Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1607 ggr
Elinstiger
8/13/18, 10:28 PM

Orolig, kanintänder hjälp..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vad tycker ni om min kanins tänder? Jag är orolig stt de växer konstigt plötsligt? :( han äter hö och lite pellets som vanligt.. ska jag ta han till vet vad tycker ni?

Annons:
Linnea0001
8/14/18, 2:19 AM
#1

Dom ser fina ut! Inget att oroa sig för. Men vad är det som fick dig orolig? Vad tyckte du såg annorlunda?

Elinstiger
8/14/18, 11:37 AM
#2

Tänderna på underkäken :( ser de inte lite ojämna ut?

Elinstiger
8/14/18, 11:37 AM
#3

Tack till dg som tog dig tiden och svara <3 känns lite bättre nu

Morötterna
8/14/18, 4:17 PM
#4

Dem ser fina ut.

Linnea0001
8/14/18, 6:16 PM
#5

Nej det är inga problem

CamillaS
8/14/18, 10:32 PM
#6

Tycker också dom ser bra ut.

Annons:
Morötterna
8/17/18, 1:33 PM
#7

Dom ser bra ut

emmaatche
8/19/18, 2:22 PM
#8

De ser bra ut. Kaniner som inte gnager ordentligt kan få tandproblem och då är det de bakersta tänderna som växer för långt. Precis som hästar har kaniner några tänder längst fram för att bita av och sedan några långt bak för att mala ned maten. De bakersta raderna sitter omlott och därför kan det bli problem om den bakersta tanden blir för lång eftersom den då skaver mot över/underkäken. Jag hade en kanin som fick just detta problem och han behövde vi ta till veterinär ca 1g per halvår för att slipa ned tänderna. De växte snett och skavde. Du märker inte på din kanin om tänderna börjar bli långa - utan du märker först när det redan har börjat skava. Då vill kaninen inte äta något och sitter ofta i ett hörn och kurar hela dagen. Då vet man också att det är väldigt väldigt bråttom till veterinären. Så håll utkik på beteendeförändringar och ge din lilla skrutt mycket hö och gnagpinnar :)

Upp till toppen
Annons: