Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1973 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-09-09 15:01

Problemkaniner

Som ni läst i mina tidigare inlägg så har jag kaniner som är omöjliga. Deras personligheter tycker jag om, men i hanteringen hatar jag dem. Jag kan inte bära dem för dem spralltar sig ur och jag kan inte fånga dem i hagen eller buren, så jag måste använda en transportbur för att kunna ta dem till ställen. Jag har två stycken kompostgaller så att jag kan fånga in dem i ett hörn. Svea är värre än Sabina. Jag kan gå med Sabina i sele, men det är sjukt jobbigt att bära upp henne när vi är klara och Svea vågar jag inte ens gå med i koppel. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag blir ledsen när jag är med kaninerna för dem är så jobbiga. Jag har alltid otur med djur, alla har varit problemdjur förutom katterna. Jag är bra på att göra djur tama, men alla har haft problem med aggressivitet eller sprattling. Vad ska jag göra? Vi har tänk att mejla uppfödaren men det har vi inte gjort ennu. Jag vill att någon erfaren ska ha kaninerna hos sig i några veckor och träna kaninerna, för jag verkar inte kunna få dem bättre. Jag orkar inte med kaninerna längre. Det är inge kul att umgås med dem i hagen eller i sele. I buren kan jag klappa hur mycket som helst, men i koppel eller Hage så är det omöjligt. Det funkar inte med alla tips? ni gett mig. Någon måste ta kaninerna hem till sig för att lära dem på ett profitionellt sätt. Hjälp mig!!

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-09 15:02
#1

Jag kan lägga till att kaninerna är 5 månader och har haft dehär problemen sen dom kom hem till mig vid 8 veckors ålder.

Nea00
2018-09-09 15:12
#2

Det där med selen kan du lösa genom att när du ska ta upp henne och hon försöker springa iväg och blir fett jobbig så ta tag i selen och tryck ner henne på marken. Jag har också en problemkanin. Hon är jätteskygg och är svårfångad. Men i hagen har jag en tunnel som hon brukar springa in i och gömma sig när jag försöker ta henne i hagen, och då så stänger jag för öppningarna på tunneln med händerna och sedan lyfter ut henne eller tar transportburen. Det är bara att träna! Tappa inte tålamodet, vissa kaniner är lätt-tränade, andra JÄTTESVÅRA att träna. Men om du verkligen inte orkar så lämna bort dem till någon uppfödare som kan få dem tama eller liknande. Visa dem att det är DU som bestämmer, och var tydlig med vad du menar och vill. Dem kommer tillslut att respektera dig och lyssna på dig. Men som sagt, ge inte upp! Och vissa kaniner är jättemycket svårare än andra! Var mycket med dem, prata med dem, läs en bok i hagen för dem, var med dem ofta helt enkelt. Sedan så kan man ta in kaninerna och låta dem få bo inne ett tag, då får dem vara med dig mycket mer än när dem är utekaniner. Du måste inte köpa en bur åt dem om du ska ha dem inne ett tag, utan det går lätt att fixa med kompostgaller och någon träskiva. När dem är inne så får du och kaninerna närmare kontakt och ni vänjer er mer med varandra. Om du inte har möjligheten att flytta in dem så kan du ta in dem någon gång per dag (Absolut INTE på vintern). Och sitt och mys och gosa inne med dem, låt dem få sitta i ditt knä och klappa dem osv. Om du inte vågar gå i sele med Svea, så kan du börja med att testa att gå i sele i ett rum. Då kan hon inte rusa iväg. Jag håller själv på att träna med min skygga kanin så jag förstår dig och din situation till 100%. Och det kan vara jättesvårt och ibland väldigt enkelt. Kom på olika lösningar, ta del av mina tips?, fråga andra! Dina kaniner börjar bli stora nu, och om dem fortfarande håller på som dem gör så var bestämd! Det kan vara så att dem är osäkra osv. Då tar du in dem eller sitter mycket bredvid dem och det som jag skrev tidigare. :))

[Svea&Sabina]1
2018-09-09 15:45
#3

#2 När jag trycker ned henne i mot marken så får hon ennu mer panik. Jag har också en tunnel som dem springer in i när jag försöker att fånga dem, men det är svårt att hålla för 4 hål. Det jobbigaste är att båda två är svåra att träna. Jag är med kaninerna ofta, men jag är inte med dem länge i hagen för det kan bli långtråkigt. Jag har en liten Hage som jag sätter en kanin i och jag själv sitter där. Jag kan inte ha kaninerna inomhus för dem är superorumsrena, dem skvätter och bajsar överallt, så min pappa tillåter mig aldrig att ta in dem. Jag är bestämd med dem, men jag vågar inte hålla fast dem när jag har kortärmad. Jag måste ha på mig en tjocktröja och handskar om jag ska kunna hålla fast dem utan att bli riven. Det blir supervarmt för kaninerna att bli tränade eftersom att det blir stressande och jag håller fast dem så det blir varmt.

tiger tok
2018-09-09 15:49
#4

#2 att trycka ner en Rädd kanin på marken och visa "att du bestämmer" låter varken effektivt eller trevligt. Låter mer som att kaninen skulle bli ännu räddare. Jag har haft två riktigt rädda kaniner. På båda två har jag använt mig av samma metod. Jag går förbi buren/hagen , och har med mig någonting gott, varje gång. Om kaninen hoppar fram till gallret och tar godiset/gräset/grönsaken så jättebra, gör den inte det så trycker jag fast det i gallret, så den kan ta det när den vill. Detta har fungerat på kaniner som vid minsta aning av att man ska komma nära buren har gått och gömt sig, till att alltid hoppa fram och klättra på gallret så fort dem ser en, men det tar tid, och man måste ha tålamod, tålamod och ännu mer tålamod. Aldrig pressa dem.

[Svea&Sabina]1
2018-09-09 15:52
#5

#2 Jag kan gå fram till kaninerna i buren och klappa dom hur mycket som helst, men i hagen går det inte. Ska jag ta med mig pellets varje gång jag går ut?

[Svea&Sabina]1
2018-09-09 15:54
#6

Vet ni någon uppfödare i Uppsala som skulle kunna ta mot kaninerna? Uppfödaren som kaninerna kommer från bor lite långt bort för att kaninerna ska kunna åka med.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-09 15:55
#7

Det finns en uppfödare bara 15-20 minuter härifrån, men hon tar säkert inte mot kaninerna. Jag ska fråga mina föräldrar och höra vad dom tycker.

tiger tok
2018-09-09 15:59
#8

#5 om de funkar i buren så behöver du ju inte träna vid den. Men ja, jag skulle ha tagit med mig nått gott när jag går till hagen, om de får pellets dagligen kan du ju ta av dagsransonen. Mina älskade/ älskar blad och gräs, det använde jag som godis.

[Svea&Sabina]1
2018-09-09 16:21
#9

#8 Varje gång jag går till hagen så sätter jag mig på andra sidan utanför gallret och när dem kommer till mig så får dom pellets, så att dem lär sig att komma till mig. Jag håller även på att lära dem att hoppa upp i mitt knä så det blir lättare att ta upp dem. Vi ska skriva ett mejl till uppfödaren ikväll, så att hon kan säga vad vi ska göra :D

Nea00
2018-09-09 21:07
#10

#2, jag tror faktiskt att du förstår att jag inte trycker ner mina kaniner på marken. Jag menar såklart att man tar tag i selen och ger ett lätt tryck neråt. Funkar jättebra för mig men inte för alla. Det är min metod och den funkar.

[Svea&Sabina]1
2018-09-09 21:51
#11

#10 precis, man trycker ned lätt.

tiger tok
2018-09-10 07:40
#12

#10 eller så bara håller man emot i kopplet så kaninen inte kan gå iväg, kortar kopplet och när man är nära kaninen lyfter man upp den. Jag ser inte varför det skulle vara nödvändigt att trycka ned kaninen, även om man inte är hårdhänt. Har mycket svårt att tro att kaniner förstår dominans från människor, och därför tror jag inte heller att det är en effektiv metod att använda.

Nea00
2018-09-10 07:47
#13

#12, hag har skrivit att det funkar för mig! Det finns anledningar till varför jag just gör så med min kanin. Hon förstår inte att hon ska stanna om man bara kortar upp kopplet. Så det är mitt sätt att lösa det på och jag kommer alltid att använda det. Så är det

Annons:
Nea00
2018-09-10 07:49
#14

#12, min kanin känner sig mycket mycket säkrare i den metoden och det gör jag med. Det är HELT olika från kanin till kanin. Men om jag har hittat en perfekt metod för mig och min kanin så kommer jag definitivt inte att byta. Jag har skrivit så många gånger nu att hon trivs i det!

tiger tok
2018-09-10 08:01
#15

#13 jag har inte skrivit att du ska byta metod, eller att den inte funkar på din kanin, jag har sagt att jag tror det finns bättre metoder för en Rädd kanin.

Nea00
2018-09-10 08:23
#16

#15, min kanin är inte rädd. Hon är mst bara krånglig med det där, så då är den metoden perfekt för oss

tiger tok
2018-09-10 08:27
#17

#16 vad bra! Men jag uppfattar det som att TS kanin är rädd.

Fridaaaa
2018-09-10 08:31
#18

att de sprattlar och inte är lätta att fånga innbeär inte att de är problemdjur. Det är något helt annat.

Dina kaniner är unga än, Kommer in i tonåren och så. Finns många kaniner som är sprattliga hela livet eller är mer svårfångade. Mina använder jag alltid transport till. Enklare. Mina är inte problemkaniner, men de kan sprattla till ibland samt är ofta hopplösa att fånga i hagarna för att de hellre vill vara där än komma in i sina burar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Svea&Sabina]1
2018-09-10 09:53
#19

#12 Jag kan inte hålla kopplet kort för då får hon panik och blev mer stressad, tyvärr.

[Svea&Sabina]1
2018-09-10 09:56
#20

#18 Mina kaniner har varit så här sen dem var 8 veckor, alltså har det inget med åldern att göra. Jag tar också mina i transportbur, men det kan jag inte göra länge till. Jag kan ju inte ha med en transportbur på tävlingar för att kunna bära kaninerna haha :D Vi ska i alla fall skriva ett mejl till uppfödaren idag och fråga hur vi ska göra. Vi ska även fråga om vi kan komma till henne så kan hon visa hur vi ska träna kaninerna.

Annons:
Fridaaaa
2018-09-10 14:20
#21

#20 De är unga. De är inte problemkaniner utifrån det du beskriver :) 
Nej inte på tävling men hemma :) Men är träning träning :) Don´t give upp. Vissa tar lång tid, vissa sprattlar hela livet

Ja gör det. Synd att du inte bodde närmare, kunde jag med visat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Svea&Sabina]1
2018-09-10 14:34
#22

#21 Vart bor du då? Vet du ens vart jag bor haha?

Fridaaaa
2018-09-10 14:38
#23

#22 Inte sett så många som bor här nere i Blekinge på sidan ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Svea&Sabina]1
2018-09-10 14:42
#24

#23 Haha det 7 timmar :D

Fridaaaa
2018-09-10 15:07
#25

#24 Misstänkte det :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninwe
2018-09-11 10:10
#26

Har du funderat över vad i sammanhanget som gör kaninerna rädda och ”problematiska”? Kaniner är bytesdjur, så deras reaktion när de blir rädda är att fly. Hur ser din bur ut? Hanterar du kaninerna uppifrån i den, eller kan du komma framifrån? Kommer du framifrån är det inte konstigt att det funkar bra i buren men inte i hagen/sele när du kommer ovanifrån. Jag skulle inte heller påstå att kaninerna är ”problemkaniner” utan snarare att du inte har hittat ett sätt att bete dig på som dina kaniner känner sig trygga med. Fundera över var enda rörelse du gör i närheten av kaninerna och försök koppla det till en situation i en vildkanins liv. Att bli nedtryckt mot marken (eller överhuvud taget hanterad uppifrån) kan liknas vid en rovfågel som kommer ovanifrån, vilket gör att kaninerna genast reagerar med att fly. Att hålla emot när en kanin drar i kopplet gör bara att den drar ännu mer, om den inte är helt trygg med sin förare, vilket dina kaniner ännu inte verkar vara. En kanin som försöker fly och sitter fast får bara mer panik och reagerar därför med att dra ännu mer i kopplet. Det handlar inte om att kaninerna ska förstå att du bestämmer, utan att de måste få en anledning att vilja vara med dig. Lever de redan två ihop har de en flocktillhörighet och har därför inget behov av att ha dig som sällskap. Låt det ta den tid det tar. Kanske kan du sätta hagen i anslutning till buren, så att de kan springa in själva istället för att du måste utsätta dem för en situation som de uppenbarligen ännu inte är trygga med. Försök att se till att de har en anledning att förknippa dig med något positivt, inte bara med panik och stress. Lycka till!

Hälsningar,
Ninni :-)

[Svea&Sabina]1
2018-09-11 12:21
#27

#26 Kaninerna bor i en inhägnad, så dem har tillgång till Hage dygnet runt, men dem kommer även ut i en kompostgallerhage flera gånger i veckan.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-11 12:22
#28

Vi ska skriva till uppfödaren idag och fråga vad vi kan göra.

Ninwe
2018-09-11 13:04
#29

#27 Okej. Men om kaninerna uppför sig annorlunda i hagen än i inhägnaden är det ju något som gör att de inte känner sig lika trygga där och heller inte trygga med dig när de är där. Beter de sig likadant om du öppnar inhägnaden och låter dem springa ut i hagen själva? Kan du hantera dem som du vill när de är i inhägnaden?

Hälsningar,
Ninni :-)

[Svea&Sabina]1
2018-09-11 13:35
#30

#29 I buren kan jag klappa på dem hur mycket som helst, men inte lika mycket i hagen. Jag kan inte fånga kaninerna i hagen eller buren, så det är samma sak. Kaninerna är supermysiga i buren/inhägnaden, men i hagen eller sele så går det knappt att klappa dem.

[Svea&Sabina]1
2018-09-11 13:35
#31

I buren slickar dom på mig och är supergosiga, men utanför buren är dom tvärtom.

Nea00
2018-09-11 13:36
#32

#31, då får du helt enkelt träna mer utanför buren. :)

Ninwe
2018-09-11 18:01
#33

#30, #31 Det är troligtvis så av en anledning. Kan t.ex vara så att de inte är tillräckligt trygga med dig för att gå i sele ännu. Om varje träningstillfälle med sele innebär stress för dem, kommer de aldrig att lära sig det. Jag skulle rekommendera att börja om från början och inte börja selträna förrän de är helt trygga med dig, först i buren/inhägnaden, sedan i hagen och så småningom i sele. Låt det ta den tid det tar, det är värt det i slutändan!

Hälsningar,
Ninni :-)

[Svea&Sabina]1
2018-09-11 21:15
#34

Vi har skrivit ett mejl till uppfödaren idag och väntar på svar :D

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-09-12 00:46
#35

Hej!

Normala unga kaniner tycker jag att det låter som. Problemkaniner är för mig något helt annat. 

Jag har haft "problemkaniner" - hade t.ex. en kanin som högg mig oavsett vad, fick linda in henne i en matta/handdukar för att kunna klippa klorna på henne t.ex. (hon var helt underbar med andra kaniner dock…tills jag hade rört någon alltså, då blev hon tokig och jagade den kanin som luktade av mig). Hon kom till mig som omplacering och var några år gammal då jag fick henne. Hade en annan kanin som attackerade mig så fort jag gick in i hagen eller skulle mata osv. han var förövrigt kastrerad och fullkomligt "hatade" mig från det att han kom till mig som unge tills det att han försvann spårlöst med sin bror i medelåldern (rymde/blev tagna av räv/blev stulna?). Hade en hona som vid brunst blev som förbytt och attackerade allt och alla (inklusive kaninvakten…ups😞…) och en hane som högg mig som ung men efter könsmognaden blev den tamaste och mest underbara kanin jag någonsin mött etc. 

Nu har jag haft otaliga kaniner genom livet och dessa "problemkaniner" är endast ett fåtal (just nu har jag tyvärr inga kaniner, men har annars haft mängder med kaniner i över 25 års tid). 

Att kaniner sprattlar och är svåra att fånga in i hagen är ingenting som jag anser som onormalt. Kaniner är bytesdjur och därmed naturligt skraja och jag har haft kaniner som varit världens mysigaste…men som ändå varit skitjobbiga att få tag på om de varit i en Hage eller för den delen i buren (transportburar och annat att täppa för hål med har hört till vanligheterna för att fånga in kaniner för mig, oavsett hur tama kaninerna varit). Även han som blev den tamaste kaninen som jag någonsin har mött var svår att fånga i sin bur och fick under många år locka och pocka (och lura med transportburar osv.) för att få ut honom. Han kunde för övrigt gå lös på tomten, hoppade av glädje som en hund när jag kom hem osv…men trots det så var han inte direkt enkel att få tag på i sin bur. 

Lycka till med kaninerna!

Mvh/Chinesecrestedlover

-Aida-
2018-09-12 06:24
#36

Kaniner är sprattliga och det är svårt att träna bort de beteendet eftersom de för dom är normalt om de känner sig otrygga i höjder eller att bli fångade eftersom de är bytesdjur.
från 8 veckors ålder fram till 5 månader är inte lång tid alls. Min kanin är nästan 2 år och sprattlar fortfarande. Kaniner gillar normalt sätt inte att bli burna. För kaniner är tillit till sin ägare jätte viktig och det blir inte mycket tillit om man ska jaga runt på dom.
Istället för att ta tag i min kanin så lockar jag med pellets som han aldrig kan motstå, kommer som ett skott, behöver bara rassla lite i koppen så kommer han.
Man får hitta andra vägar som fungerar.

#2 Jätte kassa råd! Man kan inte bara lämna bort dom och hoppas på att dom blir "fixade", djur får inte tillit till alla människor, de får det till den person som jobbar på det och förtjänar deras respekt. Rädsla och respekt är långt ifrån samma sak.
Vänskap, tillit, respekt och förståelse kommer man långt på.
Att man visar att man förstår vad kaniner känner, respekterar dens rädsla när den inte vill saker. Locka med oemotståndligt godis när den ska in i transsportbur exempelvis.
Att leva tillsammans med djur är inte att bestämma över dom eller bevisa vem som är alpha hit och dit, det handlar om att leva som en familj, visa att man är deras trygghet.
Jag skulle inte heller vilja bli jagad runt och tryckt ner i marken när jag är rädd för mitt liv. Kaniner är bytesdjur med starka överlevnadsinstinkter, det måste respekteras. Som djurägare måste man vara kreativ och hitta alternativa lösningar.
Min hamster avskyr att bli upplockad av handen, då får han istället bli upplockad i en låda, det går mycket bättre för honom. DET är trygghet och respekt. Min kanin får själv gå in i transsportburen med hjälp av godis vid transsport för han blir rädd när jag ska ta tag i honom. DET är trygghet och respekt. Med det kommer tillit.

Arcade-Foodie
2018-09-12 08:49
#37

Dina kaniner låter mer som att de är rädda än problem kaniner, det gäller att du vinner deras förtroende och tillit. Kaniner är inte som katter och min kanin var också extrem sprattlig som unge det är naturligt, men han är hur gullig som helst och lugn efter jag har fått hans förtroende och tränat honom att bli upplyft, ha sele och koppel. Det gäller att man lägger flera timmar på sina kaniner för att göra dom tama. Bästa med att göra en kanin tam är positiv förstärkning enligt mig, att man belönar ett positivt beteende och strunta i det negativa. För då förstärker man/ motiverar kaninen att bete sig på det som man vill. T.ex. att vara lugn i hanteringen så får min kanin godis eller blir klappad backom örat där han älskar att bli klappad. Detta har lätt till att vem som helst kan hanterar honom så är han lugn men innebär inte att han gillar det när andra gör det, han har lärt sig att tolera det.

[Svea&Sabina]1
2018-09-12 09:55
#38

Alla skriver samma sak, så det blir tråkigt att läsa. Jag har som sagt skrivit ett mejl till uppfödaren och väntar på svar.

HopeForTheo
2018-09-12 16:46
#39

Jag har enbart haft s.k "problemdjur", omhändertagna djur som blivit illa behandlade av deras förra ägare. Det bästa tipset jag kan ge, är att jämför alla djur med ett spädbarn, ett djur förstår inte vad du säger, eller varför du gör vissa saker som du gör, precis som en bebis. Man hade aldrig ropat eller skrikit, tryckt ner eller på annat sätt visa dominans mot en bebis, så varför gör så många det mot ett djur, som förstår lika mycket som en bebis? Nu säger jag inte att just du gör såhär, men har sett att det finns många andra som hade behövt ta del av det här tipset Ett annat tips? är att spendera FRUKTANSVÄRT mycket tid med djuren, även om du inte fokuserar på just dom under hela den tiden. Vår förra kanin var väldigt aggressiv, man fick inte röra vid henne utan att hon högg och hon morrade åt oss så fort hon såg oss, hon fick flytta ut till köket där maten serverades och vi spenderade massa tid. Tillslut vande hon sig vid oss, förknippade oss med god mat, godis, grönsaker från matlagningen och massa kärlek.

[Svea&Sabina]1
2018-09-12 17:51
#40

#39 Jag är med kaninerna flera gånger om dagen, men jag kan inte ta in dem för att dem är orumsrena.

Arcade-Foodie
2018-09-12 22:51
#41

#40 har du seletränat dina kaniner innan du började gå ut på promenad och efter de år van med selen så kpppel tränar du. Min kanin var rädd för både selen och koppeln i början, när han vart van med att springa omkring med kopplet efter sig, så började jag vänja honom med att mig följa efter honom. Men bäst att göra det i en inhägnad område t.ex. i hagen. Kaniner behöver man ta steg för steg, har själv blivit biten några gånger av mina kaniner men alla gånger har varit mina fel, då jag inte har läst signalerna eller lagt märke till deras kroppspråk. Kaniner har sina gränser och säger ifrån på deras sätt och använder kroppspråk. Även att lära sig sina kaniners rutiner är bra, t.ex. vilken tid kaninen vill ut, vill gosa, vara ifred, sprallig/lekfull mm.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-13 06:41
#42

Kaninerna är seltränade och har inga problem med det.

Upp till toppen
Annons: