Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1267 ggr
marie-caroline
8/15/18, 11:13 AM

Tips om mat mm till nybliven kaninägare

Hej, Vi hämtade hem vår lille dvärgvädur från uppfödaren för en vecka sedan och jag har några frågor som jag hoppas att ni experter kan hjälpa mig med. 1: vi har köpt en hane och tanken är att vi ska kastrera honom till våren och då skaffa en kaninkompis till honom (en hona). Tanken är då att de ska bo ute tillsammans och vi har köpt en jättestor bur. Dock känns det som om våran lille kille bli lite ensam ute i vinter så vi tänkte nog flytta in honom denna vinter. Är det dumt nu när han bott ute en vecka? 2. Hittar mkt oliks info om hur mkt pellets en kaninunge bör ha. Vår är 8 veckor gammal? 3. Ger just nu samma foder som uppfödaren (en mix av edel kaninpellets och rabbit royal). Är detta bra foder eller bör jag på sikt byta? Tack för hjälpen

Annons:
marie-caroline
8/16/18, 8:09 AM
#1

Ingen som kan ge mig lite tips??

[Svea&Sabina]1
8/16/18, 8:30 AM
#2

Jag har edel och det funkar bra, uppfödaren använder det. När man går in på vilket foder som är bäst så står edel högst upp, men det beror ju på kanin till kanin.

Linnea0001
8/16/18, 10:43 AM
#3

Det är inga problem att ta in kaninen nu. Jag ger min 1 dl för det sa min uppfödare men min vuxna kanin äter bara två matskedar.

lebecc
9/4/18, 11:04 AM
#4

Hej, Ingen kaninexpert men har haft ett antal kaniner så ska försöka svara så gott jag kan :) 1. Då det bara är augusti och det därmed inte är någon stor temperaturskillnad borde det inte vara några problem att ta in honom. Tycker det låter jättebra att ni har honom inne i vinter så han slipper vara ute själv (dessutom kommer han säkert bli tamare av att ha människor runt sig hela tiden). Ni bör kunna vänja honom att vara ute till nästa vinter när han har en kompis. 2. Tyvärr har jag ingen bra koll på mängd pellets (beror ju på märket). Om du har möjlighet skulle jag fråga uppfödaren. 3. Om uppfödaren körde med den kombon och har välmående kaniner så är det säkert bra. Du kan ju avvakta och se hur din kanin mår av den kombon. Om den mår bra så finns det nog ingen anledning att byta :) Lycka till!

Fridaaaa
9/4/18, 3:20 PM
#5

#4 September är det :) 
-----

1. Du kan ta in, det är inte så stor temp skillnad ännu :) 
2.  Hade gett ngra msk, och ökat om det behövs. Om det är av dvärgras.
3. Hade bytt sen. Selective , cuni complete är tex två bra foder. Många kaniner behöver inte ens pellets :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MyViMaMiOl86
9/4/18, 7:23 PM
#6

Jag har börjat ta in mina på nätterna, så får dom vara ute på dagen så dom vänjer sig successivt. Mina har fri tillgång till hö alltid. Ca 1 dl pallets var om dagen. Sen får som massor med frukt och grönsaker alltid.

Annons:
Fridaaaa
9/4/18, 7:33 PM
#7

#6 Frukt = godis till kaniner. Så ska ges sällan. De flesta grönsaker med
Däremot bladgrönsaker, örter är bra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elslind04
9/6/18, 8:44 AM
#8

1: Som alla andra skriver så bör det inte vara något problem att ta in honom nu. 2: Är inte superbra på ungar, men skulle säga 1 dl kanske nu när han är liten, vissa säger att de ska ha fri tillgång, men det tycker jag absolut inte! 3: Skulle rekommendera Selective nu de som passar för yngre kaniner, mensen de som är för fullvuxna kaniner är bra.

Upp till toppen
Annons: