Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 808 ggr
Nea00
8/21/18, 9:33 PM

AKUT, HJÄLP!

Hej! Idag så hände det en sak som aldrig skett förut. Jag har en Hage utan botten fast med bärnät som tak. Min kanin har ALDRIG försökt att rymma förut och varit jätteförsiktig. Men idag när jag skulle kolla till henne så ser jag att hon stoppar in nosen i ett utav kompostgaller-hålen som är längs ner på gallret, sedan så trycker hon upp gallret i luften och gallret stannar kvar där! Jag vågar inte ha henne i hagen nu för att hon kan rymma jättelätt om hon gör så. Jag tog in henne direkt och har nu försökt att hitta en lösning på vad jag kan göra men kommer inte på något! Hon är dessutom väldigt svårfångad. Jag har en Hage på 19 kompostgaller och kommer INTE att förminska den. Man kanske skulle kunna sätta dit någon kant eller något sånt? Kompostgaller tycker jag är väldigt dyrt så jag tänker inte köpa 20 galler till för att sätta som kant i hagen… Skulle verkligen uppskatta om jag fick hjälp! Jag vågar inte ha henne i hagen nu som sagt, och jag vill verkligen inte ha henne inne i hennes bur såklart. // Jätteorolig kaninägare

Annons:
Vaniljmuffin
8/21/18, 9:36 PM
#1

Som gammal campare tänker jag ju direkt på att det borde gå att fästa gallret med tältpinnar? Det är som en krok högst upp som man kan sätta gallret under kanske?

Nea00
8/21/18, 9:43 PM
#2

#1, hmm kanske skulle kunna fungera? Men måste tillägga att hon även gräver haha! Ska köpa mig ett par såna :)

Vaniljmuffin
8/21/18, 9:49 PM
#3

Ja det är ju klurigare men borde ju åtminstone säkra upp gallren med sånna pinnar! Grävandet får nån annan hjälpa med haha :) där har jag inget tips?!

Nea00
8/21/18, 9:53 PM
#4

#3, haha! Tack för tipset, ska köpa såna! :)

Nea00
8/21/18, 9:56 PM
#5

#1, men tältpinnar ser väldigt långa ut. Nästan så att man inte kan sätta ner dem helt? Eller ska dem ens vara HELT nedsatta? För om dem inte ska vara helt nedsatta så kan hon ju ändå lyfta upp gallret en bra bit.. :/

[Svea&Sabina]1
8/21/18, 10:03 PM
#6

Sätt ned tältpinnar på varannat galler och hon hinner inte gräva sig ut om du tittar till henne flera gånger.

Annons:
Nea00
8/21/18, 10:08 PM
#7

#6, okej. Men tältpinnar ser ju sjukt långa ut…Kan du snälla lägga in en bild på hur du har satt fast dina tältpinnar på din Hage? Skulle verkligen uppskatta det då jag inte fattar hur man ska sätta dem

Vaniljmuffin
8/21/18, 10:20 PM
#8

Finns olika längder, om du köper som är till ett förtält på en husvagn eller "extra" pinnar är dom ibland kortare. Och du använder ju en hammare för att slå ner dom, så länge marken inte är superstenig är det lätt att slå ner hela! :)

Nea00
8/22/18, 7:57 AM
#10

#8, jag fattar fortfarande inte hur man ska sätta dem haha?

Vaniljmuffin
8/22/18, 11:43 AM
#11

#10 asså du håller först pinnen precis bredvid gallret med kroken uppåt vridet åt ett håll som gör att kroken kommer lägga sig över och "fånga" den nedersta pinnen i gallret när du fått ner den i marken. Sen tar du en hammare eller gummiklubba och spikar ner kroken i marken, då kommer kroken till slut lägga sig över gallerpinnen och göra så att gallret inte går att lyfta från marken. :) du behöver inte ha så många, skulle tro att var annat galler räcker men är du osäker kan du alltid sätta en på varje. Precis som om du ska få en presenning eller ett tält att ligga fast vid marken men då fäster man ju en lina i kroken istället. Nu ska gallerpinnen in i kroken istället. Hoppas den förklaringen hjälpte! Annars kan du säkert hitta något på Youtube hur man spikar tältpinnar haha :)

[Svea&Sabina]1
8/22/18, 12:18 PM
#12

Jag sätter pinnen på insidan av hagen och piggen sticker utanför. Nu var det väldigt lätt för mig att få ned tältpinnen eftersom att jag behövde göra ett hål innan jag satt ned den för att kunna filma :D

Nea00
8/22/18, 1:28 PM
#13

#12, tack så jättemycket för svar! #11, taack! :D

Annons:
Linnea0001
8/22/18, 5:00 PM
#14

Ifall kaninen gräver tycker jag du verkligen ska köpa något nät att ha i botten.

Agnes.stoltzz
8/22/18, 5:24 PM
#15

Om kaninen gräver kan det vara av olika anledningar. För långa klor? Kanske att den är rastlös? Prova ha ett ställe i hagen med jord där kaninen kan gräva. Och gräver kaninen sig ut kan det vafa br att göra hagen större så den har mer att utforska och kanske mer att göra. Saker att hippa upp på, krypa under. Kanske sätta hageb runt en buske? Runt en sten? Så kaninen har något att göra helt enkelt

Linnea0001
8/22/18, 5:45 PM
#16

Men gräver sig kaninen ut är set ju inte säkert att man har en kanin sen..

Nea00
8/22/18, 8:43 PM
#17

#15, 19 galler räcker gott och väl! :)

Upp till toppen
Annons: