Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 797 ggr
novembre
2018-09-25 14:51

Träna kanin att gå på golv?

Hejsan! 

Jag har två kaniner (4 månader), varav en av dem verkligen inte vågar gå på golvet. Vi har lagt ut mattor i lägenheten, men de är inte många och det ser verkligen ut som en lekplats här hemma för att han ska ha större frihet. Min ena kanin har inga problem med att gå på golvet och springer och hoppar överallt.

Jag tror det är inbillning då han alldeles i början ändå rörde sig lite grann på golvet utan problem, men nu vill han inte alls och han blir paralyserad av rädsla om han skulle hamna på golvet och då sprattlar han allt vad han kan. Då ser det ut som att han halkar omkring, men jag tror han inte får fotfäste för att han är så rädd. ibland glider mattan iväg när han leker och rusar omkring, och då är han så uppe i sin eufori att han inte ens tänker på att han hoppar ett eller två steg utanför mattan :P 

Om det finns sätt att vänja honom vid att gå på golvet skulle jag vilja prova så att även han får känna sig mer fri. Han brukar tyvärr få se på när hans kompis rör sig fritt. Han brukar följa efter henne men vågar inte gå utanför mattorna när hon gör det. 

Han är i övrigt en väldigt blyg kanin och ibland vill han inte gå utanför buren. Han tycker inte heller om att bli lyft och då han fick tillfällig behandling med ögondroppar vill han verkligen inte ge en förtroende :/

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-26 09:07
#1

Jag hann inte läsa hela texten, men här är mitt svar. Lägg ut mattor och låt kaninen gå på dem. Om kaninen vill ha större yta att röra sig på så går den på golvet. Min förra kanin hade vi mattor till men han lärde sig att gå på golvet när han ville springa på större yta. Bry dig inte om att den inte vill gå på golvet, den gör det när den känner sig säkrare :D

Morötterna
2018-09-26 15:10
#2

Min ena kanin vill helst inte gå på golv, men hennes kompis gör det. Jag har en matta i vardagsrummet och hon brukar lämna den ibland, springa till hallen dör det finns en lång matta och sedan tillbaka.

Morötterna
2018-09-26 15:10
#3

Min ena kanin vill helst inte gå på golv, men hennes kompis gör det. Jag har en matta i vardagsrummet och hon brukar lämna den ibland, springa till hallen dör det finns en lång matta och sedan tillbaka.

Vaniljmuffin
2018-09-26 21:21
#4

Min kanin gjorde samma tills typ nyss. Han är 5 månader nu och det var först sista typ två veckorna när han blivit lite tyngre som han kan gå utan att glida och nu är det ett sjå att hålla honom från ställen han inte får hahaha

novembre
2018-10-04 11:14
#5

Okej, då fortsätter jag som vanligt :) han har blivit liite modigare på senare tid och vill gärna vara ute nu. Ibland är han nyfiken på golvet men vågar inte. Kanske det blir bättre när båda kaninerna kan vara ute tillsammans :)

Upp till toppen
Annons: