Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 636 ggr
CeciliaW12
2018-09-16 08:38

Potträning av kanin

Hejhej! För två veckor sedan fick vi hem en ny liten medlem i familjen som fyller 3 månader på onsdag. Hon är en svart liten dvärgvädur med väldigt fluffig päls, och eftersom vi endast ska ha henne som sällskapskanin så har hon ingen stamtavla. Vi fick heller inte riktigt någon information om hennes exakta ras eftersom hennes päls är väldigt lustig. Men, det var inte riktigt det jag tänkte prata om, hehe :) 

Dagen efter vi skaffade henne stack jag iväg och köpte allt hon skulle behöva i sin bur - ett hus, en bajslåda och lite annat. Hon började faktiskt använda lådan ganska flitigt i början, men nu de senaste dagarna har hon börjat lämna av sig sin avföring inne i sitt hus. I hörnet inne i huset där hon sitter som mest är alltså ett berg av kaninpluttar och urin. Jag vill dels inte att hennes päls blir smutsig och illaluktande men även huset skadas av kisset, eftersom det är gjort av trä. Hon sitter även på taket av huset och kissar i hörnet. Jag byter underlag i det hörnet varje dag eftersom hon knappt lämnar av sig avföring i resten av buren. 

Så jag undrar bara om det finns något sätt jag kan få henne att börja använda lådan igen? 

En annat problem är att hon äter på tapeterna. Vi bor i ett rätt så gammalt hus och hon har en ganska stor yta som hon kan springa runt på. Hur får man henne att sluta bita på tapeterna? Jag ryter "nej" åt henne varje gång hon gör det men det verkar inte funka. 

//C

Annons:
Elslind04
2018-09-16 13:45
#1

För att få henne att kissa i lådan behöver hon tränas, vilket kan ta upp till 2 veckor. Jag skulle till en början med kastrera henne, det gör processen lättare och skyddar även mot livmoderncancer. Sedan för att göra det ännu lättare skulle jag om det går bara byta plast på lådan och huset, det kan vara så att hon bara gillar att kissa på den platsen och då är problemet löst. Annars lägg i allt bajs som hamnar utanför lådan i lådan och torka upp kisset och lägg pappret i lådan, så förstår hon så småningom att det är där hon ska kissa. Lyfter hon på svansen ska hon förmodligen kissa, då kan du sätta henne i lådan så hon kissar där. Till sist skulle jag också sätta en höhållare av något slag över lådan så hon kan äta och bajsa samtidigt, det brukar kaniner gilla. Kan vara lite knepigt att få de att sluta bita på väggarna, se till att hon har tillräckligt med leksaker att gnaga på. Jag brukar sätta ett galler framför väggen där de bitar då slutar de.

[Svea&Sabina]1
2018-09-16 14:41
#2

Mina utekaniner är helt orumsrena, så jag blir galen på dem haha :D Dem kissar och bajsar överallt, även i huset där dem ska ha det varmt och gosigt i halmen. Jag lägger allt kiss i lådan varje dag, men det hjälper inte. Jag städar buren var tredje dag för att den blir så äcklig. Jag låter kisset i huset ligga kvar några dagar för jag kan inte byta halmen varje dag. Jag har tränat i 3 månader, men dem blir inte bättre. Jag har bytte ut ströet i lådan, men det hjälper inte. Mitt tips? är att träna och kasterering kanske hjälper senare. Jag kan inte kasterera mina honor för det kostar för mycket för två stycken. Jag vet inte roligt vad du kan göra förutom det jag skrivit.

[Svea&Sabina]1
2018-09-16 14:42
#3

Jag kan lägga till att kasterering kanske görs i framtiden :D

CeciliaW12
2018-09-22 08:37
#4

#1 #2 #3 Tack så mycket för tipsen! 😃

Upp till toppen
Annons: