Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1415 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-09-20 18:23

Sprattliga kaniner

Som ni läst i mina tidigare inlägg så har jag sprattliga kaniner som är omöjliga att ha still i famnen, om det ens går att bära upp dem. Jag försöker med allt. Jag bär dem korsta stunder flera gånger om dagen och jag social tränar, dem har blivit mycket tamare och klättrar på mig när jag städar i buren. Idag hade jag kaninerna en och en i en liten kompostgallerhage och bar dem flera gånger efter varann med ett stadigt grepp, men det kommer loss ändå pga sprattlande. Jag sitter på marken när jag bär dem, så det är inte höjden som är problemet. När dem inte sprattlade så släppte jag ned dem och gav pellets, men dem hoppar ur min famn när jag släpper greppet, eller så sprattlar dem när jag ska ta ned dem. Alla säger att jag ska bära dem korta stunder varje dag, men jag vet inte hur det ska gå eftersom att jag inte ens kan fånga ena i buren. Det är sjukt stressande för dem att vara i en Hage och bli tagna flera gånger, så det ryker päls. Sista stunden i hagen så höll jag fast Sabina i famnen och hon lade sig i min famn i ca 2-3 minuter, det var grymt bra! Hon bara låg i mitt knä, så jag blev superglad! Jag avslutade efter det så att hon skulle minnas när hon inte sprattlade. Mitt mål är att kunna bära dem minst 10 minuter utan att dem sprattlar, men det kommer säkert ta flera år. Jag ska börja med Kaninhoppning så jag måste ju kunna bära dem länge. Just nu kan jag inte ens träna hoppning för jag kan inte fånga dem i selen. Jag kan inte bära upp kaninerna och sätta dem framför hindret, utan jag måste styra kaninerna till hindret vilken dem blir stressade av. Sabina hoppade över alla tre hinder efter varann två gånger senast vi tränade, så det var bra. Men det tar ju lång tid för mig att få henne till hindren eftersom att jag måste styra henne eller "putta" henne dit. Jag vet om att jag ska kunna bära dem innan vi börjar med hoppningen, men jag kan inte vänta så länge för att hoppträna. Jag vill komma ut på banorna snart! Uppfödaren sa att hennes viltgula kaniner också är sprattliga, så det blev jag besviken över. Hon sa aldrig när vi köpte kaninerna att hennes vuxna kaniner också är svåra, i så fall hade jag aldrig köpt från henne. Jag är rädd att kaninerna alltid kommer att vara sprattliga eftersom att föräldrarna är det. Kaninerna har sprattlat ända sen dem var små, så det är medfött, tyvärr.. Vad ska jag göra? Jag vet inte längre hur jag ska träna kaninerna till att inte sprattla, ingenting funkar. Jag har hållt på i 4 månader. Jag vet att det kan ta lång tid, men jag blir bara ledsen när jag hanterar kaninerna. Jag har fått tips? från flera uppfödare och kaninhoppare, men ingenting har funkat hittills. Jag vill inte behöva sälja kaninerna och skaffa nya, för det är hemskt. Jag vill lämna kaninerna hos en uppfödare som kan träna dem till att inte sprattla, men det finns ingen som kan. Vad ska jag göra?

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-20 18:24
#1

Jag kan inte ha sprattliga kaniner. Jag måste ha hjälp!

Ninwe
2018-09-20 18:52
#2

Jag förstår din frustration, men det kanske helt enkelt är så att dina kaniner inte vill blir burna och aldrig kommer att vilja det. Det bästa du kan göra då är att låta bli. Jag förstår att du gärna vill tävla, det är otroligt kul, men kaniner är individer och precis som det finns människor som inte gillar idrotten i skolan så finns det kaniner som inte vill bli burna eller på annat sätt inte passar till hoppning. Det finns ju dock annat du kan göra med kaninerna. Jag antar att det inte är själva tävlandet du tycker är roligt, utan själva samarbetet med kaninerna (annars är nog dessvärre en sport med djur lite fel val), så du kan ju prova andra grejer och se om det finns något annat ni kan göra tillsammans? De tycker kanske bättre om löshoppning eller klickerträning? Bara fantasin sätter gränser. Lycka till!

Hälsningar,
Ninni :-)

[Svea&Sabina]1
2018-09-20 20:20
#3

#2 Jag skaffade mig kaniner för att det är kul att umgås med och för att tävla, så jag vill gärna göra det. Jag vill inte ha kaniner bara för att, jag vill komma någonstans med dem. Att bara ha kaninerna till sällskap hade inte varit lika kul för då finns det ingenting att göra. Jag kanske uttrycker mig fel, så ta det inte fel :D

[Svea&Sabina]1
2018-09-20 20:24
#4

Det är som att en elittävlares kaniner inte kan hoppa, förstår ni vad jag menar? Jag vill kunna hoppa och tävla i framtiden med kaninerna, det var lite därför jag skaffade dem för att dem kommer från en seriös uppfödare och skulle bli duktiga. Om jag vetat att kaninerna skulle vara sprattliga och inte kunna hoppa eftersom att dem är avlade till utställning så hade jag inte skaffat dem. Som sagt, ta det inte fel.

[Svea&Sabina]1
2018-09-20 20:26
#5

Nu i efterhand ångrar jag att jag skrev kommentarerna för det kommer säkert vara någon som tar det fel.

Ninwe
2018-09-20 22:08
#6

Jag förstår vad du menar. När jag skaffade mina första kaniner var inte min plan att tävla, utan det intresset kom efter hand. När jag insåg hur kul det var bestämde jag mig bara för att göra det, trots att kaninerna inte gillade att bli burna eller över huvudtaget gillade upplägget med tävling. Själva hoppningen tyckte de nog om, annars hade de aldrig tagit sig så långt, men hela processen runt om med bilresor och timmar i transportburar är jag ganska säker på att de hatade. Men jag ville tävla, så därför gjorde jag det. Och det gick bra, tyckte jag. Kaninerna klassade upp sig och vann en hel del. Men sedan kom skolan i vägen, så jag lade hoppningen på hyllan och strax därefter bröt gulsoten ut och tog med sig en av de första två kaninerna (hade fler vid det här laget). Nu har jag två, varav den ena är en av de allra första jag skaffade. Jag önskar så att någon hade sagt till mig innan jag började tävla vilket band jag hade kunnat få till honom om jag inte hade utsatt honom för något han inte tyckte om. Idag är han väldigt tillgiven och social och älskar att bli klappad. Att bli buren finns fortfarande inte på kartan, men det spelar ingen roll längre. Han är en av mina allra bästa vänner (tillsammans med de andra djuren) och hade jag vetat att det skulle bli så hade jag aldrig utsatt honom för det han bevisligen inte trivdes med.

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-21 08:12
#7

#6 Tack för svaret! Om kaninerna inte går att hoppa med så känner jag ingen "idé" att ha kvar dem. Jag vill inte sälja dem, men jag vill samtidigt ha hoppkaniner. Jag får inte ha fler än 2-3 kaniner och jag vill ju ha hoppkaniner. Kaninerna som jag har nu känner jag ingen "framtid" med. Dem kommer alltid att vara sprattliga och inte kunna hoppa. När vi köpte kaninerna så sa uppfödaren att inga av hennes kaniner kunde hoppa, så.. Som sagt, ta det inte på fel sätt <3 Jag älskar kaninerna och dem är supermysiga och roliga i buren, men utanför buren så funkar det inte. Jag kan ju inte bära dem eller ens fånga dem.

MOJ
2018-09-21 10:49
#8

#7. Varför köpte du inte hoppkaniner, alltså kaninungar som har föräldrar som hoppar bra, om du bara är intresserad av hoppning?

[Svea&Sabina]1
2018-09-21 11:51
#9

#8 Intresset för hoppning kom någon månad efter att jag skaffade kaninerna.

MOJ
2018-09-22 09:59
#10

Varför ser du ingen ide med att ha kaninerna om dom inte kan hoppa? Det finns så mycket annat roligt som att gå i skogen, trixträning, aktiveringssaker och olika lekar som tex kurragömma brukar jag göra med mina kaniner. (:

MOJ
2018-09-22 09:59
#11

Varför ser du ingen ide med att ha kaninerna om dom inte kan hoppa? Det finns så mycket annat roligt som att gå i skogen, trixträning, aktiveringssaker och olika lekar som tex kurragömma brukar jag göra med mina kaniner. (:

[Svea&Sabina]1
2018-09-22 10:16
#12

#10 Det är superroligt med kaniner fast att man inte håller på med hoppning, men jag vill ju hålla på med hoppning. Därför vill jag kunna hoppa med kaninerna eftersom att det är mitt intresse.

Linnea0001
2018-09-23 18:13
#13

#12 ifall du säljer dom så tar jag gärna hand om dom, mest för att jag vill visa att man kan ha hur kul som helst med en kanin som inte kan hoppa men även för att visa att ifall man bara la ner lite tid så går allt.

Annons:
KaninCupcake
2018-09-23 19:05
#14

Många hoppavlade kaniner har mycket nerver för att just springa snabbt på banan och ta sig fram fort. Träna på beteendet först, tänk inte på hoppningen hela tiden. Sitt med dem i hagen utan att "tränga sig på" utan låt de få komma fram och lukta osv. När de ger dig uppmärksamhet kan du ge dem lite godis för att visa att du är snäll och inte vill något illa. Fortsätt så här och även om du känner att de kommer nära så är det viktigt att inte ta upp dem varje gång utan "avsluta" när det går som bäst.
Inget är omöjligt, så det är bara att jobba på!

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

[Svea&Sabina]1
2018-09-23 20:20
#15

#13 Jag ska ha kvar kaninerna och träna dem och skaffar nog en hane i vinter eller till våren, så att jag har en kanin att hoppa med. Om kaninerna inte funkar så får jag faktiskt sälja dem.

MOJ
2018-09-23 22:05
#16

#15. Menar du att du ska sälja kaninerna om dom inte kan hoppa eller om dom inte blir tama. Helt ärligt tycker jag att det är oansvarit att sälja djur bara för att det inte blev precis som man har tänkt sig. Alla kaniner kan bli tama om man lägger ner tillräckligt mycket tid och har tålamod. Jag la all min lediga tid på kaninerna dom första månaderna, och satt i deras Hage flera timmar om dagen. Ge dom tid ha tålamod och ta ditt ansvar som djurägare, så kommer det bli bättre. (:

[Svea&Sabina]1
2018-09-24 06:41
#17

#16 Jag har skrivit att jag ska ge dem tid och om dem inte blir bättre så kan jag inte ha kvar dem eftersom att jag vill ha hoppkaniner. Om jag får ett riktigt intresse för hoppning så vill jag skaffa hoppkaniner och då får jag inte ha 4 stycken kaniner. Ta det inte på fel sätt.

Linnea0001
2018-09-24 06:56
#18

#15 vad bra att du ska lägga ner mer tid på dom♥️ gör du det och på rätt sätt så kan jag lova dig att det kommer gå bra! Förlåt ifall jag missförstod det hela och blev lite grinig, jag ska ju komma med tips? inte bli sur. Jag hjälper dig gärna med kaninerna ifall du vill, har en del tips? jag kan ge.

MOJ
2018-09-24 10:37
#19

#17. Jag tycker fortfarande att det är oansvarit att sälja kaninerna om man inte har en vettig anledning som tex allergi. Jag tycker att det är orättvist att utsätta kaninerna för den stressen att flytta i onödan. Det är ju du som bestämmer men min åsikt är att man ska ta ansvar för djur man har skaffat.

[Svea&Sabina]1
2018-09-24 10:46
#20

#19 Jag har sagt tydligt att jag ska träna kaninerna och se om det funkar. Skriv inte kommentarer om du inte förstår.

Annons:
MOJ
2018-09-24 10:51
#21

#20. Du har skrivit att du ska lägga ned mer tid på dom vilket är bra. Sedan har du också skrivit att om det inte fungerar så ska du sälja dom. Det tycker jag är fel. (:

[Svea&Sabina]1
2018-09-24 11:27
#22

#21 Som sagt, jag ska träna dem och om jag får ett stort intresse för hoppning så vill jag ha hoppkaniner. Det kommer ta minst 1 år tills jag kanske skaffar en till kanin, så det är lång tid med träning.

MOJ
2018-09-24 13:54
#23

#22. Bra (:

[Svea&Sabina]1
2018-09-29 20:40
#24

Det är omöjligt! Det kommer aldrig funka med kaninerna. Uppfödarens kaniner är också sprattliga, alltså kommer mina vara det hela livet eftersom dom fått det från sina föräldrar. Vad ska jag göra? Jag vill inte ha tips?. Jag vill ha hjälp! Jag skrev precis ett mejl till uppfödaren och frågade henne om hjälp, men hon kommer säkert inte hjälpa mig eftersom hon inte var så mycket till hjälp första gången jag frågade. Finns det någon i Uppsala som kan träna kaninerna i några veckor? Någon som har erfarenhet och har det bra till kaninerna, helst en uppfödare. Jag kan inte ha det såhär. Jag tycker inte det är kul med kaninerna längre, jag blir bara ledsen. Jag kan inte ens gå i sele längre.

[Svea&Sabina]1
2018-09-29 20:41
#25

Mina föräldrar vet inte heller vad vi ska göra. Dom säger att jag får ha det såhär, men det kan jag inte.

MOJ
2018-09-30 20:42
#26

#24. Vad är det som inte funkar? Om det är att dom är sprattliga så får man anpassa sig efter det och kanske bära med transportbur istället? Fortsätt att träna och tänk på att det tar tid.

[Svea&Sabina]1
2018-10-01 07:32
#27

#26 Jag kan inte ha med mig en transportbur på alla promenader och på tävlingar i framtiden. Om det inte funkar med kaninerna så kan jag inte ha kvar dem, det måste ni förstå. Om ni vill tävla inom hoppning och har kaniner som inte funkar att bära så hade ni inte heller velat ha kvar dem. Jag vill ha kvar kaninerna, men det funkar inte. Jag kan inte göra någonting med kaninerna.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-01 07:33
#28

Jag kan inte ens fånga dem i hagen eller buren, så jag måste ha kompostgaller för att stänga in dem. Därför kan jag inte ens gå på promenader eftersom att jag inte ens kan fånga dem.

MOJ
2018-10-01 07:58
#29

#28. Fortsätt att öva och om det blir värre istället för bättre så kanske du ska testa ett annat sätt. Bär dom i transportburen dit du vill gå promenad och bär dom sedan tillbaks i transportburen

[Svea&Sabina]1
2018-10-01 12:14
#30

Är det någon i Uppsala som kan träna kaninerna till att inte sprattla? Du ska vara erfaren av "problemkaniner". Jag kan inte ha kvar kaninerna om dem håller på såhär. Jag är själv inte erfaren av sprattliga kaniner, så jag kan inte träna dem själv. Jag behöver hjälp annars kan jag inte ha kvar dem, tyvärr.

[Svea&Sabina]1
2018-10-01 12:16
#31

Svea har även blivit aggressiv och bits när man ska ta upp henne.

[Svea&Sabina]1
2018-10-01 12:16
#32

Svea har även blivit aggressiv och bits när man ska ta upp henne.

[Svea&Sabina]1
2018-10-01 12:17
#33

Jag får fråga uppfödaren om hon kan ra tillbaka kaninerna och ge dem ett nytt hem om det inte funkar.

[Svea&Sabina]1
2018-10-01 12:26
#34

Jag vill inte behöva sälja kaninerna, så därför måste någon träna dem i ett par veckor.

Annons:
Linnea0001
2018-10-01 17:26
#35

#34 hej igen! Nu är det så att jag är ingen uppfödare, heller har jag inte haft problemlösningen direkt. Men jag har haft spralliga kaniner.. ifall du vill kan jag kanske försöka träna dom. Jag har ju en del erfarandes av kaniner och ska börja tävla med min kanin till våren då det inte finns några tävlingar här på vintern. Men jag är inget proffs direkt och är ett barn (men vad gör det ifall jag är barn eller vuxen huvudsaken är ju att jag vet kanske hur jag kan lösa det). Men till en början med kanske vi ska skriva lite privat? Vet att jag kanske inte var personen du sökte men kanske kan hjälpa ändå? Isåfall svara här eller skicka privat

[Svea&Sabina]1
2018-10-01 19:54
#36

#35 hej! Tack för svaret :D Jag skulle bli glad om du hjälper mig med kaninerna. Vart bor du? Själv bor jag i Uppsala och vill helst inte att kaninerna ska åka längre än 40 minuter.

Linnea0001
2018-10-01 20:15
#37

Jaha okej, ja då kan jag nog inte hjälpa dig! Bor i Strängnäs. Tror det tar längre än en timme. Dock så skulle jag kunna skicka tips? och annat ifall vi kan skriva mer privat. Kanske kan annars åka till Eskilstuna ifall det blir närmare för dig. Men du väljer helt.

[Svea&Sabina]1
2018-10-02 07:58
#38

#37 Jag vet inte hur man skriver privat, måste man använda datorn? Annars kan vi skriva på Instagram DM?

Linnea0001
2018-10-02 13:02
#39

Ja såklart kan vi skriva på Instagram! 🙂 Jag skickar ett DM på Instagram

cissi_1993
2018-10-02 21:38
#40

jag skulle inte rekommendera dig att köpa en hoppkanin många är avlade men väldigt mycket gå i kroppen och kan ha svårt att slappna av så jag tror att du skulle bli besviken även på en hoppkanin. 

sen skulle jag vilja påstå att du inte har tränat så länge detta är en poses som kan ta tid, väldigt lång tid. att lämna bort dom någon vecka kommer inte att lösa dit problem. jag skulle inte ge upp före kaninen har fyllt 1,5 år då jag tycker att man först då kan se vilken väg man kommer ta med dom i livet. 

har du kollat på facebook om det finns någon lokal kaninhoppklubb i närheten? med min spralliga kanin fick jag väldigt mycket tips? där (och jag fick träna) då dom var vana att hantera spralliga kaniner. Dom hade inga problem att hantera min utan det var jag som gjorde fel.

Linnea0001
2018-10-03 07:31
#41

#40 ja det var ett bra tips? med hoppklubb! Dock så ska jag först bara ge tips? ett tag så ska vi se ifall det löser sig på det settet!

Annons:
cissi_1993
2018-10-04 09:32
#42

tror dock hon och kaninerna skulle må bra av att någon som är van att hantera kaniner kan se hur hon hanterar sina. hon har fått många tips? det kan ju faktiskt vara så att hon gör något fel som är svårt att förstå när man inte ser hur hon hanterar sina kaniner. så var det för mig.

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:49
#43

#42 Jag behöver någon som visar hur jag ska bära kaninerna och hur jag ska träna, jag gör nog fel.

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:53
#44

Jag kan lägga in en video när jag kommer hem från skolan och visa hur jag tränar. Just nu tränar jag dem till att hoppa upp i mitt knä. Igår fick jag Svea att sitta i mitt knä. Tidigare har hon hoppat ner direkt, men jag hade pellets i handen och hon gick på mina ben själv.

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:53
#45

;)

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:54
#46

Bilden läggs inte upp :(

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:54
#47
[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:54
#48

:)

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:55
#49

Jag blir så trött på att bilderna aldrig följer med 😕

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:57
#50

Jag försöker en sista gång!

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 09:58
#51

Åh! Vad irriterande.

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52
[Svea&Sabina]1
2018-10-04 10:22
#53

Äntligen 💗

[Svea&Sabina]1
2018-10-04 10:24
#54

Som ni ser fick jag henne att sitta ca 2 minuter i mitt knä och det har hon aldrig gjort, hon hoppar ner direkt och skuttar iväg för hon tror att jag ska ta upp henne.

Linnea0001
2018-10-06 07:28
#55

#54 men ifall du vill så kan jag ju visa hur jag bär mina kaniner♥️😉 alla mina kaniner tycker om olika sätt, dom är olika individer men jag kan visa på mina två innekaniner idag.

Annons:
cissi_1993
2018-10-06 07:49
#56

tips? är alltid bra men se om det inte finns en lokal hoppklubb som kan hjälpa dig. dom kan hjälpa dig både med ditt intresse och dit band med kaninerna.

[Svea&Sabina]1
2018-10-06 10:54
#57

Jag har försökt att ladda ned Facebook men jag är inte ansluten till Wi-fi så jag kan inte skaffa Facebook.

Suns Hoppkaniner
2018-10-07 21:19
#58

Jag har en nervig liten rex här hemma som är 7 månader (snart 8 ) och i början när jag fick han så sprattlade han så fort jag tog upp så jag fick stora rivmärken på handlederna, efter ett tag insåg jag att jag måste träna bort det ( ungefär när han var två och en halv månad ). Nu sprattlar han i princip ingenting och jag gjorde det genom att jag lyfte upp han, och då började han sprattla, men då höll jag fast han tills han slutade sprattla och då släppte jag ner han direkt och gav han godis och det slutade när han var 6 månader, han är ju innekanin så då spenderar jag ju extra mycket tid också med träningen :)

Hoppas du får hjälp av detta :)

[Svea&Sabina]1
2018-10-08 08:36
#59

#58 Tack, det ger mig hopp att du berättade! När jag lyfter kaninerna med handskar och långärmad så flyger det päls och man känner sig jätte ofräsch för att man får päls i ögonen och på kläderna. De senaste dagarna har jag spenderat mer tid än vanligt till kaninerna. Jag är med dem minst 1 timme åt gången och då passar jag på att fota under den tiden så att jag har någonting att göra. Dem har blivit mycket socialare och vill hoppa upp i knät när jag sätter mig (men dem vågar inte riktigt).

Suns Hoppkaniner
2018-10-08 21:33
#60

Ett tips? ge aldrig upp! när jag började tappa hoppet så gick det bara sämre, och sen när jag tänkte att det fick ta hur lång tid som helst men han ska sluta sprattla så slutade han sprattla 2 veckor efter det :)

Upp till toppen
Annons: