Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2275 ggr
EmmaSkytte
2018-08-05 15:59

Mjällkvalster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kom hem från en nästan 3 veckors semester nu i helgen och reagerade igår på att min kanin fäller lite eller mest troligen är i början av fällningsperiod. Upptäcker då detta på utsidan av hans öron! (se bild) 

Googlade och läste att det kan vara mjällkvalster. Han har inga kala fläckar, har inte  märkt att han kliar sig mer än vanligt och när jag borstar honom kommer det inga hudbitar i övriga pälsen. Ingenting innuti öronen heller. Läste att de även kan mjälla i samband med att de fäller. 

Ska till vetrinär för kastrering om ca 2 veckor.. ska man behöva ta sig dit innan och få konstaterat att det är mjällkvalster, eller finns det receptfria medel att köpa och påbörja behandling? Och visst smittar det bara andra djur inte människor?

Någon som varit med om detta och kan berätta sin process?

Annons:
EmmaSkytte
2018-08-05 19:30
#1

Ingen som varit med om liknande? :o

Linnea0001
2018-08-05 20:28
#2

Nej det har jag inte sett innan😧

tiger tok
2018-08-06 10:22
#3

Jag har haft kaniner med mjällkvalster. Jag tycker du kan ta upp det när du kastrerar, för det är en procedur att bli av med, och jag kommer inte riktigt ihåg. Du måste sanera buren osv. Har för mig att det INTE smittade till människor.

EmmaSkytte
2018-08-06 10:37
#4

Tack för respons :)
Ska nog svänga förbi veterinär idag och visa bilderna för att se om de tycker jag ska avvakta eller boka tid innan besöket om 2 veckor.

Men om någon mer varit med om det, har info så skriv gärna!

xwiwai22
2018-10-01 13:13
#5

Hej, Min kanin har haft jättestora problem med mjällkvalster vi har behövt ge en slags medicin som ska droppas i nacken var tredje vecka samt rengöra hela buren med ett speciellt medel som ska döda allt. Det har funkat bra och han är nu frisk. Vi har även badad honom med ett schampo för kaniner och det funkade om man vill ha en enklare lösning.

Upp till toppen
Annons: