Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1623 ggr
Nea00
9/25/18, 5:37 PM

Vad ska jag göra?!

Hjälp!!!!! Mina två kaniner har rymt! Någon hade öppnat deras dörr, så dem har nu rymt. Jag är helt förtvivlad och har tappar hoppet och tänker bara hemska tankar som om dem t.ex hade blivit tagna av en katt för att vi har jättemånga katter i vårt kvarter. Jag har kollat i hela trädgården men finner dem inte. Jag kunde inte föreställa mig hur hemsk det var innan att förstå att ens djur har rymt, dem betyder ALLT för mig och klarar sig inte länge i vildmarken, speciellt nu när det är minusgrader. Vad ska jag göra?! Jag har frågat mina närmsta grannar om dem har sett någon kanin men ingen har sett dem. Vi har ett garage i våran trädgård som dem kan smita under, men man ser inte att dem är där om man försöker att kolla. Jag sitter i min säng och är jätteledsen och känner mig mycket skyldig till detta, fast jag vet att det egentligen inte är mitt fel. Vad ska jag göra?! HJÄÄLP!

Annons:
Randomel93
9/25/18, 6:06 PM
#1

Finns det något särskilt gott som gillar? Kanske ljudet av när pellets hälls upp? Testa locka med en massa mat dom gillar, dom kanske inte lyssnar på när man ropar men ljudet av mat kanske hjälper? Lycka till, jag hoppas verkligen att dom kommer hem!

Grodan
9/25/18, 6:08 PM
#2

Låt deras dörr (har ingen aning om vad det är för dörr osv) vara öppen, ladda där inne i buren eller hägnet eller vad det nu är dina niner bor i med massa gott och hoppas att de söker sig hem till trygghet och mat. Gör deras boställe lite mysigare också så att de inte skuttar ut i vildheten igen utan stannar där och slaggar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nea00
9/25/18, 6:38 PM
#3

Tack för svar! Just nu går bara hemska tankar runt i huvudet…Dem är verkligen allt jag har och jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan dem!

Grodan
9/25/18, 6:51 PM
#4

Jag håller en tumme för att de, på något sätt, kommer hem igen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nea00
9/25/18, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har testat att locka dem med pellets och jättemycket! Dem verkar inte vara i trädgården. Ååh jag blir verkligen rädd nu! Jag känner jättemycket skuldkänslor. Här är en bild på en av mina fina änglar..

Nea00
9/25/18, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Nea00
9/25/18, 7:41 PM
#7

Det känns så mycket mer än hemskt just nu. Jag har tappat hoppet helt och hållet och sitter i min säng och storgråter. Jag har verkligen förstört allting känns det som..

Nea00
9/25/18, 9:57 PM
#8

Kan säga såhär också så ni får lite mer information: Dem bor i en lekerstuga, jag har öppnat dörren och lagt in massa godsaker och mycket hö och halm där i. Sedan så har jag ett litet kaninhus som deras mysställe (ca 40 cm brett), det ställde jag ut på våran gräsmatta. Jag får verkligen hålla tummarna för att dem kommer hem igen! Vi har ju som sagt ett garage som lyfter från marken, ett utmärkt gömställe för en liten nin. Jag går upp imoegon tidigt och ska kolla om jag ser dem eller om dem har rört något av godsakerna i deras bur/lekerstugan. Återkommer med nya nyheter imorgon!

Nea00
9/26/18, 8:02 AM
#9

Nu har hag kollat i lekerstugan..Till min stora sorg har hon inte ens rört godsakerna jag gav henne och inte varit inne i lekerstugan heller…

tiger tok
9/26/18, 8:53 AM
#10

#8 om du tror att de gömmer sig under garaget, hägna in det. Lämna godsaker intill garaget, och se om det försvinner. En bekant till mig har kaniner, de rymde in under deras altan. De satte godis och mat/vatten där, och då kom kaninerna fram och tog för sig när de blev hungriga.

Nea00
9/26/18, 9:01 AM
#11

#10, men om dem inte är under garaget och om jag hägnar in det så kan dem ju ändå inte komma under garaget och ta skydd. Tror du att hon kommer att komma tillbaka? Jag är verkligen sååå rädd just nu, Pärlan (kaninen som har rymt) är inte rädd för någonting och ska alltid komma fram och hälsa på allt och alla. Men vänta nu, hmm….Jag kanske kan lägga ut flera godsaker i trädgården på olika ställen och se om något blir borta? Om inte fåglarna tar det förstås, men tror inte att fåglar är så förtjusta i kaningodis. Om godiset jag lagt i trädgården försvinner så måste dem ju iallafall vara i trädgården! Men har ni något tips? på hur jag ska få hem dem igen?

tiger tok
9/26/18, 9:03 AM
#12

Bodde hon själv?

Nea00
9/26/18, 9:05 AM
#13

Jag vet iallafall hur dem har lyckats att rymma. Dem bor ju som sagt i en lekstuga, och i vintras så frös dörren fast och jag ryckte ut den. Då blev det en spricka i dörren, men den var ganska liten då. Och nu har den blivit så stor att en planka sitter löst. Dem har buttat ut plankan och smitit. Detta hände igår morse eller natten till igår, vilket betyder att dem har varit borta i mer än ett dygn.

Annons:
Nea00
9/26/18, 9:06 AM
#14

#12, nej hon bodde inte själv. Hon har en kaninkompis (hona) hennes barn

Nea00
9/26/18, 11:09 AM
#15

Jag får hoppas att dem tröttnar på friheten och kommer hem igen. Dem har ALDRIG rymt förut!

[Svea&Sabina]1
9/26/18, 11:29 AM
#16

Fy vad hemskt! Jag hade fått panik om dörren vad öppen och inga kaniner kvar. Jag hade satt upp lappar direkt och skippat skolan för att leta tills jag hittat kaninerna. Om du hittar kaninerna så håll dörren låst på nätterna och när ingen är hemma. Jag låser alltid när ingen är hemma och på natten. Misstänker du att du glömt att stänga eller att någon har öppnat? Rävar kan få upp vilka lås som helst om det inte är låst, så lås i framtiden!

[Svea&Sabina]1
9/26/18, 11:32 AM
#17

Håll dörren öppen och förhoppningsvis sitter någon av dem där när du kommer. Lägg en stor skål med pellets i lekstugan och om det är borta så har dem varit där, för ingen fågel kommer in i lekstugan. Har du satt upp lappar än?

Nea00
9/26/18, 11:56 AM
#18

#16, dem bor i en lekstuga och har buttat upp en trasig planka och smitit. Jag har verkligen PANIK! #17, nej vi har inte satt upp lappar, men vi har bett dem i vårat kvarter att hålla utkik för kaniner, vi har också lagt ut det på Facebook och sedan så har vi ringt polisens hittegods. Dem är allt jag har och jag kan verkligen inte tänka mig att förlora dem! Det finns inga rävar här och det är jag 100 på. Jag har lagt in havregryn, banan, pellets, vatten, moror, maskrosblad, knäckebröd och äpple i lekstugan. Jag är i skolan just nu och jag hoppas verkligen att dem sitter i lekstugan när jag kommer hem!

Linnea0001
9/26/18, 5:49 PM
#19

Hur går det? Har dom kommit hem än? Kan jag hjälpa till att leta vart bor du?

Nea00
9/26/18, 8:04 PM
#20

#19, dem har inte kommit hem än. Nu på kvällen har vi letat i 2 timmar men inte funnit något. Jag bor i Värmland-Arvika. Men dem verkar inte vara i trädgården för att mammas kompis såg en kanin springa över vägen förut. Jag är så orolig! Jag vill skippa skolan och leta efter dem, men får dock inte det

Annons:
KaninCupcake
9/26/18, 8:20 PM
#21

Sätt upp lappar överallt och be kompisar hålla koll. Se till att ge ut ditt nummer tydligt så folk ringer direkt om de får reda på någonting. Ställ ut godsaker på uppfarten eller på andra lättillgängliga platser och se om det försvinner. Se också till att ha vatten, dock kan ju andra djur kanske också dricka av det. Om det försvinner godsaker, kolla om du har någon kamera eller något som kan filma eller så att du kan veta om de varit där. Brukar du gå på promenader med kaninerna, vart väljer dem att gå? Kanske har de något ställe de gärna går till eller sitter? Leta där!

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Nea00
9/26/18, 10:35 PM
#22

#21, vi får inte göra det. Men vi har gjort allt vi kan! Och vi letar som galningar

[Svea&Sabina]1
9/27/18, 8:51 AM
#23

#22 Vad får ni inte göra? Ge era nummer? Ingen vet att det är ert nummer :D

Nea00
9/27/18, 11:02 AM
#24

#23, jag trodde att man inte fick sätta upp efterlysningar där vi bodde, men det får man. Så om jag inte finner dem när jag kommer hem så ska jag sätta upp lappar/efterlysningar. Vill göra ALLT för att få hem dem då vi har jättestora katter som är farliga för små niner😢

[EM_L]
9/27/18, 11:12 AM
#25

Oh nej!

Hoppas att du hittar dem!

[Svea&Sabina]1
9/27/18, 11:17 AM
#26

Hoppas verkligen att du hittar kaninerna! Jag hade varit förstörd om jag visste att mina kaniner var lösa. Tänk vad som kan hända, fy! 💗

Nea00
9/27/18, 2:47 PM
#27

#26, ja jag satt och grät hela natten inatt för att jag ville inte sova bort tiden såär likblek idag. Jag ska göra mitt allra bästa för att hitta dem såklart! Men tänk om det var sista gången jag såg henne för några dagar sedan?..

Dem har nu varit borta i snart 4 dygn!😢 Jag har panik och kan inte fokusera något i skolan, det ända jag tänker på är om dem kommer att komma hem, om jag kommer finna dem döda, om dem springer bort t.ex..Slutar kl 15:00 idag och jag ska raka vägen hem och leta och leta!

Annons:
[Svea&Sabina]1
9/27/18, 4:45 PM
#28

Letar ni verkligen överallt? Säg till alla grannar att leta under altan och garage. Ni får gå ut i skogen om det finns och leta överallt, inte bara på gatorna.

[Svea&Sabina]1
9/27/18, 4:46 PM
#29

När ni är ute och letar så ta med kompostgaller och en transportbur så att ni kan fånga in kaninen

Nea00
9/28/18, 7:58 AM
#30

Det blir svårt att ta med oss kompostgaller, dem är så tunga. Men en av kaninerna är såpass tam att vi bara kan ta henne från marken, den andra springer nog hem av sig själv efter ett tag…..Vi har själva varit inne på grannarnas tomt och letat under uthus och altan men inte funnit något. Jag ska ut och leta idag igen såklart! Slutar 14:45 idag, så det är raka vägen hem och leta som gäller ofc! Hoppas att jag kommer finna dem, det börjar bli kallt nu! Vad skulle ni gjort?! Dem har varit borta i 4 dygn! Börjar bli riktigt orolig!

Nea00
9/28/18, 8:12 AM
#31

Nu vet vi att dem lever!!!!! Dem har setts av många i Arvika vid brandstationen och Degerängen. Vilket betyder att dem har skuttat förbi ska Arvika!

Nea00
9/28/18, 8:27 AM
#32

Tar ledigt idag och letar!

Nea00
9/28/18, 9:28 AM
#33

Nu har jag letat där hon sågs sist, men det känns verkligen helt hopplöst! Det är ju stor chans att hon är i någons trädgård och inte på gatorna.

Nea00
9/28/18, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34
Annons:
[Svea&Sabina]1
9/28/18, 10:31 AM
#35

Jag förstår att det känns hopplöst, men jag hade känns hopp på ett sätt. Om folk ser kaninerna så vet vi att dem lever och då finner du dem. Skriv lappar med era nummer om ni inte redan gjort det!

Nea00
9/28/18, 11:19 AM
#36

#35, vi har ringt polisen, vi har lagt ut på Facebook, vi har pratat med grannarna och nu ska vi sätta ut efterlysningar och lägga efterlysningar i folks postlådor

Nea00
9/29/18, 12:15 PM
#37

Nu har vi satt upp efterlysningar, hoppas att någon ringer och säger att de hittat dem!

Agnes.stoltzz
9/30/18, 5:28 PM
#38

Hur går det?

[Svea&Sabina]1
9/30/18, 6:31 PM
#39

Har ni hittat dem än? <3

Nea00
9/30/18, 6:43 PM
#40

Vi har inte hittat den

Nea00
10/1/18, 8:42 AM
#41

Vimmvi har satt upp efterlysningar på många ställen nu. Men det har ringt några och sagt att de har sett 2 kaniner i Edane

Annons:
Linnea0001
10/1/18, 5:27 PM
#42

Är Edane långt från er?

Nea00
10/1/18, 9:12 PM
#43

#42, Edane är ca 1 timme från oss! Men ska förklara läget nu: Den kaninen i Edane var en hare som brukar skutta runt i folks trädgårdar om käka äpplen och den har gjort det i flera veckor nu. Så det är alltså INTE kaninerna! Och dessutom så vet vi vart kaninerna är nu! Dem är några kvarter bort i en skog och sågs senast idag klockan 2-3. Jag är så glad att vi iaf vet vart dem är och framförallt att dem fortfarande lever! Så vi ska leta, leta, leta, leta och leta där vi vet att dem är :).

Chinesecrestedlover
10/1/18, 10:57 PM
#44

#43 Ta med typ. transportburar/mindre hus till skogen där de synts till och lägg in hö, mat och godsaker där i. Har du flera kaniner? Tänker som du i så fall skulle kunna använda som "lockbete"? Ibland har man nämligen tur och kaninerna som rymt söker sig till andra kaniner. Du skulle i så fall kunna ta med dig ev. övriga kaniner och placera antingen i en transportbur eller gå runt med de i koppel och se om rymlingarna vill komma fram. 

Jag vet hur det känns🤗. Jag har både varit med om lyckan av att en kanin kom hem igen självmant, efter att ha varit borta i ett dygn eller vad det var och sorgen av att aldrig mer få se kaninerna i fråga. 

Ena gången var i tonåren då min ena kanin (min favorit genom alla år, hade massor med kaniner i ca 26 år men har just nu inga) försvann från sin bur och själv kom tillbaka efter att ha varit på äventyr (jösses vilken panik jag hade tiden han var borta). Han "rymde" även ibland bara för att sitta bredvid någon av de andra kaninernas burar, påhittig och dessutom så var han en fertil hane (med honor i burarna bredvid). 

Andra gången gick det tyvärr inte lika bra. Då (december 2016) försvann de sista kaninerna jag hade. Det var två kastrerade bröder, den ena var min och den andra var en "bonus" (som egentligen tillhörde min ena syster, men som bodde ihop med min kanin).  Jag bor i en lägenhet med en liten uteplats som dessutom ligger i "solläge" dvs. inte lämpligt för kaniner (anser att kaniner ska bo utomhus) så de fick bo kvar hos mina föräldrar.  En dag när mamma skulle gå ut och kolla till kaninerna så var de inte längre kvar. De bodde i en bur som stod öppen med en Hage runt. Jag satte upp lappar och sökte efter kaninerna m.m. men de var bara spårlöst försvunna tyvärr. 

Hoppas verkligen att det slutar lyckligt för din del och att dina kaniner snart är hemma i sin lekstuga igen. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Nea00
10/2/18, 11:12 AM
#45

#44, vad sorgligt att dem inte kom hem igen😢! Just nu är klockan kvart över 11 och om en kvart ska min klass följa med och leta efter kaninerna, och jag har sagt att det är jätteviktigt att inte springa, skrika osv.

[Svea&Sabina]1
10/2/18, 11:38 AM
#46

Vad snällt att dom hjälper till 💗

Nea00
10/2/18, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#46, jaa. Jag har iaf 1 annan kanin som sällskap just nu

[Svea&Sabina]1
10/2/18, 5:39 PM
#48

#47 Vems kanin är det?

Annons:
Nea00
10/2/18, 11:03 PM
#49

#48, aa det är jag som tar hand om henne :). Hon heter Rosie

Linnea0001
10/3/18, 7:34 AM
#50

#49 vad fin hon är! Ett tips? är att ta med henne i skogen som kaninerna sågs och gå med henne. Eftersom kaniner ör flockdjur så kanske dom söker reda på henne.

Nea00
10/3/18, 10:11 AM
#51

#50, ja hon är söt och fin! Hon är lejonhuvad, så det ser ut som att hon har en peruk mellan öronen hihi! Hon är bara lite skygg men suuuper snäll!

Nea00
10/4/18, 2:31 PM
#52

Vi finner dem inte..Vi har letat som tusan! Men när kaniner väl gömmer sig så gömmer dem sig jättebra. Känns som att jag har gett upp hoppet..Jag kommer att sakna dem!..

[EM_L]
10/5/18, 9:24 AM
#53

Hade jag varit du så hade jag letat i en månad till innan jag gett upp hoppet! Fortsätt att lite!

[Svea&Sabina]1
10/5/18, 9:52 AM
#54

Fortsätt i minst 2 månader.

[Svea&Sabina]1
10/5/18, 9:53 AM
#55

Det var väl bara 1 vecka sedan dem rymde? Det är inte lång tid ni har letat, så fortsätt 💗 Hoppas att ni hittar kaninerna innan det blir minusgrader.

Annons:
Nea00
10/5/18, 11:13 AM
#56

Tack, ni förstärker hoppet!❤️

Linnea0001
10/5/18, 8:23 PM
#57

#56 du klarar det♥️ tänk hur glad du kommer bli när du hittar dom♥️ #staystrong

Upp till toppen
Annons: