Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1213 ggr
Emala
2018-08-29 13:36

Död kanin :(

Hej, Jag hittade en av våra kaniner plötsligt död igår kväll när de skulle få kvällsmat. Det var helt oväntat, då hon betett sig som vanligt under dagen (vet dock att kaniner kan dölja att de mår dåligt osv) Funderar såklart på varför hon dog sådär. Hon var exakt fyra månader gammal. Såg i morse att någon av kaninerna lämnat blindtarmsavföring kvar, kan det vara något med fodret? De får pellets och hö. Grönsak ibland, men inte de senaste dagarna. Hon som dog och hennes syster har alltid varit tunna och blev rekommenderad att de dem två dl pellets dagligen, så det har jag gjort. Är det för mycket kanske? Med tanke på blindtarmsavföringen? Vet att man bara kan spekulera i varför hon dog, men är det något tokigt med maten så vill man ju veta det.

Annons:
tlover
2018-08-29 13:39
#1

Det går att skicka kaniner för obduktion, exakt hur man gör vet jag inte men det finns säkert någon här som vet.

Men 2 dl pellets låter mycket. Hur mycket för mycket kan jag inte säga då vi aldrig gav pellets till våra

l'm back

Emala
2018-08-29 13:40
#2

Jo, jag vet. Nu har vi redan lämnat in henne för kremering dessvärre. Tack

MonicaLagerquist
2018-08-29 14:20
#3

💔 Beklagar sorgen

Stolt ägare till fem La permer

Novachan
2018-08-29 14:57
#4

Kanske hon råkade sätta i halsen och kvävdes? Eller hade något dolt fel i kroppen.

Tråkigt att höra, du får fokusera på att den andra kaninen med extra kärlek istället

Nea00
2018-08-29 16:28
#5

#4, det kan faktiskt vara så. Jag tror inte att hon har haft smärta eller nåt sånt. Det är ganska troligt att hon satte i halsen och kvävdes. Det är tyvärr vanligare än vad man tror.

Emala
2018-08-30 21:24
#6

Tack för svar! Har aldrig hört talas om att kaniner kan sätta i halsen, då har jag lärt mig något nytt! Idag dog tyvärr hennes syster också :( Hon var precis som vanligt under dagen, sen la hon sig bara ner och dog! Nu är hanen ensam kvar.

Annons:
Emala
2018-08-30 21:30
#7

#1 jo, det låter mycket med 2 dl pellets, men de var inte fullvuxna ännu och var tunna och hade inget hull. Så därför tyckte uppfödaren vi rådfrågade att vi skulle ge dem så mycket tills de lagt på sig lite. Vilket de inte hann göra. Nu är bara hanen kvar och han ska ha betydligt mindre mängd pellets.

Katti
2018-08-31 02:57
#8

Jag tycker att det låter som koccidios.  En variant ger kraftig avmagring och plötslig död och drabbar främst unga kaniner. Tycker absolut att ni ska skicka in den andra för obduktion med tanke på att ni har en kanin till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Emala
2018-09-02 22:12
#9

Nu hittade vi den tredje och sista kaninen död :-( Han satt och mumsade hö som vanligt, en halvtimme senare låg han död. Så det var säkert något smittsamt. Kanske koccidios, som ovan föreslog.

Novachan
2018-09-02 22:17
#10

Gud vad tråkigt 😕

Beklagar sorgen över alla 🌺

MonicaLagerquist
2018-09-03 12:36
#11

💔💔💔

Stolt ägare till fem La permer

Emala
2018-09-04 09:17
#12

Tack!

Upp till toppen
Annons: