Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 922 ggr
Lovinaaa
2018-08-04 22:07

Han blir inte rumsren!

Har en hane (12 veckor) som ALDRIG blir rumsren?! Har lagt hans kiss och bajs i lådan sen han var liten men han bajsar fortfarande i hela buren?! Han har inte ens valt ett hörn?! Hur ska jag göra för att få honom rumsren?! Vilket material gillar era små att göra sina behov på?

Annons:
Katti
2018-08-04 22:30
#1

Han är 12 veckor! Det är ytterst få kaniner som är rumsrena då! Jag väntar tills de har valt ett hörn, oftast i samband med könsmognaden när de är omkring 4 månader,  och sedan ställer jag en låda där. Oftast går det av sig själv då!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Ainaz
2018-08-04 23:01
#2

Använder du olika matrial i botten av buren och i toaletten, om inte så kan det vara ett problem.

[Svea&Sabina]1
2018-08-04 23:31
#3

Mina kaniner är strax över 4 månader och är inte ett dugg rumsrena, trots att jag lägger deras kiss i lådan och storstädar buren 2 gånger i veckan. Dem har inte heller något utvalt hörn utan dem bajsar och kissar överallt. Jag vet inte hur jag ska få dem att gå på låda genom att bara lägga deras kiss i lådan, men dem kanske blir bättre ju äldre de blir. Och din 12 veckors kan inte lära sig att gå på låda direkt, det kan ta flera veckor eller månader, tyvärr.

[Svea&Sabina]1
2018-08-05 12:23
#4

Jag måste storstäda buren 2-3 (minst) gånger i veckan för att dem stökar ned så mycket.

crystalguurl
2018-08-05 14:54
#5

Testa att lägga all mat och vatten i ett hörn, många kaniner gillar att äta och bajsa på samma ställe.


Kanininini
2018-08-05 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min kanin gillar pellets gjorda av pappersmassa. Det är också viktigt att inte ha samma material i lådan som i resten av buren. För att få min kanin rumsren hjälpte det också att lägga hö i lådan och runt den eftersom kaniner gillar att äta samtidigt som de går på lådan.

Annons:
Morötterna
2018-08-13 11:41
#7

Dom gör sitt där dom ätter och dricker sen är kaniner renliga djur

CamillaS
2018-08-14 22:55
#8

Oj du får nog ha lite tålamod här, precis som du säger, han är bara 12 veckor alltså fortfarande en bebis som inte har lärt sig det här med rumsrenhet. När min kille ( som inte finns längre) var liten så bajsade han också överallt i hela buren. Min lösning blev att ha många toalådor i buren så det nästan inte gick att gå på toa på golvet. Sedan vart efter han bara gjorde sina behov i lådorna så tog jag bort dom en efter en tills det bara fanns en kvar och då använde han den. När han var ute i sin Hage så hade jag även där många toalådor att välja på och var konstant med att plocka i alla pluttar som kom utanför och när jag hade torkat upp kisset med ett papper så satte jag även pappret i toalådorna. Det tog tid att lära honom men man får inte ge upp. Kaninen som jag har idag hade jag en väldig tur med för han var väldigt lätt att göra rumsren. Jag satte iprincip bara in en toalåda med hö i till honom och han förstod väldigt snabbt att det är där man gör sina behov. Så det varierar väldigt mycket från kanin till kanin. Men som sagt huvudsaken är att du fortsätter att vara bestämd och fortsätter som du gör. Och precis som dom andra redan sagt sätt höt i toalådan eller toalådan under höhäcken. Det kan hjälpa till med det hela.

Upp till toppen
Annons: