Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 646 ggr
Yatzy.Bingo
9/10/18, 2:47 AM

Neurologisk öroninfektion

Hej allihopa!

Jag har en hane på 8 år med en öroninfektion som gått så långt att neurologiska symptom uppstått, han har dåligt balanssinne och bara sitter i sin bur nästan dygnet runt med huvudet lågt och vill inte äta själv. Han bor vanligtvis utomhus med sin kompis men vi har tagit in honom för tillfället (i ett lite kyligare rum!). Vi var hos veterinären med honom för cirka en vecka sedan och fick antibiotika samt recept för smärtstillande. Men nu har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på:

1. Han har fortfarande inte visat några större förbättringar och jag börjar undra hur stor chansen egentligen är att han tar sig genom detta, jag har läst runt lite och jag förstår att oddsen inte är på vår sida men man vill ju aldrig ge upp om det finns något litet hopp kvar. Vad är vanligtvis sannolikheten för överlevnad när öroninfektionen är neurologisk?

2. Har även läst att det ibland kan krävas kirurgi, och jag undrar vad för typ av kirurgi det handlar om samt hur stor kostnaden är och hur oddsen ser ut under operation samt efteråt.

3. Finns det någonting jag kan göra för att underlätta för honom eller för att hjälpa honom tillfriskna?

4. Jag är själv ingen expert på att mata med Critical Care, det blir ofta kladdigt och han vill ofta inte tugga/svälja maten, tror inte att det är särskilt gott. Har någon något tips? på hur man kan underlätta för honom? Typ genom att blanda ner någonting gott?

5. Slutligen, hur vet man när det är dags att ge upp? Jag har hållit på i nästan en vecka nu utan några större förbättringar så jag förstår att han kanske inte kommer att ta sig igenom det.

Tack på förhand!

Annons:
Kaninmatte001
11/9/18, 2:39 PM
#1

Hej! Hur gick det sedan? Har en äldre kanin med 3:e omgången antibiotika mot öroninflammation, ännu inga neuroligiska besvär men känns redan hopplöst och räkning hos veterinären är uppe i över 3000 kr. Vet heller inte vad jag ska göra.

Suns Hoppkaniner
11/9/18, 8:04 PM
#2

https://www.youtube.com/watch?v=Vjv9FiVJOTs&t=155s Kolla på denna videon om ni har en kanin med öroninflammation, rekommenderar!

Upp till toppen
Annons: