Annons:
Etikettallmänt
Läst 656 ggr
Klaaraa
8/12/18, 3:29 PM

Saknar kaniner

Hej,

Nu har jag snart varit utan kaniner i ett helt år och jag tycker att det känns tomt. Kaninerna var mitt största intresse och det som gjorde mig lycklig! Buren där ute står tom och på mitt påslakan syns forfarande bitmärken från när Loppan var frigående inne på mitt rum. Jag gråter fortfarande vissa nätter och saknar de gångerna Loppan kröp under mitt täcke på natten och när jag pussade hennes fluffiga panna. Usch vad det gör ont när man förlorar ett husdjur!

Men nu till saken. Ifall jag skulle  skaffa en ny kanin just nu, så behöver jag svar på ett par frågor!

Just nu börjar jag andra året på gymnasiet. Vilket betyder att om några år så kanske jag kommer flytta hemifrån. Vad gör man med kaninen då? Kan den följa med till lägenheten? 

Finns det någon uppfödare i Skåne eller Halland som ni rekommenderar? Ras spelar ingen större roll, men kaninerna ska vara lätthanterliga!

Mvh Klara

Annons:
[Svea&Sabina]1
8/12/18, 3:39 PM
#1

Om lägenheten är tillräckligt stor och att kaninen trivs inomhus så kan du ta med kaninen 😊

Fransu
8/12/18, 3:43 PM
#2

Jag hade en vän som hade inrett ett helt rum till sin kanin och två marsvin när hon bodde i lägenhet. Dom hade burar också, men dom stod alltid öppna så dom rörde sig fritt i ett ganska stort rum. När hon var hemma hade dom tillgång till hela lägenheten. Hon hade välmående djur. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Chinesecrestedlover
8/12/18, 3:52 PM
#3

Hej!

Vet hur det känns. Haft kaniner från jag var 6 år fram tills för ca 2 år sedan (så haft kaniner i runt 26 år) när de senaste kaninerna (2 stycken) försvann spårlöst från sin bur/hage. De bodde på mina föräldrars tomt för att jag inte kan ha kaniner där jag bor nu. Jag bor nämligen i en lägenhet, med uteplats som har sol i stort sett hela dagen. Jag har alltid haft utekaniner och skulle aldrig kunna tänka mig ha kaniner inne, tycker helt enkelt att de ska få vara ute på stooora ytor och kunna gräva, känna av årstidsväxlingarna (som är det naturliga) osv. vilket tyvärr betyder att jag är utan kaniner för första gången sen jag kan minnas…saknar de hela tiden. 

Vad man gör med kaninen/kaninerna när man flyttar hemifrån varierar sannolikt från person till person. Vissa lägenheter får man t.ex. inte ha husdjur i = måste göra sig av med de djur man har eller kanske ha svårare att hitta bostad. Många som flyttar hemifrån bor t.ex. i andra hand, vilket också kan hindra husdjur osv. Jag skulle aldrig kunna vara djurlös (och har hundar och diverse annat) så för min del så var det självklart att hitta ett boende som tillåter djur…men som sagt så kan det göra det svårare att hitta bostad. 

När det gäller uppfödare så har jag ingen koll, men råder dig att kolla efter omplaceringar, det finns många kaniner som behöver hitta ett kärleksfullt hem. Hittar du en/flera kaniner som du vill ha men som finns långt i från där du bor så går det ofta att hitta hjälp med transporten. Jag har fått hem diverse olika djur från olika ställen i landet och jag saknar körkort.  Kolla t.ex. https://djurtransport.ifokus.se/

Mvh/Chinesecrestedlover

crystalguurl
8/12/18, 4:58 PM
#4

Håller med #3 , kolla omplaceringar/blocket eller liknande. Det är så många kaniner som är hemlösa och söker hem :)


Elslind04
8/12/18, 6:46 PM
#5

Jag själv tänker ta med mig mina kaniner när jag flyttar hemifrån. Även om jag kanske inte bort överdrivet stort i min första lägenhet. Jag kommer ha de frigående i lägenheten ändå, skulle aldrig lämna kvar de hos mina föräldrar. Vad gäller uppfödare har jag ingen koll alls. Själv stödjer jag inte Avel så vet inte mycket om det. Skulle köpa en från någon form av förening eller så typ kanin reste (kommer inte ihåg namnet på svenska) de finns lite överallt och det finns alldeles för många hemlösa kaniner som behöver hjälp. Annars kan köpa någon som inte längre bor kvar hos sin ägare, ibland är de så unga, man undrar varför de som har de skaffa kanin överhuvudtaget, så om du vill ha en unge kan du kolla där också.

Upp till toppen
Annons: