Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 491 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-08-29 14:52

HJÄLP! Sprattliga kaniner

Jag kan inte ha problemkaniner eftersom att jag inte är så erfaren och kan inte träna dem själv. Som ni läst i mina tidigare inlägg så är mina 5 månaders honor sprattliga och jag kan knappt bära dem. Det går bra att klappa dem i buren och hagen, men när jag är i sele med Sabina så kan jag inte ens sätta mig ned för då tror hon att jag ska ta upp henne. Jag sätter mig ned flera gånger under promenaden och jag kan bara klappa henne när hon ligger ned. Jag tränar dem varje dag, men inga bättre resultat. Dem går att bära en stund, men sen vill dem ner och jag kan inte gå medans jag bär dem. Vi får snart ta kontakt med en uppfödare i närheten som kan ha kaninerna hos sig i några veckor för att träna bort det här. Jag är trött på kaninerna just nu. Jag vet att det kan ta ett halvår att träna bort det här, men den tiden har inte jag. Vi är redan 1,5 månad sena med hoppträningen. Dem kan inte bli över ett halvår innan vi börjar hoppträna. Det går inte! Jag vet att man ska ta den tid som behövs, men det här går inte. Jag vill inte ha kommentarer om att jag inte bör ha djur osv, men ni hade känt som jag om ni hade problemkaniner. Jag vill bara ha kommentarer som är till hjälp.

Annons:
Gronstedt
2018-08-29 15:01
#1

Om du vill ha kaniner som inte kräver träning, så bör du nog göra dig av med ungkaninerna och skaffa vuxna, erfarna hoppkaniner som redan är vana vid hantering. Det finns inga genvägar med att träna djur.

Sasha W
2018-08-29 15:11
#2

nu är det såhär, jag säger inte att du inte borde ha kanin, men du borde verkligen lugna dig.

om det vart en rädd häst hade man väntat med inridningen tills den är trygg i att man hanterar den eller hur?

samma gäller med kaninen, det spelar ingen roll om du är 1,5 månader ''sen'', det som spelar någon roll är att kaninen ska vara säker med dig INNAN nu börjar selträna, annars spelar det ingen roll om du gör i tid eller ej för om kaninen inte är säker blir det ändå inte bra. tat lugt, kolla runt lite på youtube.

Detta är mitt tips:

 börja med att få kaninen att vilja gå fram till dig genom att locka med godis, sedan att den sitter brevid dig ger detta varje dag, helst flera gånger om dagen, tills hon är helt säker, sen kan du börja vänja henne med att ha handen under magen, fortsätt öva på det, sen att lyfta bara 3-4 cm, gör om flera gånger, testa lyfta lite högre varje gång, sedan att ha henne vid den höjden du lyfter och sedan sätta ner, när hon är säker med det så börjar du hålla henne under längre tid,så fort hin sprattlar, trots att du blir riven, så sätt LÅNGSAMT ner henne nån minut och börja om.

sen är hon redo, detta kan ta ett par veckor eller tre men det har funkat med problem kaninerna jag haft :)

Lycka till och hoppas du gillar kaninhoppningen när ni väl kommit igång :)

/ Sasha

[Svea&Sabina]1
2018-08-29 15:31
#3

#2 Tack för tipset, det ska jag testa!

[Svea&Sabina]1
2018-08-29 15:31
#4

#1 Jag kan inte sälja kaninerna.

[Svea&Sabina]1
2018-08-29 15:32
#5

Ägaren på Fäboden sa att jag ska tvångsbära kaniner flera gånger om dagen. Alltså att jag håller fast tills att dem slutar sprattla. Är det okej?

Gronstedt
2018-08-29 15:38
#6

#4: Då får du låta träningen ta den tid den tar och inte gå efter något slags schema för när man "ska" göra det ena eller andra.

#5: Det kan fungera för att få  kaniner som är stilla i famnen, men det låter inte som en bra metod för att bygga trygghet och förtroende. Jag är tveksam till om det skulle ge en bra grund att bygga vidare träning på.

Annons:
Agnes.stoltzz
2018-08-29 21:08
#7

Ha tålamod. Går inte att skynda på något alls med kaniner. Skaffade min hane när gan var 1 år. Knappt hanterad var han. Han sprattlade och höll på så jag tog det lugnt. Bar honom inte förns vi vändje oss vid varan. Började hoppa honom månader efter jag fick honom. Det var första gången han hoppade och han var över ett år! Men han tycker det är kul, vilket alla hoppkaniner ska tycka, så det blev inget problem. Nu hoppat han lätta banor på låg höjd, för jag vill inte stressa honom. Skynda inte på hoppningen!! Trygghet och relation är viktigare!!

[Svea&Sabina]1
2018-08-29 21:33
#8

#7 Tack för svaret! Din kommentar blev jag peppad av :D

Upp till toppen
Annons: