Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 993 ggr
Rori
2018-08-10 22:38

Avels råd Rexkanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej kaninkunniga ni. Jag vill ha lite råd kring vilken typ av pälstäckning som skulle passa att para min fina Siri med. Hon är en renrasig Rex, jag vet dock inte om hon går under betäckningen "vitscheckar". Pappan är har näst intill identisk täckning som hon och mamman ör heltäckande blå. Vad tror ni? Hennes syskon är näst intill heltäckande blåa men några så enstaka stänk av brun. Efter att ha läst på olika typ av forum tycker jag inte riktigt att hon passar i i den gruppen då hon har för mycket färg men jag är lite orolig och inte jättekunnig på kanin. Som jag förstår det, utifall det nu skulle vara så att hon är en vitscheckar, går det att prata henne med en heltäckande. Har jag missförstått någonting? Vill ju inte föda upp en kull och det blir tokigt.

Annons:
Fridaaaa
2018-08-11 11:40
#1

Eftersom mamman är helfärgad, är inte din vitscheck :) Det blir det enbart om båda föräldrarna är brokade/mantlade :) 

Om du ska para henne så är enfärgad enda alternativet.
Har du ingen stamtavla eller härstamningsbevis?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rori
2018-08-12 17:41
#2

Hej Frida, Tack så mycket för ditt svar! Mamman är vit på magen och under hakan, går det som mantlad? Men om man parar henne med en enfärgad då borde det inte vara några problem alltså? =)

Fridaaaa
2018-08-12 17:44
#3

#2 Nej parar du med enfärgad är det inga problem :)
Du svarade inte på frågan ang stamtavla/härstamningsbevis :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rori
2018-08-14 22:45
#4

Hej, Nej.. ingen stamtavla eller nått bevis. Men mamman och pappan är köpta via en kennel, men de verkar inte vara så seriösa. Har försökt fått tag på de men inge svar. Men ska försöka få tag på de. =) Vi köpte 2 flickor men det visade sig att Klara var en Klasse så det blev ju några fler, haha. Men det är jättemysigt att ha de och vill som sagt utöka, men då ska jag hålla utkik efter någon fin enfärgad som man kan para Siri med. 😊

Fridaaaa
2018-08-15 17:10
#5

#4 Avla då inte på kaninen.
Man behöver veta bakgrund innan man avlar.

Kennel heter det inte inom kaniner. Men avlar man seriöst har man stamtavla eller härstamningsbevis. Rexkaniner är extra viktigt för bettfelslinjer. Så bättre att köpa avelskaniner om man ska avla

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: