Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1283 ggr
[Svea&Sabina]1
8/10/18, 4:44 PM

Vågar inte gå i koppel

Idag fick jag hem en sele och ett koppel, men jag vågar inte gå med kaninerna i koppel för dem sprattlar när jag bär dem och då kommer jag inte kunna ta upp dem. Sabina som inte sprattlar lika mycket går att bära, men hon försöker komma loss och jag är rädd att hon ska få panik i kopplet och komma lös. Jag tänkte gå med henne i hagen, men den står under ett äppelträd och jag orkar inte koppla bort den. Har någon av er en sprattlig kanin som ni ändå går med i koppel?

Annons:
Linnea0001
8/10/18, 4:48 PM
#1

Jag började att gå inne i köket och lära henne att hoppa upp i knät. Funkade med ena kaninen inte andra tyvärr… men gav kanske upp för tidigt. Finns massa videor på Youtube ifall du vill veta hur man gör!

[Svea&Sabina]1
8/10/18, 4:57 PM
#2

Jag kanske flyttar hagen så att jag kan gå med henne i hagen till att börja med :D

[Svea&Sabina]1
8/10/18, 5:01 PM
#3

Jag kommer att gå med henne ute och så får jag se hur det går. Jag ska ha en burk med pellets och en transportbur så att jag kan ta in henne om någonting händer. Är det osmart att gå med henne när det blåser? Då kanske hon blir rädd och stressad?

Nea00
8/10/18, 5:13 PM
#4

#3, ingen bra ide att gå när det blåser. min kanin blev jättestressad, gör inte det. Vänta tills ikväll om det slutar blåsa då, eller så får du helt enkelt vänta tills imorgon eller någon annan dag när det slutar att blåsa :).

[Svea&Sabina]1
8/10/18, 5:31 PM
#5

#4 Jag ska gå med henne i hagen, men jag väntar till senare och ser om det slutar att blåsa så mycket :D

Nea00
8/10/18, 5:35 PM
#6

#5, det går nog fint att gå i hagen! Jag gick ut i skogen haha xD

Annons:
[Svea&Sabina]1
8/10/18, 6:38 PM
#7

Jag gick med henne i hagen, men hon fattar ju inte att hon ska gå omkring så hon lade sig ned efter ett tag. Jag är rädd att hon ska ta sig ur selen eller att jag inte kommer kunna bära upp henne.

[Svea&Sabina]1
8/10/18, 8:03 PM
#8

Jag gick med henne en längre stund i hagen och hon är fin, så jag ska gå med henne utanför hagen imorgon :D

Nea00
8/10/18, 8:26 PM
#9

#8, vad bra! Vilken spelmodell har du? När började du selträna?

[Svea&Sabina]1
8/10/18, 9:14 PM
#10

#8 Jag började med selträningen för någon vecka sedan och då använde jag en bröstsele från en djuraffär som inte är så bekväm för kaninerna, men den fick funka tills jag fick hem min beställda. Dem bryr sig inte om selen när den väl sitter på, men lite problem när jag ska ta på den för dem tycker inte om när jag tar under halsen. Och då bits dem. Kopplet brydde hon sig inte så mycket om.

[Svea&Sabina]1
8/10/18, 9:15 PM
#11

Jag har bröstsele om det inte framgick :D

Tottie
8/10/18, 9:45 PM
#12

Ett tips? är att testa muta kaninen med pellets samtidigt som du sätter på selen, funkar fint för mig :) Pelletsen blir som en distraktion och när selen väl är på är det inga problem.

[Svea&Sabina]1
8/10/18, 10:11 PM
#13

Jag ska testa det imorgon :D

Annons:
[Svea&Sabina]1
8/11/18, 8:55 AM
#14

Jag kommer behöva gå med henne i blåst för det ska blåsa 7/m i flera dagar.

Elslind04
8/11/18, 9:23 AM
#15

Alla kaniner inte bekväma att gå i koppel och sele, vilket kan vara problemet, annars kanske du kan börja med att öva på att bära de, lite då och då så att de känner sig mer bekväma med det. Kaniner föredrar att vara på marken och egentligen ska man inte bära de om det inte behövs, men om de är så pass obekväma är det bra att träna upp det först.

Tottie
8/11/18, 9:57 AM
#16

Borde inte vara några större problem att gå i sele i blåst. Har varit ute med min 4 månader gamla kaninunge ett par gånger nu och det är inte något hon bryr sig om. Beror på individen men det är värt ett försök tycker jag :)

[Svea&Sabina]1
8/11/18, 10:00 AM
#17

#16 Jag ska gå med henne senare, men just nu håller vi på att bygga inhägnaden.

[Svea&Sabina]1
8/13/18, 7:27 PM
#18

Hur sjukt är det inte att vi måste ha en hov när vi går med kaninen i koppel? Jag blir så trött på att kaninerna inte går att bära och den ena går inte ens att fånga i bur eller Hage.

CamillaS
8/14/18, 10:30 PM
#19

18# Oj en hov lät drastiskt. Jag tror att det kommer skrämma kaninerna mer om du skulle fånga in dom med en hov. Har du provat på klickerträning någon gång? Om dina kaniner är glada i mat så vore kanske det något att prova. Lär dom att komma på inkallning. Klicka dom att känna att selen är något positivt. Man kan komma långt med det till olika saker, men man får såklart vara beredd på att det kan ta tid beroende på hur svår eller lättlärd kaninen är.

[Svea&Sabina]1
8/14/18, 10:46 PM
#20

#19 Vi har inte använt hoven eftersom att jag inte gått ut med kaninerna än, men jag ska göra det någon dag framöver. Jag kommer inte att använda hoven utan jag menade det mer som att kaninerna är så svårfångade så att man skulle behöva använda det :D

Annons:
CamillaS
8/14/18, 11:01 PM
#21

20# Jaha ok då förstår jag. Men vad tror du då om klickerträning? Vore det något för dig att prova kanske?

Linnea0001
8/15/18, 3:17 AM
#22

Det kan ju vara något annat inlägg också men jag tyckte hon skrev att hon försökt med det men det kanske är dags att testa igen? Finns många olika videos på YT som kan vara till hjälp

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 9:33 AM
#23

#21 Jag skulle kunna testa klickerträning, men då måste man ju ha med sig den vart man än går med kaninerna och det kanske blir lite jobbigt. Men det kan jag testa, hur tränar man dem till det? Jag ska läsa på internet, men ni kanske har bättre tips?.

Linnea0001
8/15/18, 9:54 AM
#24

Är inte så bra på att förklara så du får nog söka på videos.

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 10:06 AM
#25

Det låter fel när jag säger det, men jag är så trött på kaninerna. Dem går inte att bära, så jag kan inte gå med dem i koppel eller ens bära dem till hagen, eller fånga den ena. Vi ska åka till fäboden imorgon för att klippa deras klor (Svea har inte fått sina klor klippta på 3 månader) och så ska dem visa hur vi kan bära dem. Jag hade otur med den förra kaninen också, han var svår att bära, men han var inte lika galen som dem här.

Linneazzz
8/15/18, 10:34 AM
#26

#25, dem lär sig nog ska du se! Det gäller att ha tålamod, endel kaniner är lugna och endel lite ”galnare”. Men så är det ju med människor också? Och för den delen alla individer.

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 10:42 AM
#27

#26 Jag tröttnar lite på kaniner när dem håller på såhär. Jag vill nog inte använda en klicket, utan jag vill lära dem sitt namn. Kan man lära dem namnet på samma sätt som en klicker? Att man säger namnet när den tar pelletsen.

Annons:
CamillaS
8/15/18, 1:29 PM
#28

Det fungerar utan att använda klicker också, men själv tycker jag att en klicker är lättare. 
Dina kaniner är utekaniner va? Har du någon Hage kanske som ni kan träna i?
Ja precis som du säger så säg namnet och ge godis/pellets. Sedan ökar du avståndet när du ser att dom verkar förstå det. Men det gäller att ha massor av tålamod, det kommer inte gå på en dag. 
Just nu t.ex håller jag på att försöka lära min kanin att apportera en liten boll. Vi har inte kommit så långt än, men vi har kommit till att han förstår nu att han ska plocka upp bollen och sedan släpper han den på golvet. Nästa steg för mig är att få honom att förstå att han ska hålla kvar bollen i munnen och sedan lägga den i min hand. Vi jobbar på det men det kommer ta ett bra tag. Vi kör små korta pass om dagen c:a 5-10 min max. Det är ju viktigt att inte träna för länge också för då hinner ju kaninen tröttna. Det ska ju upplevas som något positivt. :)

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 1:37 PM
#29

Jag har en Hage som jag kan träna i. Jag har en sak som jag funderar över och det är hur länge kaninerna kan vara ifrån varann utan att de ska börja bråka när dem träffas igen. Jag vågar inte ens ha kaninerna isär 30 minuter, för jag är rädd att dem ska bli osams när dem träffas igen.

CamillaS
8/15/18, 1:39 PM
#30

Bra. Har dom varit osams förut?

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 1:44 PM
#31

#30 Nej

CamillaS
8/15/18, 1:45 PM
#32

Då tycker jag inte att det borde vara något problem att hålla dom isär i 30 min.

[Svea&Sabina]1
8/15/18, 1:55 PM
#33

Men jag menar hur länge man ska kunna hålla kaniner isär utan att de bråkar när dem ser varandra igen.

CamillaS
8/15/18, 3:07 PM
#34

Jag har inte någon exakt tid på det. Men en vecka skulle jag kanske undvika. Jag har inga direkta erfarenheter själv på den fronten då jag enbart äger en kanin själv. Men tänker sunt förnuft.

Annons:
[Svea&Sabina]1
8/15/18, 8:41 PM
#35

Jag gick med Sabina i koppel precis och vi gick runt ca 1,5 timme :D Det gick bra att ta på selen och att bära henne till gräsmattan, hon sprattlade ingenting. Hon var fin när vi gick, men blev rädd för katten ibland. När jag skulle bära upp henne för att ta av selen, så sprattlade hon supermycket, så jag fick ta om henne tre gånger. Men sedan fick jag ett bra grepp och hon satt helt still medan jag bar henne. Nu är hon i buren och andas väldigt fort eftersom att hon fick panik när jag skulle ta upp henne. Allt flöt på tills att jag skulle ta in henne, men det gick ju bra tillslut.

Linnea0001
8/16/18, 10:35 AM
#36

Vad bra att det gick bra tillslut.

Upp till toppen
Annons: