Annons:
Etikettallmänt
Läst 667 ggr
Myris & Stinis
9/8/18, 3:12 PM

Lära kanin hoppa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Undrar om man kan lära en treårig kaninhane att hoppa? De flesta säger att man måste ha börjat hoppa redan från den var unge?? Han är jättesnäll, har aldrig bitit/rivit någon med flit (ALDRIG!!!). Han är busig, cool och lugn. Men vi har aldrig varit inne på det där med hoppning förut, men det slog oss när vi märkte att han hade en dold talang… Det högsta han kan hoppa i nuläget är ca 42 cm och 20 cm bredd. Han gör det bara om man belönar honom med godsaker, röst och klapp hjälper inte. Snabb info: Ras: Dvärgvädur Kön: Kastrerad hane Färg: Blandat (visar bild) Ålder: 3 år Favvomat: Vinbärsblad, körsbärsblad, pellets och äpple Han har inget bettfel och är frisk!

Annons:
Myris & Stinis
9/8/18, 3:14 PM
#1
Myris & Stinis
9/8/18, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Linnea0001
9/8/18, 4:34 PM
#3

Ja du kan lära han hoppa.

Myris & Stinis
9/9/18, 8:26 AM
#4

#3 ja, men HUR ska jag börja lära honom?? För vi vill att han ska bli jätteduktig! Hur ska vi lära han hoppa utan att putta på honom och belöna utan godis?

Linnea0001
9/9/18, 10:01 AM
#5

Okej, ska försöka förklara det lite enkelt och kort. Till en att börja med så är det inte alla kaniner som kan bli jätteduktiga. Nu ska jag försöka förklara steg för steg. 1. Selträna: Selträningen är jätteviktig för att kunna hoppa med sin kanin, du måste lära kaninen att du går bakom och att den går framför. Det lär dom sig ganska fort enligt mig. 2. En kanin förstår inte bra och duktig den pratar inte samma språk som vi så när den är duktig får du klappa och berömma den och samtidigt ge en godis till slut kommer det gå utan godis. Men du får ha tålamod. 3. När det är dags att hoppa så tar du fram minst tre hinder och ställer dom hyfsat nära varandra. Sedan lägger du antingen på lägsta eller så kör du utan och försöker lära den att kaninen ska springa framåt och inte springa runt hinderna. När den har fått flyt flyttar du upp. Bättre att börja försiktigt en att ta kål på kaninen. Mina kompisar har haft kaniner som dom pressat för hårt som jag har försökt hjälpa tillbaks men det tar mycket längre tid att få den kunna tävla igen en att köra försiktigt.

[Svea&Sabina]1
9/9/18, 4:36 PM
#6

Idag fick min kanin testa på hoppning! Jag hade 3 hinder på 8 cm och hon fattade såklart ingenting, men en gång hoppade hon över alla tre efter varann :D

Annons:
Linnea0001
9/9/18, 7:29 PM
#7

Vad roligt! Tänk på att det är viktigt att inte höja och höja sedan.

KaninCupcake
9/9/18, 8:10 PM
#8

Dessa videor kanske kan hjälpa dig! https://m.youtube.com/watch?v=329EJjRqg9E https://m.youtube.com/watch?v=K8nVAYFRbp0 Kan också passa på att säga att färgen på din kanin ser ut att vara viltgrå mantlad :) Lycka till!

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Myris & Stinis
9/13/18, 6:49 PM
#9

#5 tack för svar! #6 vad kul!=D #7 tack! Visste faktiskt inte vad färgen hette på Linus, men nu vet jag:)

Upp till toppen
Annons: