Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1539 ggr
Ljungåsen
8/9/18, 7:56 AM

Lidköpings kaninfarm plågar marsvin och kaniner

Den 12:e juli 2018 genomförde Länsstyrelsen en inspektion hos HB Lidköpings kaninfarm som föder upp försöksdjur (både marsvin och kaniner). Inspektionen visade på allvarliga brister i djurhållningen. Så allvarliga att Länsstyrelsen överväger att utfärda ett förbud och omhänderta djuren.

Exempel på de regler som HB Lidköpings Kaninfarm bryter mot i Djurskyddslagen.

  • Djuren får inte hö, de har enbart pellets.
  • Farmen har ingen veterinär knuten till verksamheten trots att antalet marsvin och kaniner som HB Lidköpings Kaninfarm har tillstånd att föda upp är 5000 årligen.
  • Ingen journalföring över djuren.
  • Marsvin som blir sjuka avlivas genom att de slås i stengolvet; detta gäller samtliga djur som blir sjuka. Inga djur behandlas utan alla dödas direkt vid symtom på sjukdom.
  • Kaniner som blir sjuka gasas till döds med koldioxid. Detta är en starkt ifrågasatt och plågsam metod och dessutom otillåten enligt lagen när det handlar om kaniner.
  • För hög bullernivå i lokalerna.
  • För hög ammoniakhalt i luften ( beror på gödsel och urin).
  • För hög luftfuktighet
  • Marsvinshonorna går i konstant Avel med fertil hane under två års tid och ungarna tas ur bolådan när de är tre veckor gamla.

Hjälp till att protestera mot den här verksamheten genom att mejla vastragotaland@lansstyrelsen.se och berätta vad du tycker.

Vill du maila men känner dig osäker så använd Eragons förformulerade mail:

’Jag har tagit del av kontrollrapporten från inspektion gjord av Länsstyrelsen i Västra Götaland den 12 juli 2018 på HB Lidköpings Kaninfarm diarienummer 282-17334-2018. Jag kräver att Länsstyrelsen ska utfärda ett förbud mot verksamheten och låta omhänderta djuren enligt §26 i Djurskyddslagen.

Med vänlig hälsning,

Annons:
Ljungåsen
8/10/18, 9:44 AM
#1

Den som vill läsa länsstyrelsens inspektionsrapport själv kan ladda ner den från den här sidan. http://www.mynewsdesk.com/se/djurrattsalliansen/pressreleases/djurplaageri-paa-foersoeksdjursuppfoedning-i-lidkoeping-2601424 Hjälp till att protestera! Ju fler som mejlar, desto bättre.

Lona
8/10/18, 2:49 PM
#2

Det där borde ju klockrent leda till att de mister tillståndet för att föda upp försöksdjur.😕
Hade djuren på en djurförsöksavdelning levt under liknande förhållanden så hade det etiska tillståndet rykt direkt, synd att det inte verkar vara samma koll på anläggningarna för destinationsuppfödning!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
8/10/18, 2:53 PM
#3

#2 Ja, jag hoppas ju att de kommer tvingas stänga, och jag tror att chansen ökar ju fler som mejlar och protesterar.

Lona
8/10/18, 8:06 PM
#4

#3, Absolut! Posta gärna detta på Djurskydd.ifokus också om du inte redan gjort det.♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ljungåsen
8/10/18, 8:27 PM
#5

#4 Nu har jag postat där också. Tack för tipset!

Ljungåsen
8/22/18, 12:01 PM
#6

Nu har länsstyrelsen yttrat sig och kaninfarmen får svidande kritik. https://djurrattsalliansen.se/2018/08/21/lansstyrelsen-reagerar-kraftfullt-mot-forsoksdjursuppfodning/

Annons:
[EM_L]
8/23/18, 9:21 AM
#7

Arhg. Blir så förbannad på dem små kräken. (Människorna) Stackars djur… blir nästan tårögd.

Ljungåsen
8/23/18, 10:17 AM
#8

#7 Ja, visst blir man arg? Speciellt kaninerna hålls på ett fruktansvärt sätt, utan möjlighet att bete sig naturligt. Jag tror att en anledning till att länsstyrelsen formulerar sig så skarpt som de gör, är att så många har engagerat sig och mejlat och krävt en förändring. Jag hoppas att de kommer tvingas stänga.

Lussan20
12/12/19, 10:41 AM
#9

Vedervärdigt!

Det är levande varelser det handlar om, de har känslor och lider trots att de är mindre värda i vissas ögon. Vem har sagt det? Var tar man sig rätten? Försöksdjur har haft det vidrigt i alla tider. Vill inte minnas allt de fått gå igenom för den otroliga rasen människa som visat vilka de är genom att plåga andra raser och även sina egna. Då jag är synskadad skriv gärna adress till de som gett tillstånd att tillåta dessa hemska villkor, så ska jag skriva till dom , gärna mailadress.

Guds ord gäller väl även djuren? -Vad ni gjort mot en av dessa minsta, det har ni gjort mot mig-. Mvh/WL🌺

Ljungåsen
12/12/19, 10:53 AM
#10

Ja, det är fullständigt vedervärdigt! Det finns ett citat av Jeremy Bentham som jag tycker är bra "Frågan är inte om de kan tänka. Den är inte heller om de kan tala. Frågan är om de kan lida." Att djuren lider på Lidköpings kaninfarm råder det tyvärr inte minsta tvivel om. Jag hoppas ju att farmen kommer tvingas lägga ner nu när jordbruksverket återkallat tillståndet för uppfödning, men tiden för överklagan är inte ute än. Vi får vänta och se.

Lussan20
12/12/19, 11:22 AM
#11

Klart de lider, förr opererade de bort stämbanden på hundar och katter i forskningen. Tro inte vi varit speciellt fina mot djur i Sverige.

Jag hoppas så på de kommande generationerna att gener för barmhärtighet ska slå igenom och att förändrar vår underbara planet. Den blå Pärlan i universum.

Jag vet att djur äter djur, men det är inget nöjesdödande, eller för pengar. De gör det för att leva. Så borde vi också leva. Det är så fint att ni strider för djuren, ni är mina hjältar! Era liv är extra viktiga för de förändrar villkoren för levande varelser. Ni får en extra kram🌺🤗

[EM_L]
12/12/19, 2:01 PM
#12

Okej. Läste igen. Hade nästan helt glömt denna tråd och har faktiskt lust att slå sönder något för att jag blir så arg varje gång jag hör det😡

Här är det så många som kämpar för att djuren ska få det bra och som verkligen försöker att förstå sig på djuret och gör allt för sitt djur medans andra bara skiter i ifall de lider.

Ljungåsen
12/12/19, 2:37 PM
#13

#12 Ja, det är vansinnigt upprörande alltihop, speciellt med tanke på att mannen bakom kaninfarmen verkar ha satt det i system att inte uppfylla ens jordbruksverkets snålt ställda krav. För honom är djuren bara produktionsenheter, utan egenvärde. Läs rapporten från länsstyrelsen om du vill bli ännu mera upprörd. http://www.mynewsdesk.com/se/djurrattsalliansen/documents/kontrollrapport-2018-lidkoepings-kaninfarm-81377

Annons:
frer
1/5/20, 8:45 PM
#14

Kaniner är goda djur som förtjänar bra levnadsförhållanden. Hemskt att döda, skada och plåga dem. 

Jag önskar jag bodde på en stor gård med lada (och stängsel som skydd mot rävar) där alla kaninerna skulle få skutta fritt runt både inomhus och utomhus dygnet runt. Foder och vatten skulle finnas i ladan där de skulle hålla sig varma på vintern. Varje lördag skulle de få nåt extra gott, en blanding av torkade äppelskal, russin, knäckebröd, jordnötter etc. 

För att alla kaninerna skulle få gott om plats i ladan på vintern (om ladan inte är stor) skulle det finnas flera våningar med breda ramper (med sidofallskydd) som går från våning till våning och högst upp skulle maten vara för att locka kaninerna upp dit. Och längst ned vatten. Då skulle de motionera när de vill äta och dricka. På sommaren skulle de dricka ur en basäng på gården (som möjligen skulle vara isfri även på vintern med hjälpa av en uppvärmare som håller tempen över noll grader) och äta vad som växer på gården. På gården skulle det odlas en snabbväxande, klimattålig och näringsrik variant av gräs. 

Jag undrar hur jag skulle städa ladan (spruta vatten på golven, skrapa och samla in alla pluttarna för gödsling av hö/grönsaker? Eller elda pluttarna och använda värmen för att uppvärma vattnet som går till ladans värmeelement eller driva en elgenerator som skulle ge el till en luftkonditioneringsfläkt?). Om våningarna hade gallergolv skulle pluttarna falla ner i ett uppsamlingskärl på bottenvåningen. Jag undrar om det skulle gå att lära kaninerna att använda en (stor) toalåda för att göra städningen enklare?

Det skulle finnas en begravningsplats på utkanten av gården att vila i frid på. Kanske skulle jag ha en gårdsbutik och låta folk få besöka, köpa och bjuda gott till kaninerna (torkade äppelskal, russin, knäckebröd, jordnötter, tomatkvistar, apelsinskal, bananskal etc).

Lussan20
1/6/20, 5:52 AM
#15

Goda tankar om att skapa ett kaninparadis är fint. Alltid fint med människor som vill skapa paradis för djuren! Mvh/WL🌺

frer
1/6/20, 6:55 PM
#16

Tack. Det finns ett kaninparadis i Japan, Usagi Shima, en ö med massor av kaniner.

Upp till toppen
Annons: