Annons:
Etikettallmänt
Läst 594 ggr
Vaniljmuffin
2018-08-21 20:52

Kanin skrek till på promenad

Var ute på promenad idag med min kanin, andra gången ute. Efter en stund började han ha jättekul och skuttade överallt. Han hoppade glädjeskutt och sprang fortare av bara farten. Jag har ganska långt koppel men när han började springa fick jag ju springa efter om än på behörigt avstånd. Sen helt plötsligt från ingenstans så ger han ifrån sig 2 skrik och rusar in i en buske. Släppte kopplet direkt och kom långsamt fram till honom och sen fick jag direkt plocka upp honom och han var lika lugn igen, väl inne fick jag plocka av honom selen och sen skuttade han lugnt in i vardagsrummet och la sig under bordet och vilar. Men jag känner mig alldeles hemsk som fick honom att skrika, vad kan ha hänt? Kände han sig jagad? Eller såg han något jag inte såg? Och tips? på hur det inte ska hända i framtiden? Nu vet jag inte om jag törs ta ut honom igen! :(

Annons:
Vaniljmuffin
2018-08-21 21:07
#1

Kan lägga till att han nu hoppar upp i mitt knä och klättrar på mig och är hur gosig som helst så timjan är ju inte rädd för mig. Kan det ha varit instinkt att han trodde han var jagad av ett rovdjur för en sekund innan han kom på att det var jag?

Magi-cat
2018-08-21 21:09
#2

Så skönt, det verkar inte vara något fel på honom i alla fall. 🙂❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2018-08-21 21:29
#3

Han kan ju ha reagerat reflexmässigt på det han såg i ögonvrån. Du vet, man själv kan ju bli skrämd för en millisekund när man tror man ser nåt oväntat "farligt" sådär.

Jag hade nog varit mer bekymmrad över om han skadats på något sätt. Titta igenom tassarna ordentligt så han inte råkat bli biten, stucken eller skurit sig på något!?

Bara för att försäkra dig! Är det inget märka/skada nån stans så var det nog en reflex reaktion på när något kommer ovanifrån (som ett rovdjur).

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vaniljmuffin
2018-08-21 21:34
#4

#3 jag försökte känna och titta när vi kom in men ville inte stressa honom mer än nödvändigt men han skuttar och äter och springer runt hemma nu så tror inte han har ont, jag är inne på att han trodde det var ett rovdjur i en sekund innan han insåg att det var jag. För så fort han såg mig vid busken kom han ju ut! Men ändå, usch! Man vill inte vara orsak till att kaninen skriker!

Tjeja
2018-08-21 21:44
#5

#4  Anledningen till att jag tycker du skall kolla är för att kaniner ju är bytesdjur. Det betyder att de döljer sina problem, skador och sjukdomar så långt som möjligt. Vilket betyder att ninen kan vara skadad utan att det märks. När det märks så är det illa. Så nu när han är trygg och lugn igen kolla gärna igenom tassarna etc extra noga då i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vaniljmuffin
2018-08-21 21:47
#6

Ska göra det innan jag går och lägger mig! Inget jag kunde märka på min första lilla undersökning men ska titta noga under tassar för säkerhets skull! :) tack! #5

Annons:
Vaniljmuffin
2018-08-21 22:07
#7

#5 kollade honom nu och han har inga stick eller sår! Skönt. Fick till och med klippa en klo han vägrade förra gången! Haha :) känns skönt att han inte verkar stressad eller ha ont utan är precis som vanligt! Men hoppas han aldrig låter sådär igen!!

Magi-cat
2018-08-21 22:09
#8

👍

Lycka till med nästa promenad!🌺 Han behöver kanske bara bli mer van?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nea00
2018-08-21 22:10
#9

#7, ett kaninskelett låter ju nästan som ett människorskrik. Usch!

Tjeja
2018-08-21 22:12
#10

Så skönt att han är oskadad!  ❤️

Då var det säkerligen en reflex att han reagerade.

Tror inte du behöver oroa sig så mycket! Var glad istället att hans naturliga instinkt för överlevnad finns kvar istället.  Han verkar ju ändå inte traumatiserad utan inser att du är ofarlig och trygg för honom i  alla fall. ❤️

Menar förstås inte att du ska fortsätta skrämma honom sådär. Men tror inte heller att du behöver ha dåligt samvete utan ta det som att det blev en oplanerad övning som fungerade fint. typ 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vaniljmuffin
2018-08-21 22:12
#11

#8 Ja jag hoppas att det var det som hände! Att han blev så till sig att han glömde bort mig för en sekund. Ska gå försiktigt om några dagar igen, vill ju han ska få vara ute och äta gräs och skutta! Bara utan skrik! #9 ja!! Blev helt förstörd! Men han lät ju väldigt kort, tack och lov! Och när jag plockade upp honom fräste eller morrade han inte som tur var!

Vaniljmuffin
2018-08-21 22:25
#12

#10 åh vad snäll du är! Och nej jag tror han fattade att det var lugnt, han har till och med varit gosigare ikväll än förut haha! Han är ju trots allt unge/tonåring så han har ju inte lärt sig och blivit van med allt än! :)

Linnea0001
2018-08-22 17:07
#13

Min kanin blev stucken av en geting och då skrek den till och gömde sig men sedan var allt som vanligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: