Annons:
Etikettallmänt
Läst 766 ggr
PixelSthlm
2018-08-14 18:51

Ny kanin, hur ska jag bete mig?

Hej! Vi har fått hem en ny kanin för en vecka sedan. Vi har låtit honom vara ifred och försökt låta honom komma till oss om han vill. Vi pratar med honom hela tiden men försöker att inte tränga oss på. Men nu har det gått en vecka och han sitter fortfarande bara på sin hylla konstant. Vi har lyft ut honom ibland och då är han nyfiken och springer omkring men han vågar inte gå ut ur buren själv (trots att vi har byggt en ramp och trappa och allt) så jag vet liksom inte när han vill vara ute och inte. Det gör ont i mig att han bara sitter där och när man kommer nära så vänder han sig bort. Klappar man så är det som att han blir helt paralyserad och bara fryser till, sen sitter han så i någon minut efter man slutat innan han vågar röra sig igen. Jag vet inte hur jag ska tolka hans signaler? Ska jag försöka vara lite mer på och få ut honom ur buren? Han kan ju inte bara sitta där dygnet runt, han måste ju vara social och röra på sig! Jag vill ju också att han ska få en kontakt med oss. Har någon tips??

Annons:
Vaniljmuffin
2018-08-14 18:56
#1

Jag är också ny med kaniner så är ingen expert men Timjan blev tam när vi började handmata honom små blad av persilja eller nån pellets. Testa det så han får nosa på dig och förknippa dig med mat = något positivt :)

PixelSthlm
2018-08-14 18:58
#2

Jo vi tar ut honom på kvällen och har middagstid tillsammans, så han äter ur våra händer. Men han blir så hispig och andas jätte jättefort sen när han ätit klart. Antingen springer han fram och tillbaka i soffan eller så lägger han sig ner och hyperventilerar typ. Får ångest för att han är livrädd och vi skrämmer honom?

Linnea0001
2018-08-14 19:25
#3

Låter som han inte känner sig trygg både i buren och ute i rummet. Har du ett hus? Alltså inte bara en hylla utan en med väggar. Hur stor är buren? Har ni några andra djur? Äter han bra? Vad ger ni han för mat? Vad är han van med för mat? Det är inte bra att ge honom något han inte är van vid innan. Han måste först vänja sig vid sin bur och då är det bra att mata honom i buren, du kan hålla fram något gott i handen. Sedan kan du ju hänga maskrosor runt om i buren. När jag fått svar på dom frågorna kan jag nog hjälpa dig mer😉

PixelSthlm
2018-08-14 21:09
#4

Japp, han har ett hus. Där låter vi honom vara men han är sällan där, han bara går på toa där. Han sitter på hyllan och trycker in sig mot hörnet. Buren är typ 1.2 kvm och två våningar stor (varje våning är alltså 1.2 kvm). Vi har inga andra djur. Han får fortfarande övergångsfodret vi fick från uppfödaren och det äter han glatt, även gurka. Och så hö så klart, äter inte lika mycket hö som vår förra kanin men tycker han äter lagom, även om han gärna skulle få äta lite mer sådant för min del. Dricker gör han också.

Linnea0001
2018-08-15 03:26
#5

Måste ni sätta maten på hyllan för att han ska äta den? Jag tänker ifall ni kan ge mat fler gånger om dagen och lägga ut det runt om i buren så DN vågar utforska buren. Sen så kanske du kan fixa något större hus ifall det kan bara kan vara att (an tycker det är trångt. Men har han toan i huset eller bajsar han där av sig självt.

PixelSthlm
2018-08-15 07:05
#6

Nej vi ställer maten på ovanvåningen bredvid vattnet och det går bra. Dör är även höet. Så han rör sig ju runt i buren. Men inte mycket. Huset består av typ halva övervåningen så det är rätt stort, vi har också ställt toan där inne just för att han själv valt det hörnet, men den tar vara upp halva huset.

Annons:
Linnea0001
2018-08-15 10:52
#7

Okej, min tips? skulle nog vara att hänga mat runt om i buren och mata ur handen i buren. Skulle tro ifall ni gjorde det här att ni skulle se skillnad efter ca 3 dagar, annars är det nog något annat.

Upp till toppen
Annons: