Annons:
Etikettköpes-säljes-transport
Läst 413 ggr
liptongillisskytt
9/16/18, 9:50 AM

(S) Vädurskorsning och DVV, Hedda & Lipton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läs allt! OM rätt hem dyker upp överväger jag att sälja mina två hjärtegull. På grund av sjukdom har jag inte möjlighet att ge dessa två samma tid och uppmärksamhet som förut, och det känns i hjärtat :-( De får just nu sällskap av mina farföräldrar, vilket jag tyvärr också får inse inte hållbart (därav behöver dem också gå ner lite i vikt nu, charmtrollen som tigger till sig lite extra av dem). De springer löst i lägenhet/huset, men är vana vid att få komma ut i Hage i friska luften - vilket jag ser som ett måste hos det perfekta hemmet. Sitter gärna med i soffan eller ligger på mattan bredvid. Eftersom de inte blivit hanterade på samma sätt under en tid nu så kan de säkert vara något reserverade till en början, även lite svårfångade - men vet sedan innan att det är något som garanterat blir bättre ju mer man är med dem (som med vilka andra djur som helst). Annars är båda jättetrevliga och galna, hoppar och skuttar. Springer efter, men också runt en och har tidigare gjort ett och annat trix för lite knäckebröd. Kommer fram till en när man sätter sig på golvet och hälsar alltid när man närmar sig buren. Bor ute på sommaren men har dem inne på höst/vinter. Så skulle nog inte vara problem att senare fortsätta ha dem ute. Kings Härliga Heed ”Hedda” (svartbrokad, stående öron) född 14-10-02, kastrerad hona. Vädurskorsning. Har med tidigare ägare tävlat t.o.m. medelsvår, men med mig endast hoppad som mest 1 gång i veckan olika banor, krok/rak. Nu har det blivit mindre så tyvärr har hon tappat det lite, men skulle säkert kunna komma igång igen. Som namnet beskriver, en härlig individ som gärna är med och den som man utan större problem kan introducera nya människor för. Kan sitta i knät och bli klappad och tidigare lätt att hantera - något hon snabbt kommer komma tillbaka till när tiden ges, som sagt. Kan vara lite försiktig av sig när det gäller att utforska nya ställen, men där hon är van springer hon runt och gör stora (!) glädjeskutt. Är helt galen i pepparkakor så akta så hon inte flyger upp i ansiktet på er och snor en bit av den ;-) Van vid andra djur såsom hund och katt - men eftersom det var ett tag sedan så krävs det att man fortfarande tar det försiktigt vid introduktion. Lipton (vit/svart japantecknad, hängande öron)född 14-12-16, kastrerad hane. Dvärgvädur. Köpt direkt från uppfödaren. Lite mer egen av sig än Hedda, ingen kanin som gärna ligger och gosar i knäet. Men är lugn en stund om man bär honom och myser lite (men inte för länge). Men ligger gärna på golvet bredvid eller hoppar upp och ner/fram och tillbaka i soffan. Man får gärna komma fram och klappa i ansiktet och stryka över kroppen, eller massera öronen. Hoppat lite högre höjder inomhus genom att springa efter en om man har en äppel- eller knäckebrödsbit till hands, men har även hoppat enstaka lägre banor i koppel vilket han på senare tid tyckt varit ovanligt kul. Bestämd och väldigt personlig pojke som man verkligen måste låta lära känna i sin takt - han ger inte sin tillit till vem som helst och är ofta reserverad till nya personer (T.ex. så får inte farmor och farfar klappa eller komma alltför nära, men jag och min mamma får gärna ge extra uppmärksamhet till honom) Som tack får man ibland pussar av honom och gör även han många glädjeskutt. Riktigt försiktig när det kommer till att ta mat ut handen! Är noga med att inte råka få tag i fingret på en, därav är det honom jag i förstahand introducerat mindre barn för som velat ge en liten godbit. Har även han erfarenheter av katt och hund. Två selar och två koppel, samt 6 hinder finns om det finns intresse för det. Även en svart/vit, stilren tvåvåningsbur, lättstädad och i fint skicka, och alla nödvändiga tillbehör. Transportbur. Äldre utebur finns om man så vill men inte i så bra skick, självklart gratis. Även kompostgaller till Hage. Som sagt kämpar jag för att bli frisk och få komma hem och fortsätter att ständigt försöka komma på lösningar för att få det att funka - men tiden går och i takt med det blir Hedda och Lipton allt ledsnare. De är uttråkade och förtjänar att få den uppmärksamhet, stimulans och kärlek som de behöver. Hittar jag denna kärleksfulla familj; kanske med barn som vill ha kul med två kaniner eller någon som skulle vilja ha lite sällskap, den som kanske bor på rätt ställe för dem med massor av grönt gräs att springa runt på, men viktigast av allt känner att de/dem har tid och kärlek över att ge dessa två så ser jag gärna att de skulle vara bättre för dem att flytta <3 Vill att de ska få tillbaka sin glädje som jag vet att de är fulla av så fort som möjligt. Hem är viktigare än priset, är det rätt så är det och därför kräver jag ingenting - men för tvåvåningsburen och annat eventuellt annat större tillbehör som skulle vara utav intresse kan vi komma överens om någon lägre summa - för det som är i mycket bra skick/relativt nytt. Bild på allt kan ordnas, även massor mer bilder på kaninerna (har allting på datorn hemma). Kan lämnas ut på prov om det är så, eller på foder - tills jag har fått komma hem och ordnat upp allt.

Cornelia

Annons:
Linnea0001
9/16/18, 11:08 AM
#1

Hej! Ifall jag visste vart du bodde så skulle det bli lättare att veta ifall jag skulle kunna köpa den men iallafall kunde jag bäretta att vi har en stor tomt som jag har satt galler runt så hela trädgården får kaninerna springa runt i när jag är ute men ifall jag inte kan vara ute har jag en Hage med tak också. Hos mig skulle den vara en innekanin som skulle få gå lös nästan dygnet runt förutom kvällarna då den får vara inne i sin bur. Just nu har jag två kaniner som jag hoppar med och går promenader med varje kväll, dom får vara ute i det gröna gräset också och på vintern her vi torkade maskrosor och sallad. Inneburen som dom är i på kvällarna är två våningsburar. Med vänlig hälsning, Linnea

liptongillisskytt
9/16/18, 12:38 PM
#2

#1 Skickat PM!

Cornelia

Upp till toppen
Annons: