Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1145 ggr
Hamstertjejen123
8/19/18, 3:53 PM

Aggressiv kanin..

Jag vet inte vart jag ska börja..min kanin Ariel har alltid varit ”sprattlig” när man plockar upp henne och så men nu har hon börjar bita och riva sönder än när man försöker plocka upp henne. När jag köpte Ariel så fråga jag ”hur är dom i temperament” hon sa att dom var väldigt lugna och älskar att vara med männsikor men det stämde ju inte..jag kontaktade henne igen och frågade och då sa hon ”haha är det från den kullen? Ja mamman och pappan hatar att bli upplockade och hatar om man försöker på något sätt plocka upp dom, fast mamman går bra att klappa i buren” men då är min fråga varför ska man uppföda kaniner som kommer bli aggressiva? Jag undrar vad jag nu ska göra med Ariel.. jag älskar ju henne har fastnat med henne men om hon är sån här hela tiden vet jag inte riktigt vad jag ska göra..jag vet inte om ni förstod något vad jag nu skrev men det här med kaninen klarar jag inte…ska man avlilva henne? För ingen vill ha en aggressiv kanin..

Annons:
Nea00
8/19/18, 4:01 PM
#1

Ge henne en chans! Jag tycker verkligen inte att du ska avliva henne, kaniner är kaniner. Dem är flyktdjur och bytesdjur, endel är mycket mer aggressiva än andra. Ge henne en stor chans tycker jag, träna henne mycket. Hur länge har du haft henne? Om du har haft henne i något år och om du verkligen har tränat så som man ska göra så att hon blir lugn, och om hon inte har blivit det så har jag ingen aning om vad du ska göra. Kontakta annan hjälp kanske?

Hamstertjejen123
8/19/18, 4:11 PM
#2

Jag har haft henne i ett och ett halvt år vi har försökt plocka upp henne nästan varje dag…

[Svea&Sabina]1
8/19/18, 5:58 PM
#3

Mina kaniner är inte aggressiva, men dem tycker inte om att bli burna. Jag tränar och tränar varje dag och den ena har blivit riktigt duktig när man bär henne. Den andra kan jag inte bära och knappt klappa ibland, men jag tränar och tränar varje dag. Hon har blivit tamare, men jag kan inte bära henne. Jag har haft kaninerna i 3 månader ungefär och jag började att träna seriöst för några dagar sedan. Den ena går jag med i koppel och då måste jag ju bära henne ibland och då håller jag fast henne tills hon är still. Bara på några veckor så har hon blivit mycket lättare att bära. Nu kan jag bära henne utan att tappa henne. Hon sprattlar ibland, men hon är väldigt lugn samtidigt. Den andra kaninen socialtränar jag (nu faktiskt) så att hon ska bli tamare. Nästa steg med henne är att börja bära henne, men det blir inte förns om några dagar. Jag sitter med henne i en liten Hage ca 1 timme varje dag.

[Svea&Sabina]1
8/19/18, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är den lilla busungen <3

Namiko
8/19/18, 8:51 PM
#5

Är aggressiviteten ny så kan det mycket väl bero på smärta. Antingen från skada, sjukdom eller tex bettfel. Ta henne till veterinären för en ordentlig koll, inklusive kindtänderna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

nebulanen
9/25/18, 7:44 PM
#6

Hallå! Visst känns det tråkigt att kanske inte få sina förväntningar uppfyllda, det känner vi nog alla igen oss i. Vad som kan vara väldigt viktigt att tänka på är att en kanin är en individ som dig och mig. Vi är alla olika, vi gillar olika, vi trivs bättre med vissa än vad vi gör med andra. 

En kanin är ett flyktdjur som är väldigt bra på att maskera deras mående, därav vet du att du får en rätt stark reaktion när kaninen gör ett "utfall". Det kan vara så att kaninen är sjuk eller har ont. Åk till vet. Om det inte är något sådant så är det vettigt att ni kollar igenom och ändrar er hemmiljö. Hur bor hon? Får hon chans att gå undan och vara ifred när hon behöver? Vilken yta har hon att röra sig på? Har hon möjlighet att få gräva/springa/etc? Hur ser er interaktion ut utöver upplock? 

Kaniner är dessutom inte mindre älskvärda för att de inte gillar att bli upplockade, man får respektera att djur kanske inte gillar att bli upplockade. Kaniner är dessutom bytesdjur som oftast anfalls ovanifrån. Det är för många kaniner en ren överlevnadsinstinkt, inget personligt.

Annons:
KaninCupcake
9/26/18, 8:32 PM
#7

Sitt med henne på en yta där hon inte känner sig instängd utan att "tränga sig på", utan låt henne få komma fram och lukta osv. När hon ger dig uppmärksamhet kan du ge henne lite godis för att visa att du är snäll och inte vill något illa. Fortsätt så här och även om du känner att hon kommer nära så är det viktigt att inte ta upp henne varje gång, utan "avsluta" när det går som bäst.
Inget är omöjligt, så det är bara att jobba på!

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Upp till toppen
Annons: