Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1363 ggr
marie-caroline
8/19/18, 9:46 AM

Hjälp - det var inte så här det skulle bli.

Nu behöver jag er hjälp. Vi har haft vår lille kanin en vecka. Tanken var att han skulle bo inne den här vintern för att till våren få en kompis som han kunde bo ute med (när han blivit kastrerad). Att vi ville ha honom inne var för att vara säkra på att vi kunde sysselsätta och ge honom det sällskap han behöver. Men nu visar det sig att min man är allergisk. Känns så elakt att låta en liten kanin bo ute själv i vinter. Går det ens att sätta ut honom nu (vi har en utebur trixie XL)? Tacksam för alla råd.

Annons:
Nea00
8/19/18, 12:42 PM
#1

Det är nog ingen fara, beror dock på hur gammal kaninen är. Själv har jag en hona på ca 8 år som bor ensam och det funkar bra, hon har 2 mysiga hus med halm i på vintern som hon kan mysa i. Sedan så blir hon jätte uttråkad om hon inte får några aktiverings leksaker. Så det är också viktigt :)

marie-caroline
8/19/18, 9:55 PM
#2

Han är bara 10 veckor gammal. Blir så orolig för att han kommer bli för ensam i sin utebur under vintern, men kan samtidigt inte skaffa en kompis till honom innan vi kastrerat honom. Dessutom börjar det kännas som lm det är för sent att sätta ut honom nu.

Nea00
8/19/18, 10:32 PM
#3

Ojoj, 10 veckor bara…Men kan han kanske få vara i bara något rum där inte din man är? Jag skulle inte sätta ut en 10 veckor gammal kanin under vintern ENSAM :)

Travis D
8/20/18, 12:01 AM
#4

Min kompis hade en kanin han bodde ute själv hela tiden (vinter-sommar-vår-höst) Han mådde hur bra som helst och hälsade gärna när man kom. Lika glad och så :) tror inte det ska vara några problem :)

Nea00
8/20/18, 8:27 AM
#5

#4, dock så är 10 veckor inte alls mycket. Det kan inte vara så bra att sätta ut en liten kanin ensam på vintern, jag har ju en 8 ÅR gammal kanin som bor ute

Nea00
8/20/18, 8:27 AM
#6

#4, dock så är 10 veckor inte alls mycket. Det kan inte vara så bra att sätta ut en liten kanin ensam på vintern, jag har ju en 8 ÅR gammal kanin som bor ute

Annons:
Linnea0001
8/20/18, 10:58 AM
#7

Kaninen klarar det enkelt med halm och extra med spån, man kan även lägga in lite tidningar för extra isolering.

marie-caroline
8/20/18, 11:17 AM
#8

Tänker även på det sociala. Går inte att komma ifrån att det känns svårare att aktivera och underhålla en kanin som bor själv ute under vintern?

Nea00
8/20/18, 11:30 AM
#9

#8, lägg in några aktiveringsleksaker i buren. Skulle skaffa kompis till honom så fort som möjligt

Linnea0001
8/20/18, 1:18 PM
#10

Ja man kan ju lägga in aktiveringsleksaker, gosedjur och andra saker. Men sen måste man ju aktivera den själv också.

tiger tok
8/20/18, 4:11 PM
#11

#6 fast åtta år är gammalt, precis som 10 veckor är ungt. De flesta ungar är fullt kapabla att sätta en rejäl vinterpäls. Jag har sett mer problem hos gamla kaniner (sämre pälskvalite, magrar av) än hos unga. TS, jag skulle inte vara orolig. Hitta en bur med ett rejält hus i. Fyll buren med rikligt av halm och se till att ge vatten ur skål. Men var beredd på att tillbringa mycket tid ute med kaninen. Om du är mycket orolig finns det små värmelampor, det kanske är en idé?

Nea00
8/20/18, 4:14 PM
#12

#11, jag skrev ju inte att hon var ung? Dock så är det olika kanin till kanin.

tiger tok
8/20/18, 9:59 PM
#13

#12 nej, men jag sa att det är ofta mer problem med pälskvalite/ sättning och fällning av päls när det gäller äldre kaniner, och oftast inte på unga kaniner. Självklart skiljer det på kaniner, de är ju också individer. Men en ung, frisk, och hälsosam kanin borde klara av att vara ute under de rätta omständigheterna (vindskydd, halm, hö och eventuellt kraftfoder).

Annons:
Linnea0001
8/20/18, 10:15 PM
#14

Ja det är ju bra ifall man ger lite extra mat ifall det blir kallt för en liten kanin blir inte fet på samma sätt som en vuxen kaninen för den unga kaninen växer ju fortfarande. Men ge hellre lite extra med sallad för extra med pellets men inget är ju fel.

Frosstis
8/20/18, 10:59 PM
#15

mina kaniner har bott ute hela sina liv klart de får vinterpäls trots att de är små. det är bara det att det kan bli ensamt men det är många kaniner som bor ute själv. en vinter ensam klarar han väl av, ni får se till att vara ute mycket med honom bara,

Vinter&Aspen
8/23/18, 6:13 PM
#16

Om du fortfarande vill ha din kanin inomhus har jag lite tips? som kan hjälpa. Det beror ju såklart på vilken form av allergi det är frågan om men om allergin yttrar sig i luftvägarna vilken den gjorde för mig så kan dessa förslag kanske vara användbara.

1 Skaffa en LUFTRENARE. Den jag använder heter Coway AP-1008CH. Den är lite dyr men har gjort att jag kan ha kaninerna inne utan att känna av min allergi.

2 Om du har spån som underlag till kaninen så byt detta mot textilunderlag. Trasmatta i bomull funkar bra och går att tvätta. Spån dammar mycket vilket kan leda till allergi. 

3 Ha kattsand i toalettlådan. Kattsand dammar minimalt av min erfarenhet och suger upp kiss mycket bra så att ammoniaken i kisset inte hamnar i luften. Hög ammoniakkoncentration i luften kan ge retade luftvägar så var noga med att ta bort allt kiss varje dag.

4 Damsug kaninens bur/hage varje dag för minska mängden hår som hamnar i luften. En handdammsugare kan vara bra att införskaffa. 

5 Förvara och fyll på hö i höhäcken utomhus om möjligt. Hö dammar otroligt mycket när man hanterar det. Jag har dessutom toalettlådan och höhäcken i kaninernas hus för att minimal mängd damm skall hamna i luften.

Hoppas något av ovan kunde vara till hjälp och lycka till!

Upp till toppen
Annons: