Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1774 ggr
[Svea&Sabina]1
8/15/18, 9:26 AM

Tämja kanin

Som ni kanske läst i mina andra inlägg så har jag en otroligt Rädd kanin. Jag kan inte fånga henne i buren eller ens bära henne och när jag klappar henne så tror hon att jag ska ta upp henne, så då springer hon oftast iväg. Hur ska jag göra för att kunna bära henne utan att hon blir galen? Jag kommer inte kunna göra någonting med henne förns jag kan bära henne. Jag måste ta henne i transportbur för att ta henne till olika ställen. Den andra kaninen kan jag bära, men hon försöker komma loss när jag ska släppa ned henne.

Annons:
Linneazzz
8/15/18, 10:42 AM
#1

Kaniner är flyktdjur, själv hade jag en skygg kanin innan, men nu har jag tränat med henne i ca ett halvår. Om man har en kanin som är otroligt skygg så ska man börja med att bara sitta i buren som du kanske redan vet, och kolla på telefonen eller läsa t.ex. Det är också jättebra om det du gör är ljudligt så att du inte är knäpptyst, prata även med kaninen och rör dig runt ibland i buren. Och detta gäller inte bara i några minuter, som sagt så ska man ha tålamod. Man får helt enkelt träna. Jag började att sitta i buren och prata lugnt med kaninen jag har nu som var skygg innan. Jag har kelat med henne varje dag, gett henne godsaker, pratat lugnt med henne, suttit i buren länge varje dag. Sedan så är det jätteviktigt att du inte gör några snabba rörelser. Efter ett halvårs träning är min kanin idag jättekelig och kan t.om ta en tupplur även när det är människor i närheten ;P.

Linneazzz
8/15/18, 10:45 AM
#2

Sedan så tycker jag också att FU ska handmata dem ofta, flera ggr i veckan. Så att dem förknippar din hand med något positivt :).

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 10:47 AM
#3

#2 Jag ska handmata dem ikväll när dem får sin pellets.

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 11:13 AM
#4

Jag handmatade dem precis och klappade på dem länge :D

Linneazzz
8/15/18, 11:21 AM
#5

#4, jättebra träning!

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 11:46 AM
#6

Finns det något mer jag kan göra än att klappa och handmata?

Annons:
CamillaS
8/15/18, 1:37 PM
#7

Just nu i början är det nog bra att du bara gör det så att ni bondar bättre med varandra. När hon känner sig mer trygg kan du kanske få henne att vara i en Hage precis som #1 säger bara sitta där och hoppas på att hon blir mer nyfiken på dig samtidigt som du sticker till henne en pellets då och då.

Linnea0001
8/16/18, 10:31 AM
#8

Vad bra att du handmatar! Alltså den ska ju vänja sig med dig så ifall du håller på i buren, sitter och pratar med den bredvid buren så kommer den nog fram snart.

Upp till toppen
Annons: