Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1146 ggr
Linneazzz
8/26/18, 10:34 AM

Gömställe till vintern

Hej! Har ni något bra tips? på ett gömställe till eran kanin nu till vintern? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för gömställen osv. Hon måste ju hålla sig varm också! Så jag försöker alltså komma på något gömställe som till kaninen som dem kan mysa i och gömma sig i. Jag tror att jag kommer försöka sätta in någon form av en plaststol i hennes Hage och sedan sätta på någon vägg och ha fleece och halm som golv. Bomba tråden med tips?!! :D

Annons:
Tjeja
8/26/18, 10:57 AM
#1

På marken är det svårt att hålla torrt. Bäst är att bygga upp något så golvet kommer upp ifrån fukten i marken. Bara tyg håller varken fukt eller vind ute tillräckligt för att hålla värmen i vårat regniga höst och vinterslask.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Linneazzz
8/26/18, 11:10 AM
#2

#1, uhm…Jag kan inte bygga upp hagen..

[Svea&Sabina]1
8/26/18, 11:13 AM
#3

Vi har ett hundhus som jag säkert kommer att ha till kaninerna 😁 Men om du kan köpa material så kan du bygga en minibur, alltså att du bygger ett hus och sätter på ben.

[Svea&Sabina]1
8/26/18, 11:14 AM
#4

Det är nog ganska enkelt att bygga ett hus på med och det går snabbt att bygga.

Linneazzz
8/26/18, 11:27 AM
#5

Men hon klarar väll att vara i hagen va? Okej, det jag tänkt nu är att jag ska ha tak på ett ställe av hagen så att hon får vara på ett ställe där det inte snöar om hon vill, hon ska få ha en tunnel utan fleece eftersom att tunneln är gjord av kartong, ett hus som ska stå under det lilla snöskyddet med fleece under tassarna och halm på fleecet, hon ska få ha en vit stor plaststol med handduk på sidorna, fleece som botten, och halm på det också, sedan så ska hon få ha ett ”berg gjort av halm” under taket som kommer att vara presenning eller något. Jag tror att taket kommer att bli riktigt uppskattat! :D

Tjeja
8/26/18, 11:33 AM
#6

Nej det behövs riktiga väggar som ger riktigt lä och riktig skydd mot torka! Helst up en bit från marken så golvet lättare hålls torrt också! En låda/litet rum på ben och där det är täta väggar som skyddar mot regn och blåst. Lite tyg eller kartong eller ett rör som det kan blåsa rakt igen om räcker INTE!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Linneazzz
8/26/18, 11:39 AM
#7

#6, jag har inget som jag kan bygga en riktig kaninbur av bara för att ha den i hagen på vintern. Hon har redan en riktig bur. Jag kommer att ha tak av pressening på endel av hagen som jag sa, under taket ett litet hus med fleece och halm. Jag ska nog göra något litet hus ac någon gammal låda eller så, funkar det med någon låda av plast och sedan tyg på insidan eller något? Eller vad ska jag göra det som lyfter från marken av?

[Lilyz]1
8/26/18, 11:59 AM
#8

Men hur mycket ska hon vara i hagen? Någon timme per dag går säkert när det inte är som kallast men bo där kan hon inte för då måste det finnas en plats helt skyddad från fukt och vind vilket du inte verkar kunna fixa. Det räcker inte med hus och gömställen på marken utan hon måste ha en del som är en bit ovanför marken som är isolerad och helt vind- och vattentät. Du kan inte bara lägga tyg och halm direkt på marken mitt i vintern, kyla och fukt kommer underifrån så taket hjälper inte för att hålla det varmt och torrt.

Linneazzz
8/26/18, 12:09 PM
#9

#8, jag har inte skrivit att hon ska bo i hagen. Hon ska vara där några timmar per dag. Jag tror att jag ska ta någon låda och sätta pinnar under så den är över marken så det inte tränger in fukt i den. Men vad kan lådan vara gjord av?

[Svea&Sabina]1
8/26/18, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här ser du lite hur jag tänker.

Linneazzz
8/26/18, 12:42 PM
#11

#10, vad fint! Jag ska försöka fixa något i den stilen, fast inte av trä för det har jag inte här. Men kanske av någon låda? Men funkar det med plast? Det blåser ju inte igenom plast ;P

Tjeja
8/26/18, 2:28 PM
#12

Det beror alldeles på vad det är för plast då och hur tjock den är. Är den tjock som en vägg så kan det gå men inte med en enkel plastlåda eller kartong.

En utekanin behöver ett riktigt kaninhem/bo! Ett rum som är torrt och dragfritt! Det betyder att det måste isolera ordentligt emot fukt och vind!  Tar du in kaninen på dagarna så kommer den inte tåla att vara ute på vintern utan blir då en innekanin på vintern!

Som du resonerar låter det som att du har svårt att acceptera och förstå att det inte räcker med mysiga gömställen om en kanin skall vara flera timmar ute i en Hage på vintern.  Ska den vara utekanin helt måste den ha en riktig bolåda som inte ligger på marken utan som är torrt och isolerande från marken som ett rum.

Om kaninen inte skall vara ute kanin utan bo inne på nätterna på vintern så tål den inte att vara ute i flera timmar, om ens 1 timme i sträck när det är vinterkallt.

Temperaturskillnaderna får inte vara för stora mellan kaninens "inne" miljö där det är torrt och dragfritt och utomhus!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Nea00
8/26/18, 2:40 PM
#13

#12, jag har nu läst mycket och kan då säga att det inte behövs att ha en helt isolerande kaninbur i hagen för att kaninen ska vara ute i några timmar. Dem får ju trots allt mycket tjock vinterpäls och trivs bättre i kyla än i värme. Tänk på vildkaninerna då, dem har ingen kaninbur som är isolerad på vintern ;). Dessutom behöver man inte en isolerade kaninbur på vintern heller. Det är många som inte har en isolerande kaninbur i en kaninhage på vintern när kaninen ska vara ute i några timmar.

Annons:
Linneazzz
8/26/18, 4:21 PM
#14

#12, du verkar ha missuppfattat. Hon ska ju inte bo i hagen. Hon kommer att vara i hagen några timmar per dag så att hon behöver inte ha något riktigt kaninhus i hagen dem timmarna. Kaniner är vilda djur, det 'r klart att dem tål lite kyla! Hon kommer inte att frysa till vintern

[Lilyz]1
8/26/18, 4:48 PM
#15

#14 Så länge det är en utekanin som bor i en rejäl utebur övrig tid så går det naturligtvis bra att göra som du tänkt. 🙂

Tjeja
8/26/18, 5:10 PM
#16

#13 och #14 Precis som #15 skriver så behövs inget speciellt för några timmar  i hagen om kaninen har en ordentlig  utebur övrig tid.

Men skall kaninen bo inne övrig tid så kommer den inte få vinterpäls och därmed inte heller tåla vinterkyla.

Det är skillnad på att ha isolerande material och att isolera en byggnad. Det stämmer som ni skriver att  en utekanin behöver inte någon isolering med värme i som man har inomhus. Teperaturen i kaninhuset ska ju inte vara mer än ca 10 grader varmare än utetemperaturen.

Men materialen som ett kaninhus/kaninbur ska vara byggt av måste vara isolerande från väta och blåst!  Och behöver komma upp ifrån marken för att hållas torrt bra i vårt skandinaviska vinterväder.

Vilda kaniner i skandinavien lever inte alls lika länge som tamkaninerna. Dessutom så dör de stora delar av deras kullar innan de ens hinner bli vuxna. Det är väl knappast med de hårda livsvilkoren ni vill att era kaniner ska leva, eller hur?

Ni vill väl att de skal ha det bra och leva länge, inte som en halvt utsvulten, vildkanin med diverse ohyra i pälsen etc.

Våra tamkaniner har dessutom avlats i generationer så att deras naturliga instinkter att finna föda och överleva själva ute är mycket mycket sämre än naturligt vilda. Det betyder att de lättare kommer att svälta och frysa ihjäl om de inte får det skydd och den mat som vi människor ger dem på uppfödningar och i hem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Nea00
8/26/18, 8:18 PM
#17

#16, vart fick du innekanin ifrån? Hon är inte en innekanin :).

Tjeja
8/26/18, 8:25 PM
#18

#17 För att TS skriver att kaninen har en stor Hage men inget kaninhus att bo i… så kan man inte ha en utekanin! en stol med filtar över räcker inte som vinterbostad till en tamkanin.. eller någon vildkanin heller för den delen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Nea00
8/26/18, 9:40 PM
#19

#18, med hus så menar jag ju hus i hagen, som en liten låda eller liknande. Jag kommer dock inte att bygga en kaninbur som hon ska ha i hagen. Men jag kommer göra så att hon för det bra. Hon är alltså INGEN innekanin, om hon skulle varit det är de ju klart att jag inte skulle agit ut henne i hagen i flera timmar under vintern

Nea00
8/26/18, 9:42 PM
#20

#18, jag har heller inte skrivit att hon har en stor Hage utan något kaninhus i?

Annons:
Linn Is The New
8/27/18, 8:02 AM
#21

Boningsplasten måste vara isolerad från drag och regn  och fyll på med halm rejält. 

Om kaninen bara ska vara ute några timmar så ska det inte vara några problem. Se till bara så vattnet inte fryser och att den har fritillgång till hö.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Nea00
8/27/18, 8:32 AM
#22

#21 okej, men man måste inte ha en isolerad kaninbur på vintern :)

Linn Is The New
8/27/18, 9:17 AM
#23

Mot vind och vatten jo. Skrev att den måste  vara isolerad från drag och regn. Fukt kan göra att det blir fruktansvärt kallt nämligen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Nea00
8/27/18, 11:03 AM
#24

#23, det är klart att det inte får regna in! Men man måste i ha den "isolerad" på vintern. Det st det iaf

[Svea&Sabina]1
8/27/18, 11:15 AM
#25

Det alla menar är att man inte behöver ha frigolit på väggarna för att det ska insolera, men det måste vara så att det inte blåser in eller snöar in.

Nea00
8/27/18, 4:14 PM
#26

#25, jag vet det. Men jag kommer faktiskt inte bygga en hel bur åt henne för att hon ska få vara ute i hagen i några timmar per vecka på vintern :)

[Svea&Sabina]1
8/27/18, 4:34 PM
#27

#26 Det menar jag inte, men du kan bygga ett hus på ben. Det kostar max 200kr

Annons:
Ninwe
8/28/18, 9:44 AM
#28

Är du orolig för att hon behöver mer skydd i hagen är det enklaste att placera hagen i anslutning till den vanliga buren, så att kaninen kan springa in och ut som den vill, förutsatt att buren är konstruerad på ett sätt som gör det möjligt givetvis. :)

Hälsningar,
Ninni :-)

Nea00
8/29/18, 6:01 AM
#29

#28, ja det är smart. Men buren står dock på ett dumt ställe

Nea00
8/29/18, 6:01 AM
#30

#28, ja det är smart. Men buren står dock på ett dumt ställe

Upp till toppen
Annons: