Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1284 ggr
Nea00
8/2/18, 7:15 PM

Tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag ser att min lilla tjej har för långa tänder, har ni något tips? på hur man kan göra för att slipa ner dem mer? Hon har fri tillgång till hö, hon får även äppelgrenar i hagen. Uppskattar svar :)! (Inte så tydlig bild menmen.)

Annons:
Elslind04
8/2/18, 9:20 PM
#1

Som du redan skrivit är fri tillgång till hö superduktiga, bra att du också ger äppelgrenar. Se till att hon har massa tuggleksaker att bita på, hjälper till väldigt mycket med att slipa ned tänderna, variera mycket så att hon inte tröttnar.

Nea00
8/2/18, 9:23 PM
#2

#1 tack för svaret! Men är dem alldelles för långa eller hår det att fixa till på ett bra sätt liksom? :)

Elslind04
8/2/18, 9:27 PM
#3

Är det framtänderna eller kindtänderna som är för långa? En veterinär kan klippa ned tänderna med speciella instrument och skulle det bara vara framtänderna som är för långa kan de opereras bort.

Elslind04
8/2/18, 9:29 PM
#4

Hyr vet du/fick du reda på att de är för långa? Om de är mycket för långa kan kaninen få svårt att äta och tillslut sluta äta och därmed svälta. Om jag var du skulle jag söka upp veterinär så fort som möjligt innan hon får ätsvårigheter, om det inte redan hänt.

Nea00
8/3/18, 9:56 AM
#5

#4, ätsvåeigheter tror jag dock inte att hon har. Hon har t.om gått upp i vikt. Det ser bara ut som att tänderna är för långa, man ska ju inte se kaninernas tänder på det sättet :).

Elslind04
8/3/18, 10:35 AM
#6

Okej, förutom de med hö och leksaker finns det nog ingen annan lösning än att besöka en veterinär som kan hjälpa till med tandproblemen.

Annons:
Nea00
8/3/18, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6, jaa. Men vad tycker du då? Hur tycker du att hennes tänder ser ut? (Inte alls den bästa bilden haha, men du ser iaf lite av tänderna)

Nea00
8/3/18, 10:39 AM
#8

Finner förresten ingen tuggleksak för kaniner på nätet. Det kommer bara fram aktiveringssaker.

tiger tok
8/3/18, 10:43 AM
#9

Grenar från träd funkar utmärkt, tuggleksaker behövs inte. Lyft hennes läppar och a bild, omöjligt att avgöra annars.

Elslind04
8/8/18, 2:40 PM
#10

Svårt att se på bilden (förlåt för sent svar) Mina kaniner dissar helt grenar så jag kör på tuggleksaker. Enligt mina kaniner, även mina vänner på instagram är Willow branch ball favoriten, bara googla så typ "Willow branch ball rabbit toy" eller kaninleksak och gå in på bilder så finns det en massa olika. Rosewood naturals stora bananleksak är också en favorit hos mina kaniner. Finns här bland annat: https://www.binkytreats.com/product/banana-leaf-carrot-stuffer/ (även på svenska hemsidor) men den är billigare utomlands.

Nea00
8/8/18, 3:08 PM
#11

#10, okej tack! :)

CamillaS
8/14/18, 11:13 PM
#12

Du får nog ta en mycket tydligare bild om man ska kunna avgöra hur långa tänderna är. Sära på läpparna så att tänderna syns ordentligt. Annars är det väldigt svårt att avgöra något alls.

Upp till toppen
Annons: