Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 489 ggr
[Lilyz]1
9/18/18, 9:29 PM

Nykastrerad kanin

Min kaninkille kastrerades igår och allt gick bra, han var sjukt trött hela dagen igår men idag är han helt galen. Han skulle ta det lugnt i minst en vecka så därför får han nu vara i en bur så han inte kan skutta runt I full fart som han brukar (Han är frigående i vårt stora hus och på vår stora altan annars). Men han är så frustrerad av att sitta i buren och jag tycker så himla synd om honom… så hur ska jag göra? Han har ett eget rum som han bor i på nätterna, kan jag ha honom lös där inne tro? Problemet är ju att han då kan rejsa runt en massa vilket han inte borde… har haft honom lös idag under uppsikt men han är så busig och blir orolig att det är dåligt för läkningen. Vad tror ni?

Annons:
Tusseen
9/19/18, 8:29 PM
#1

Jag kastrerade min kanin, och direkt efter var han precis som vanligt. Vetrinären hade sagt att han skulle ta det lungt i några dagar, men han ville så gärna komma ut så jag släppte ut honom. Han rusade och gjorde massa glädjeskutt, ville mysa osv. Så jag skulle släppa ut honom om jag var du. Jag tror kanske att han kommer ta det lugnare om han märker att han får ont.

[Svea&Sabina]1
9/20/18, 7:18 AM
#2

Jag skulle inte ta ut honom för det kan göra att läkningen tar längre tid. Han måste återhämta sig från operationen. Jag förstår att du får dåligt samvete, men låt honom sitta i buren 2 dagar till. Om du har kompostgaller så kan du bygga en liten Hage så att han får större yta.

[Lilyz]1
9/20/18, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag har jag tagit bort gallret på buren så att han kan gå fritt i sitt rum, jag tror att det är lugnt för han verkar inte orka så mycket ändå, han blir trött väldigt fort så jag tänker att han kan lika gärna slippa stressen av att sitta i buren och få skutta runt de korta stunder han orkar på sitt rum. Det är ju ändå ett helt kaninsäkrat rum. Kanske är dumt men jag provar idag så får vi se. 

#1 Jag kommer inte släppa ut honom helt för jag tänker att han då kommer hoppa upp på möbler, springa i trappan osv som han älskar och att det kan ställa till det rejält för läkningen… Vill inte att stygnen ska gå upp. 

#2 Jag har kompostgaller men eftersom rummet inte är jättestort så blir det inte så väldigt mycket större yta av att låta honom gå helt lös där inne. Men du har såklart helt rätt i att han måste ta det lugnt. Jag håller koll och hoppas på det bästa. 🙂

Upp till toppen
Annons: