Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1823 ggr
Anonymamej
8/19/18, 11:36 PM

Är hon sur eller varför?

Jag skaffa nyligen en kanin, i fredags kväll. Hon är lite mer än 8 veckor så hon e ju i stortsätt en unge. Men första kvällen va hon lugn (verks det som) man kunde lyfta henne, hålla på i buren osv. Men dagen efter o nu så verkar hon nästan arg? Bara man har ner handen rusar hon ditt och biter. Man ka inte ta i henne hon bara springer undan o när man väl har henne i famnen så typ flåsar hon o kryper upp i ens nacke. Sen när man ska släppa ner henne i buren så kastar hon sig ner, men jag vill inte hon ska skadas som jag brukar typ hålla i henne i bak tassarna sen runt kroppen (tror ni fattar inte hårt men bara så hon inte kan kasta med bakbenen) men då piper hon. Så nu blir det bara hon får hoppa ner själv. Men va är det som är fel? Varför är hon så arg eller är hon arg? Det var inte detta jag tänkte, jag ville ha en kanin som ville mysa men inte såhär.. men kan det va för hon är ensam? Behöver kaniner ha sällskap? Ge alla tips? som finns. Även dom som kanske inte hör till detta men ändå. Men svara snälla på varför hon beter sig såhär, jag blir orolig!!

Annons:
Anonymamej
8/19/18, 11:36 PM
#1

Förlåt för mycket stavfel!

Anonymamej
8/19/18, 11:39 PM
#2

Kan även tillägga, hon dricker vatten ur skål (dom vi köpte henne av sa att hon va van med det) men hon välter bara om kul den, o hon välter oxå om mat skålen. Så jag vet inte om hon dricker nåt eller inte. Hon verkar inte eller äta pelletsen eller höet. Men vi hade henne på gräsmattan då åt hon och vi lämna lite maskros blad o morötter i buren som hon äter nu. Men va kan man göra för få henne dricka o äta? Hon välter som sagt vattnet o maten

Calcifer
8/20/18, 3:26 AM
#3

Köp en vattenflaska istället och prova med den.

Sedan får du tänka på att hon faktiskt bara är en unge, och nyss flyttat till ett helt nytt hem, med nya människor, nya lukter, en ny miljö. Det är förståeligt att du vill ha en kanin att mysa med, men sådant kan ta tid och du måste ha tålamod. Ta inte ut henne på det sättet till en början om det stressar henne. Öppna buren och locka med något gott så hon hoppar ut själv. Sitt nära buren och prata med henne, låt henne vänja sig vid dig i sin egen takt. När jag hade kanin brukade jag sitta bredvid hans öppna bur och läsa högt ur olika böcker i några timmar under dagen så att han skulle vänja sig vid mig. Efter några veckor hoppade han ut direkt när jag satte mig och kom genast och la sig i knät på egen hand medan jag satt och läste.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonymamej
8/20/18, 7:07 AM
#4

Men hur ska jag göra för kunna mata henne då? Hon ”attackera” ju mig, och om hon sniffar på mig eller någon annan i familjen (eller vän) så kastar hon sig bort? Jag fattar inte varför hon gör det. Ingen av hos har jag gjort nåt mot henne. Men det är då kanske för hon inte känner sig hemma. Men tack för tipset/en. Men då ska jag inte hålla på o tjämpa för få henne ifamnen. Utan låta henne komma till mig! Har du nåt mer tips? för få henne lita på mig?

[Svea&Sabina]1
8/20/18, 8:27 AM
#5

Ta på tjocka handskar och en långärmad tröja så kan hon attackera hur mycket hon vill och då kanske hon slutar.

Anonymamej
8/20/18, 4:31 PM
#6

Upp..

Annons:
Linnea0001
8/20/18, 6:21 PM
#7

#5 kanske har en poäng. Men ha alltid en flaska med vatten bredvid buren så du kan fylla på skålen. Det är bra ifall man har en skål av keramik då den inte ska kunna välta. Fyll på skålen ofta och sätt även in en flaska som den kan dricka ur. Men ta inte bort skålen ifall du inte har sett att den förstått att man kan dricka ur flaskan. Din kanin tyckte nog att det var lite läskigt är hon kom hem till er och därför blev hon trött och man kunde göra lite vad som helst med den. tips? på hur du kan få din kanin tam: Sitt utanför buren mycket och prata med den så den vänjer sej vid dej. Ifall du har någon Hage så kan du sätta dig i hagen med kaninen och bara sitta där, du ska inte klappa på kaninen då den kan bli rädd och uppfatta dig som ett hot. Ta kaninen i en transport till hagen. En fråga från mig är om den har något hus och hur stor buren är?

Calcifer
8/20/18, 6:55 PM
#8

Angående skålarna går det ju att använda t:ex keramikskålar som är svårare att välta, och sen går det ju att prova att fästa dem i golvet med t:ex häftmassa som extra stöd.

Du har ju inte gjort nåt "fel", hon är inte "sur", hon är ny i ditt hem och en liten unge, det är klart att det kan kännas läskigt. Sen blir inte alla kaniner så tama att man kan ta upp dem i famnen och mysa med dem, det får man liksom acceptera. Precis som med alla djur är de individer. Vissa hundar vägrar sitta i knät eller ligga i sängen, andra vägrar kliva ur knät eller sängen… 

Men prata med henne, låt henne vänja sig vid dig och din röst och din doft. Var bredvid henne, och med henne, men lyft henne inte om det stressar henne och var inte för på. Låt henne komma till dig och låt det ta den tid det tar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonymamej
8/20/18, 6:56 PM
#9

#7 Nej tyvärr har vi inte skaffat något hus ännu, vet inte riktigt hur stor buren är men tror 100x50 sen typ 46cm hög. Så den är nog för liten, men vi ska köpa ny bur så fort som möjligt. Okej tack för tipset. Grejen var ju att ägarn ville bli av med kaninen ganska snabbt så det blev bara hämta kaninen och låna en bur från en kompis. Men som sagt vi ska köpa nytt till den så fort som möjligt :)

emmaatche
8/21/18, 2:13 PM
#11
MOJ
8/21/18, 3:30 PM
#12

Jag tycker att burar överlag är för små för kaniner att vara i större delen av dagen. Jag skulle istället rekommendera att du köper en Hage, eller bygger en Hage av komostgaller till henne. 

Dom allra flesta kaniner mår bäst med sällskap. Jag har två kaniner nu men har innan haft en ensam kanin och jag märker hur mycket gladare dom är tillsammans. Därför skulle jag köpt en kastrerad hane till henne som kompis. 

Dom första veckorna efter jag hade fått mina kaniner så satt jag still i deras Hage och handmatade med pellets, och grönt. När dom vågade sig fram till mig så började jag med att klappa dom lätt medan dom åt och i början sprang dom iväg men efter 1  vecka så hade dom vant sig och var inte rädda.  Efter 1-2 veckor började jag lyfta dom korta stunder.  Jag hade inte bråttom och lät det gå i deras takt och då blir dom tryggare och tamare. (:

Anonymamej
8/22/18, 8:32 AM
#13

#12 vi ska köpa en Hage till henne. Men det är inte så lätt att ta upp henne när hon bara springer iväg, o sätta ner transportburen går inte den går hon inte in i. Jag vill personligen ha en kanin till, men det tycker inte mina föräldrar. Men får tjata lite mer på dom. Måste dom va jämn gammla då? Har börjat hand mata lite men hon verkar inte gilla det.

Annons:
Anonymamej
8/22/18, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
Agnes.stoltzz
8/22/18, 8:47 PM
#15

Vissa honot kan vara så. Bara att acceptera o göra det bäst av det. På med tjocka handskar och långärmad. Gör allt du brukar göra med henne och om hon är på dig lyfter du bara lugnt bort henne. Tålamod. Ingen stress. Det är nog bara en fas. Så djupa andetag och på med handskarna.

Anonymamej
8/22/18, 9:42 PM
#16

#15 försöker va lugn osv. Men asså jag har sån stor respekt för alla djur. Så gör hon något blir jag rädd nästan, o tycker det är läskigt. Så tyvärr lär hon sig ju då att hon bestämmer.. men jag får väl försöka. Idag muta jag henne med hennes favorit mat (maskrosblad) då fick jag ta upp henne o klapp henne, hon ville även kela (tror jag?) hon kröp upp i nacken och nästan gosa in sig. Hon flåsa inte som hon brukar utan lugna andetag. Så idag har gått bra med henne. Får se nu imrogon om hon vill va lika kelig som igår. Har även gett henne maskrosblad/gurka/morot och lite annat smått o gott till henne. Men vet du vad jag kan göra åt hennes energi på natten? Hon springer omkring och biter på gallret och röjer haha.

MOJ
8/23/18, 8:50 AM
#17

#16 Vad bra att det går bättre! Kaniner är mest aktiva på kvällen och morgonen men även lite under natten. För att kunna göra av med energin behöver hon mer plats att kunna springa på. Du skulle också kunna låte henne springa fritt i ett större rum innan ni går och lägger er så att hon blir av med lite energi. Att hon biter på gallret kan bero på att hon är uttråkad. Ge henne saker att göra som tex aktiveringsboll häng upp maskrosblad i taket bygg gömställen av grenar och göm godsaker i halm eller spån är exempel på vad jag brukar göra för att dom inte ska bli utråkade. (:

Upp till toppen
Annons: