Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1544 ggr
fyrklövertshoppkaniner
9/25/18, 9:46 PM

Vad kan jag avla på för färger??

Hej! Jag har verkligen 0 koll på det där med färger. Och jag ska nämligen ta en första kull och för att allt ska bli rätt, så undrar jag nu vad är det för färger jag får para med en blå otter brokad?

Annons:
Majeas
9/25/18, 10:02 PM
#1

Inte brokad med brokad. :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

fyrklövertshoppkaniner
9/25/18, 10:05 PM
#2

det vet jag:) kan jag para henne med en viltgul hane (rödförstärkt) ??

[Svea&Sabina]1
9/26/18, 9:03 AM
#3

Min pappa vill gärna ta en kull på någon av mina honor, men jag har ingen erfarenhet av Avel och jag tror inte att uppfödaren skulle uppskatta det.

Peak303
9/26/18, 10:19 AM
#4

Otter blå + viltgul = viltgrå

Bästa skulle vara att para med en blå¨baserad färg

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

fyrklövertshoppkaniner
9/26/18, 1:20 PM
#5

Okej ska möjligtvis para henne med en blå otter hane:)

Men kan jag fortfarande para med en viltgul??

Peak303
9/26/18, 3:01 PM
#6

#5 Kan, kan du. Men frågan är vad du skulle vilja ha ut av en sådan PARNING i så fall. 

Vad finns där bakom din kanin i stammen?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
fyrklövertshoppkaniner
9/28/18, 7:20 AM
#7

Det är ingen speciell färg färg jaf vill få fram:)

Men det blir hopppkorsningar:)

[Frida Rydberg]
9/29/18, 8:38 AM
#8

Om din kanin är brokad så ska du inte para med en brokad, och inte heller med en vit rödögd som har en brokad förälder då den genetiskt kan vara brokad men det syns inte eftersom allt pigment är borta. I övrigt kan du para med vad som helst om du inte vill få fram specifika färger.

Linnea0001
9/29/18, 9:02 AM
#9

#8 jag har en vit blåögd med föräldrar som haft andra färger. Visst kan jag para den med en helblå kanin? Blev osäker nu.

Peak303
9/30/18, 9:00 PM
#10

#9 En brokad kanin kan paras med helfärgad ja.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Linnea0001
10/1/18, 7:31 AM
#11

Okej, tack #10

lovemysack
11/16/18, 9:56 PM
#12

Ska tillägga att om du har en brokad kanin så bör du inte para med en manteltecknad eller schecktecknad heller. :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Travis D
11/16/18, 10:17 PM
#13

Vad händer om man parar en brokad med brokad? Varför får man inte göra det?

// någon som inte är bra på genetik och färger

Annons:
Nea00
11/17/18, 4:14 PM
#14

Undrar samma sak som #13

Morötterna
11/17/18, 6:55 PM
#15

#14

Om du parar brokad med brokad eller manteltecknad så kan det uppstå ungar som är dubbelbrokade. Också kallade Vitschekar. Ungar som är Vitschekar kan i regel ha mindre färgade områden än brokad eller mantlad. Vitschekade ungar är ofta svagare och dör snabbare än sina andra syskon, som då i förutsättning är brokade, mantlade eller enfärgade. Vitschekar kan få sämre nervförsörjning i tarmen, vilket kan leda till brist på Tonus i tarmmuskularturen. Den symtonen kallas Paralytisk ileus. Det leder till att tarmen stannar och innehållet fastnar eftersom tarmen inte kan föra det vidare. Forskare har teorier på att tunntarmen är för kort eller att blindtarmen har svårt för att ta upp natrium vilket leder till en kraftig diarre eftersom mer vätska samlas i tarmen och detta kan leda till vätskebrist, och i allra värsta fall döden för en Vitschek. 

Vitschekar som har magproblem klarar sig oftast max 1 år, många dör i väldigt tidig ålder medans andra kan leva ett långt och lyckligt liv utan problem. Det är alltså väldigt olika från kanin till kanin.  (det mesta är taget från kaninmagasinet)

Upp till toppen
Annons: