Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 719 ggr
AmandaEkegren
2018-08-02 20:58

Strö och mat till innekanin

Hej,

Jag kommer få hem en kaninunge om två veckor. Den kommer att bli en innekanin, med en "klassisk" kaninbur (plastbotten och gallerväggar/tak) och möjlighet att springa ute i lägenheten. 

Vilket burströ tycker ni jag ska använda? jag har bara haft utekanin förut, och han  har halm. Ska även lillkaninen ha det? Eller är något annat bättre för en innekanin? Ska försöka vänja lillkaninen med att använda låda. 

Samt: vilket pellets tycker ni är bra? Då jag ska flytta kommer jag inte kunna använda den mat som vår utekanin använder, då jag köper den direkt från uppfödaren. (Min utekanin kommer bo kvar hos mina föräldrar, så jag behöver inte byta för honom.) Det är bara ungen som behöver få något foder som jag kan köpa i en vanlig djuraffär. 

// Amanda

Annons:
Elslind04
2018-08-02 21:18
#1

Bottenströ skulle jag använda halm eller spån. Förutom att halm kan göra det lite varmare för utekaniner på vintern är det ingen större skillnad på funktionerna inne och ute så ta de du själv föredrar, dock kommer spåret förmodligen spridas ut mer över golvet i lägenheten än halm och då kanske du får städa oftare. Då det gäller pellets finns det en massa skräp i djuraffären man måste akta sig för, jag skulle rekommendera "Supreme selective jr" för kaniner när den är mindre och sedan "Supreme selective" den är dyrare än de flesta markerna man ser i affären, men så värt det då de billigare märkena bara innehåller massa skräp som gör de dåliga i magen eller är typ som godis.

tiger tok
2018-08-02 21:54
#2

Jag gillar halmpellets, spån eller spånpellets med halm över, om man har inne kanin. Selective är bra, men det är inte ens säkert att din lilla kanin behöver pellets (iaf i vuxen ålder, som unge kan det vara bra som tillskott)

Emme1980
2018-08-02 22:48
#3

Jag hade först halm i botten men har nu när de blivit rumsrena (går på öåds) bytt halmen mot IKEAS små trasmattor Ådum 60x90 cm som går att tvätta i maskin. Mjukt och skönt och skräpar inte. För oss funkade inte de där små triangel-toalådorna det hamnade alltid utanför. Istället har jag kattlådor med lättströ (hampa), finns på stora säckar på hästavdelningen på Granngården. Men det skräpar en del om de skuttar ur lådan med fart. Så jag tänker prova att byta till "toa-lätt" som toamaterial. Det ska inte heller fastna inte heller i pälsen om du har långhårig kanin, vilket spån gör.

Emme1980
2018-08-02 22:50
#4

#3 ursäkta "öåds" skulle det inte stå. LÅDA skulle det stå 😊

Emme1980
2018-08-02 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Emme1980
2018-08-02 23:01
#6
Annons:
Upp till toppen
Annons: