Annons:
Etikettallmänt
Läst 602 ggr
Anonymamej
2018-09-15 11:42

Några små (?) frågor.

Jag kan inte ha spån i min kanins bur för det dammar, så jag köpte nåt som hete toa-lätt och var för katter o smådjur. Det funkar bra det suger åt sig kisset bra osv men det räcker typ bara till buren sen om man rensar lite o lägger in. Så en sån räcker ungefär i en vecka. Finns det nåt annat man kan ha i buren förutom toa-lätt (katt sand typ) eller spån? Nåt som dammar funkar INTE. halm har vi bara provat ute men det var krångligt att städa/rensa. Så va kan man ha istället? — Idag tog vårt underlag slut (toa-lätt katt sand/smådjur), så vi tog tidnings papper under o sen rev tidnings papper oxå så det blev tjockt lager, men när jag la i kaninen igen så börjar hon äta på pappret. är det farligt?? För va till affären o hitta inget spån eller toa-lätt (de va slut). Så hon får ha papper till jag kan hitta nytt underlägg. Men är det farligt? att hon får i sig? Vill inte hon ska bli dålig. — Min kanin e ca 3/4 månader och verkar gilla hoppa så fort man har henne ute studsar hon o springer. Och idag så lätt jag henne va fritt i mitt rum där buren står, då hoppa hon upp PÅ buren som är ca 46/50cm hög! När kan man börja ha henne i sele och sen börja hoppa osv? Vilken sele är bäst? — Sen en till fråga. Kaninen är jätte snäll i buren hon kommer fram o nosar o äter ur handen, men så fort man har henne i famnen tuggar hon på mina kläder biter mig i fingrarna rivs och kastar sig från mig (spelar igen roll vem det är som håller henne). Och när hon är ute o springer o man sitter bredvid kan hon också nästan gå till atack. Jag har inte gjort nåt mot henne så vet inte varför hon blir sur på mig, men det är iallfall väldigt jobbigt för det känns som det är mitt fel, men jag sitter bredvid buren jätte ofta pratar med henne matar henne i hand och då är hon nyfiken men så fort jag har henne i knäet eller golv så blir hon sur.. hjälp!!

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-15 12:02
#1

Har ni ingen granngården i närheten? Förut använde jag lättströ och det funkade bra. Det är en 20kg bal från granngården. Det kostar dubbelt så mycket som spån, men det dammar i alla fall inte.

Anonymamej
2018-09-15 12:10
#2

#1 okej ja tror vi haft det förr kommer dock inte ihåg om det dammar men kan nog köpa det sen för vi har ingen grangård närheten, men tror du att det är okej att kaninen står på papper nu?

Fridaaaa
2018-09-15 12:33
#3

Ska du ha papper i botten måste du byta minst 1-2 ggr/dag. Blir väldigt ofräscht annars. 

Ja toa-lätt hade jag bytt ut - för hårt för dem att gå på.
Går kaninen på låda?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arcade-Foodie
2018-09-15 13:27
#4

Du kan lära din kanin att gå på låda så behöver du inte ha det i hela buren, själv har jag en låda och filt i resten av buren. Så har bara toa-lätt o låderna så räcker det mycket längre.

Anonymamej
2018-09-15 14:01
#5

#3 #4 Hon kissar/bajsar bara i ett hörn, så hon e ganska rums ren. men va kan jag ha i stället? Tips

Elslind04
2018-09-15 21:13
#6

Skulle byta ut toalett som #3 sa det är för hårt för att ha i hela buren, skulle endast ha det i en låda istället. Har ingen bur mina går fritt så vet inte super mycket om underlag men det bör väl komma upp en massa om man googlar, har för mig jag läst om typ 10 olika bra. Tidningspapper är inte alls bra för kaniner äter på den får de i sig färgen, kallar man det bläck? Aja det är inte alls bra för kaniner och även om de inte äter av de skulle jag ta bort det för när de går runt på det och sedan tvättar sig får de i sig det ändå, har läst en undersökning om detta och de är verkligen inte bra. Om det är bråttom och du inte har något underlag alls kan du strimla ofärgat och oblekt papper och lägga i så länge, bör bytas ofta men bättre än tidningenspapper. Det där med att de är aggressiv när du håller i den beror förmodligen på att kaniner inte gillar att bli burna och därför ska man bara göra det om det verkligen behövs. De trivs bäst på golvet och även om de gillar att gosa så vill de inte bli burna för det. Skulle sluta bära den om jag var du och bara gosa med den när den är på marken och är med på det så slutar den säkert attackera när du sitter bredvid också.

Annons:
Ninwe
2018-09-16 09:13
#7

Jag upplever hampaströ/lättströ som ganska dammigt, så det skulle jag inte rekommendera om du vill ha något dammfritt. Det är visserligen inte lika farligt som kutterspån, men absolut inte helt dammfritt.

Hälsningar,
Ninni :-)

Upp till toppen
Annons: