Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1600 ggr
DjurälskarenEmelie
9/24/18, 4:16 PM

Djuraffär?

Hej! Vet att djuraffär o vanliga fall inte är ett bra alternativ men vad skulle ni säga om zoo giganten i lomma? Min förra kanin va därifrån och han va helt underbar. De låter kunniga på hemsidan o skriver att de använder sig av lokala uppfödare o alla kaniner vaccineras o veterinärkollas innan de säljs. Sks endast ha kanin för kel så bryr mig inte så mycjet om utseendet egentligen men könner mest att de verkar enklare att bara köpa från affär o vad skiljer liksom egentligen en kanin från affär än en random från blocket(?) Vill uppmärksamma att jag ej gillar djuraffärer!

Annons:
Fridaaaa
9/24/18, 4:26 PM
#1

Jag hade inte köpt från djuraffär, 
Adopterar hellre en kanin som behöver nytt hem än stödjer djuraffärer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DogeLove
9/24/18, 5:36 PM
#2

Köp alldrig kanin från en djuraffär, det finns säkert någon uppfödare eller omplacerings kanin i närheten, annars får du antingen åka till en annan stad eller ha tålamod tills det kanske dycker upp. Att köpa kanin från djuraffär är något av det värsta man kan göra!

novembre
9/25/18, 2:37 PM
#3

Jag köpte mina kaniner för inte så länge sedan på en djuraffär. Jag tycker de verkar seriösa och har bra hand om sina djur i butiken och därför undrar jag av vilka skäl en inte ska köpa i djuraffär? Har inte djurskyddslagarna blivit strängare? 

Kanske är en dum fråga, men veta kan man ju inte förrän man frågar :)

DogeLove
9/25/18, 3:30 PM
#4

#3 Det är verkligen ingen dum fråga! :) Den absolut största anledning enligt mig handlar inte om hur djurafärrerna sköter sina djur utan vart dom kommer ifrån från början, allt som oftast är dom från grossister som föder upp djuren i massor, håller dom i små burar (oftast mindre än svenska minimimåt) och tvingar honorna att födda kull på kull, vet inte om du hört talas om puppy mills? Ifall du har det så är det ungefär som dom fast med smådjur. Grossist fabrikerna ligger ofta även utanför Sverige så samma lagar gäller sällan där. Sen finns det förstås djuraffärer som köper in från privata uppfödare, men dom är få och även i dom fallen så är det oftast väldigt oseriösa uppfödare som säljer till djuraffärer, en seriös sådan skulle inte sälja kaninen till vem som helst och riskera att dom hamnar hos någon som vill djuret ont. Sen är det förstås stressigt för kaninerna att ha människor som springer in och ut hela tiden och oftast har kaninerna burar som bara är precis över minimum måtten även om det förstås finns undantag där också. Och sen även om djuren har det bra, så får man fortfarande inte glömma att dom där ninerna kan säljas till bokstavligen vem som helst, så om man vill ha bort oseriös Avel och tanken på djur som slit och släng varor då är det bäst att inte köpa från djuraffär. Hoppas att jag inte lät för hård, du visste ju inte allt det här innan du köpte kaninen så! :)

Linnea0001
9/25/18, 4:50 PM
#5

#4 för det första finns det inga dumma frågor så där har du helt fel hörru. På vår djuraffär står det alltid ifall det är en privatperson eller uppfödare, är det en uppfödare så står det alltid om dom och ifall man kan kontakta dom och fråga om kaninen. Burarna står i ett eget rum och där har dom också sina kaniner lösgående, det är bara hanarna som sitter i en bur som är 170 lång på ett ungefär.

DogeLove
9/25/18, 4:52 PM
#6

#5 Jag sa att #3 inte ställde någon dum fråga, så vad hade jag fel med? Och säljer djuraffären hos dig till vem som helst eller tittar dom noga upp personen? För i så fall är det väll en bra djuraffär! :)

Annons:
Linnea0001
9/25/18, 5:18 PM
#7

#6 haha oj läste lit fort där! Har inte köpt där men min kompis gjorde det och hon fick med skötselbrev, härstamningsbevis och foder. Dom informerade även om att kaninen helst skulle ha lika stor bur eller större ifall dom inte kunde ha löst då kaninen skulle ha stor plats att röra sig på. Dessutom fick hon med en sele så hon kunde gå ur med kaninen.

DogeLove
9/25/18, 5:35 PM
#8

#7 Det är lugnt, händer lät att man läser lite fort, har hänt mig också många gånger. :) Ok låter ändå som en ansvarsfull djuraffär, även om jag själv inte gillar djuraffärer oavset, då det ger lite känslan av att djur är ting och dom fortfarande inte kan ha någon aning om vart dom säljs, jag menar om dom hade börjat sälja valpar hade det nog blivit fler klagomål. Men super att dom ger ut riktiga skötselråd, ger kaninerna stora burar och köper från privata uppfödare! :)

Linnea0001
9/25/18, 5:42 PM
#9

Jag har aldrig häller varit så mycket för djuraffärer köpt mina kaniner hos privatpersoner men ifall man skulle köpa från en djuraffär skulle jag helt klart välja deN

tiger tok
9/26/18, 8:58 AM
#10

Att tänka på är dock att de flesta djuraffärer säger att djuren kommer från privatpersoner/uppfödare, för att det låter bra. Det är ingen som skulle köpa djur från en affär som säger att djuren kommer från en omänsklig massproduktion i ett annat land med hemska förhållanden. Allt handlar om att gå med vinst, tyvärr på djurens bekostnad.

Linnea0001
9/26/18, 5:52 PM
#11

Dock står det nummerna till dom som säljer till affärerna så man kan alltid ringa dom, sedan säljer dom bara kaniner med härstamningsbevis.

-Aida-
9/26/18, 6:55 PM
#12

Min djurbutik säljer vissa gnagare periodvis från uppfödare, då som ovan säger kan man kontakta dom uppfödarna privat. Dom erkänner också vilka djur det är som kommer från grosist, så det finns ingen tvekan om vart dom kommer ifrån, dom ger gladerligen ut information om deras grosist, vart de ligger, hur dom jobbar etc.
Alla djurbutiker jobbar olika, finns säkert de som ljuger om det hela med. Jag gillar dock inte djurbutiker i den mening att djuren blir oerhört stressade i den miljön och deras linjer är ofta okänt, även om det är tillfälligt så kan dom vara kvar där länge innan dom säljs.

Har själv jobbat i butik och sett hur djuren påverkas av att man ska städa varenda dag, det kändes inte bra för någon av oss men det måste ju se snyggt och städat ut för kunderna, vad djuren tycker om det är oviktigt. Man försöker vara så respektabel det bara går men det är svårt när man ska hinna med totalt 10 burar på en timme. Man kör bara kisshörnen, men djuret är kvar i buren samtidigt, detta påverkar djur som hamstrar, chinchillor, fåglar och marsvin något oerhört negativt.
Kaninerna kan springa runt i rummet medan man städar men deras stress börjar när man måste ta in dom i buren igen.

Vissa djur blir ilskna i sitt beteende och sen kommer hem till någon annan och blir ilsken där utan att få en chans på bättring så kommer den tillbaka till affären, de försöker sälja den igen men de inser att de inte kommer gå… De använder produkter i burarna från sin egen butik för att marknadsföra dom specifika sakerna i detta syfte.
Därför tycker jag att man ska avstå från att köpa djur från djuraffär, det var oerhört jobbigt att se detta bakom kulisserna, det var mer plågeri än en tjänst, allt handlar om att tjäna pengar, att en butik är regelrätt och nogrann är bara utsidan som de vill att kunderna ska se, de kan berätta att dessa djur får minsann tid utanför buren bla bla bla, ja men hur ser det ut när de ska in igen då. Kaninerna schasas runt och måste blockera av rummet lite i taget för att de vill inte in.
Hamstrarna lämnar aldrig sina burar, likaså fåglarna, marsvinen är för skygga för att hanteras så dom flyr runt i buren medan man städar, byter hö osv, de har heller inte tillräckligt med gömställen, så de har väldigt svårt att känna sig trygga. nej…. jag gillar inte djuraffärer ur denna synpunkt…..

[EM_L]
9/26/18, 9:39 PM
#13

Djurmagazinet i Malmö där jag bor köper från privatuppfödare och har faktiskt väldigt stora burar.

Folk kan inte heller gå in och ut till dem djuren utan djuren är i fred.

Man måste gå till den som jobbar där och be om att få titta på djuren då.

Mira kommer därifrån.

Annons:
novembre
10/4/18, 11:11 AM
#14

Tack för svar, DogeLove det lät inte hårt alls :) Det är bra att veta hur saker och ting ser ut från olika perspektiv så jag tyckte det var berikande att få alla dessa synpunkter ni alla skriver här för att man själv lättare ska kunna ta ställning när man vill agera rättvist. Jag fick för mig att den djuraffären jag köpte från var seriös, men sen igen vet jag ju inte utöver det dem säger för jag ser som sagt inte hur det går till i processen som helhet.  Jag brukar åka till djuraffären ibland när jag har vägarna förbi och titta på kaninerna och de är oftast nya kaniner där. en av dem såg verkligen ut som ett syskon till min kanin jag köpte där, bara det att den var långhårig istället för korthårig och min kanin är snart 5 månader. Jag funderar ibland på en  kanin som fanns där, han utmärkte sig mycket då han var både större och fluffigare i pälsen. när jag kom tillbaka till djuraffären flera veckor senare var den fortfarande kvar och nedsatt i pris. Det fick mig att fundera på vad som händer med kaniner som inte skulle bli sålda. Någon som vet hur det fungerar? Jag hoppas verkligen att den fick ett bra hem.

Maleficum
10/5/18, 6:43 PM
#15

#14 Antar det är lite beroende på affär men i dem affärer min kompis jobba (har jobbat i flera olika djuraffärer) så avlivades djur som var "för gamla" och såldes sedan som mat till ormar och reptiler.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

novembre
10/17/18, 11:18 AM
#16

#15 Nej vad hemskt!

Maleficum
10/17/18, 12:15 PM
#17

#15 Kan tyckas hemskt men å andra sidan behöver ju ormar och reptiler också mat…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: