Annons:
Etikettallmänt
Läst 766 ggr
Emelierydh
9/17/18, 11:12 PM

Råd till mig (och Olof)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi blev med kanin för två veckor sedan och efter lite funderande så beslutade vi oss för att ta hand om en omplaceringskanin eftersom så många sökte ett nytt hem och det kändes rätt. Olof är en okastrerad hane som nu är 8 månader. Jag fick ingen direkt bakgrundsinformation mer än ålder och att "barnen tröttnat" på honom. Han är relativt lugn i temperamentet, älskar mat, går på "hörnlåda" och är lätt att klippa klor på. Han har fått en ordentlig uppgradering av sitt hem (stor bur) och vi tränar på att han ska vänja sig vid sele. Han springer fritt på kvällarna men bor i buren när vi inte är hemma. Jag försöker pyssla om honom och gosa så mycket det går men han vill gärna "gräva" och bita hål i kläderna när han inte halvsomnar i famnen. Är detta vanligt och är hans "grävrivande" något som man kan träna bort/är övergående och hur bör man "uppfostra" utan att han ska bli rädd eller orolig? Jag går i tankarna på att antingen kastrera honom och att därefter skaffa en kaninkompis alternativt en flickvän åt honom redan nu men jag är osäker på vad som är bäst och hur man bör gå tillväga? Jag är även osäker på vad han är för ras, kanske kan ni hjälpa mig även där? :) Jag har haft i princip alla husdjur man kan ha, allt från möss till häst och allt däremellan men aldrig en kanin så tips? och råd är väldigt välkomna för att både vi och Olof ska ha det mysigt ihop i många år framöver.

Annons:
novembre
9/18/18, 12:09 PM
#1

Jag har precis också skaffat kaniner så jag är ganska ny men har försökt läsa på för deras bästa :) 

Vilken söt kanin måste jag säga, jag har också en långhårig och de heter Löwen/lejonhuvad, men förstår det som att det bara är namnet på pälsen och inte rasen… 

Där jag köpte mina kaniner sa dem att de trivs bäst i sällskap hona och hane kommer bäst överens, men är ingen garanti iome att de är individer med olika personligheter och tycke. De sa också att det inte behövs spenderas lika mycket social tid med dem om man har två då de har varandra så det skulle kunna vara ett bra alternativ om man inte har så mycket tid. Dock tycker jag det är svårt att inte vara med dem :) 

Jag har ingen aning hur man introducerar nya kaniner inför varandra, men din kanin är ju fortfarande väldigt ung, kanske någon annan vet :) Mina två kaniner kommer jättebra överens, de verkar komplettera varandra väldigt bra, den lite mer blyge kaninen får mod av den mer energiske och våghalsade :) men de är inte kastrerade ännu och hålls i separata burar tills vi kan ha dem tillsammans. De får träffas när vi har koll just nu.

Ninwe
9/18/18, 1:20 PM
#2

Vad roligt att du har skaffat kanin! Kaniner trivs (oftast) väldigt bra med sällskap, så har du möjlighet att ha två rekommenderar jag verkligen det. Börja med att kastrera hanen och låt det gå några veckor så att allt hinner läka. Eftersom du redan har en hane är enda alternativet en hona, eftersom hanar så gott som aldrig kan gå ihop. Därefter skulle jag låta dem bo med galler emellan sig några dagar, dels för att de ska få vänja sig lite vid varandra, men framför allt för att hinna lära känna honan lite först. Sedan är det bara att släppa ihop dem på en stor och neutral plats. Var med dem de första timmarna och var beredd att sära på dem om det blir för våldsamt. De måste få möjlighet att göra upp rangordningen, vilket kan gå ganska vilt till, men sära på dem om någon riskerar att skada sig. Jag har gjort flera ihopsläpp och jag upplever att det viktigaste är att första riktiga mötet sker på en plats som är helt neutral för dem båda och att de därefter får en stor yta att bo på, där båda kan dricka, äta och sova samtidigt. Lycka till!

Hälsningar,
Ninni :-)

Upp till toppen
Annons: