Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 841 ggr
emmaatche
2018-08-22 19:25

Ni som har innekanin, rumsrenhet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla skrutt på snart 5 månader flyttade hem till mig för en vecka sedan (omplacerad). Han trivs verkligen med mig och min sambo och älskar att springa runt i lägenheten. Vi vill att han ska få springa lös så mycket som möjligt. När vi är hemma är han ute nästan hela tiden, men jag sätter honom i buren en stund minst en gång i timmen. Då får han sitta i buren 10-15 min för att jag vill att han ska gå på sin toalett. Det brukar han också göra, hittills har han varken kissat eller bajsat i lägenheten utan gjort alla behov i buren. Dock är det tack vare att jag har satt honom i buren emellanåt. Jag skulle helst vilja att han hoppar in i buren på egen hand när han känner att han behöver göra sina behov. Han har haft möjlighet att hoppa in och ut ur buren själv, men inte gjort det (dock inte just nu som man ser på bilden). Ni som har innekaniner, hur kan jag göra för att lära honom att gå in i buren självmant när han behöver gå på toa? Jag är rädd för att få kiss i soffan eller på mattan >.<

Annons:
MOJ
2018-08-23 09:01
#1

Det låter som ett bra sätt att lära honom gå på låda. Fortsätt med det så kanske han går in självmant tillslut. Du kan prova att leda honom till buren och sen stänga in honom så att han förstår.

Vaniljmuffin
2018-08-23 12:04
#2

Jag fick tips? att begränsa ytan första tiden så det är nära till buren. Satte först upp en Hage utanför buren och när han började hoppa ur buren själv så hoppade han ju även in igen, när det fungerade bra fick han hela köket, även då skuttade han själv ut och in och nu är han nästan i hela lägenheten men springer alltid tillbaka till sin bur för att kissa och bajsa. Helt toatränad, kommer inte en plutt ute i lägenheten! :) om dom har mindre yta antar jag att det är "roligare" att lära sig hoppa in och ut ur buren och att hitta överallt kanske.

emmaatche
2018-08-23 17:58
#3

Tack för tipsen!

#2, vad tror du om att ha vardagsrummet som första yta? Han är mest där ändå. Det är ca 17kvm.

cissi_1993
2018-08-25 08:38
#4

tänk på att han snart blir tonåring och då har jag upplevt att dom är mer benägna att kissa lite här och där även om dom innan har varit duktig att gå på toan.

Vaniljmuffin
2018-08-25 11:08
#5

#3 det är ju ändå stort och bra så testa det! Och lyfter du ut honom ur buren? Eller hoppar han in och ut själv? Jag lyfte bara en gång ut så han fatta att han fick vara där haha. Eftersom han så lätt hoppar in och ut går det ju lätt när han vill in till toan! :)

emmaatche
2018-08-27 14:17
#6

Tack för tipsen! Jag har nu ordnat så att han själv kan gå in och ut ur buren. Hittills har han klarat det och går till buren varje gång han måste kissa eller bajsa. Jag är så glad! Men, #4 det var bra att du sade det. Jag har tänkt kastrera honom inom de närmsta två månaderna, vet du om det blir bättre då? Alltså om det du säger hänger ihop med att markera revir så tänker jag att det problemet skulle försvinna med kastrering.

Annons:
Angelica.h
2018-09-02 13:05
#7

Jag har en liten låda som vi har i vardagsrummet när han springer lös. Där i brukar vi lägga tidningar eller sågspån och de verkar funka.

cissi_1993
2018-09-08 11:22
#8

vet inte då jag bara haft honor men jag tror att endel har att gör med att dom vill skvätta revir men mina honor har slagit runt från en dag till en annan. ena dagen skulle dom inte få för sig att gå på toa någon annan stans en i buren sen dagen efter kan dom göra det på soffan, mattan eller bara där dom står. sen när tonåren är över så återgår dom till att bara gå på toan 🤔

[Lilyz]1
2018-09-08 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag gjorde som du och satte honom i toalådan med jämna mellanrum i början (när han var 8 veckor) och tog bara en vecka innan han blev rumsren och är det fortfarande nu vid 6 månaders ålder. Han är helt frigående dagtid (på nätterna har han ett eget rum med en burbotten som toa/matställe) och har aldrig hänt någon olycka mer än någon enstaka bajsplutt. 🙂

Upp till toppen
Annons: