annons: