Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2500 ggr
lexa&lexus
7/31/18, 6:10 PM

Är min kanin gravid eller inte?

Hejsan, jag har två syskonkaniner på ca 2,5 månader. En hona och en hane, jag vill kastrera båda två men vill ändå ha små bebisar. Så jag var inne lite på google för att se hur länge de är dräktiga osv. Sen så gick jag fram till honan och kände lite på hennes mage av ren nyfikenhet, då kände jag något som rörde sig. Tänkte först att jag kanske bara hade inbillat mig men då kände jag igen och sedan på hanen för att se om det kändes likadant, vilket det inte gjorde. Det känns verkligen som en bebis/bebisar men vet inte om det ens går när dem e så små. Vet någon kunnig?

Annons:
missMoa
7/31/18, 7:04 PM
#1

De ända sättet att veta säkert är att åka in till vet. Men jag skulle inte ha dom tillsammans och skulle inte ta ungar på dom med tanke på att dom är syskon

lexa&lexus
7/31/18, 7:14 PM
#2

#1 Okej, tack så mycket för ditt svar!

Ulvelin007
7/31/18, 8:32 PM
#3

Absolut inte ta kull på de då det blir 100% inavel! ☺️

Hamstertjejen123
8/1/18, 7:56 AM
#4

Syskonkaniner? Varför gjorde du ungar med dom?

Fridaaaa
8/1/18, 8:21 AM
#5

Sära på dem direkt! HOn ska inte ha  ungar före 8-9 månaders ålder!
Och de ska inte bo tillsammans heller nu

Det kan vara tarmrörelser också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lexa&lexus
8/1/18, 10:07 PM
#6

#4 Det var ju självklart inte meningen.

Annons:
lexa&lexus
8/1/18, 10:08 PM
#7

#5 Jag är rädd att dem kanske har vant sig vid varandra och blir ledsna om de bor i två olika burar.

Linnea0001
8/1/18, 10:17 PM
#8

Men det blir dom nog inte, du kan ju sätta burarna bredvid varandra så dom kan se varandra och sen är det bättre så för din hona kan dö pågrund av inavel och att hon är så ung.

[xx-juvelen-xx]
8/1/18, 10:32 PM
#9

Anars behöver du bara vänta i 30 dagar, sen föds dom ju, du kan ju göra ett krypp in och ta bort hanen, så han inte biter ihjäl ungarna ♥️ lycka till!

Morötterna
8/1/18, 11:12 PM
#10

#9 honan kommer kanske inte klara av att ha ungar, hon är själv en unge bara 2,5 månader… bättre att ta till vet och kolla upp. Och så blir det 100% inavel så ungarna kan ha defekter. Iaf lycka till🙃🙂

Morötterna
8/1/18, 11:12 PM
#11

#9 honan kommer kanske inte klara av att ha ungar, hon är själv en unge bara 2,5 månader… bättre att ta till vet och kolla upp. Och så blir det 100% inavel så ungarna kan ha defekter. Iaf lycka till🙃🙂

[xx-juvelen-xx]
8/2/18, 2:49 AM
#12

Kaniner kan inte få ungr runt 2,5 månader, dom blir inte mognar förns 4 månader? Isf dör dom nog på direkten eller blir missbildad på nått sätt, skulle nog tipsa att åga in till vet, oo inte para kaninen förns efter 4 månader gammal

Fridaaaa
8/2/18, 8:44 AM
#13

#7 det är ingen fara, du måste sära på det, genast.

#12 De kan bli könsmogna från 8 veckors ålder, men vanligast är från 3-4 månaders ålder. Nej de blir inte missbilade eller dör bara för att mamman är ung. Man ska inte para före 8  månaders ålder, 4-7 månaders ålder är för ungt.

#10 Blir bara defeketer om föräldrarna bär på det. Men, hon är ju för ung oavsett

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Morötterna
8/2/18, 9:45 AM
#14

#9 eftersom att honan endast är 2,5 månader så ska hon inte enligt lag ha ungar då hon själv är en unge. Och så blir det 100% inavel vilket inte är bra

Morötterna
8/2/18, 9:45 AM
#15

#9 eftersom att honan endast är 2,5 månader så ska hon inte enligt lag ha ungar då hon själv är en unge. Och så blir det 100% inavel vilket inte är bra

Morötterna
8/2/18, 9:46 AM
#16

Blev två kommentarer😂🐰

Fridaaaa
8/2/18, 10:11 AM
#17

#14 Inavel är ingen fara, så länge den är kontrollerad och föräldrarna inte bär på defekter, men som tex ts är det inte så bra. 
Finns ingen lag som säger när man får para och inte para - tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnea0001
8/2/18, 1:47 PM
#18

Inavel är dock inte bra! Kanin honan kan få fina ungar men det finns en risk! Men man bör först och främst oroa sig för att honan är så ung.

tiger tok
8/2/18, 4:24 PM
#19

#18 fast som #17 redan sagt så är inavel (när det gäller kaniner) ingen fara, iaf inte i första ledet. Såvida inte avelsdjuren bär på defekter, och ett djur som bär på defekter skall inte avlas på alls.

lexa&lexus
11/18/18, 6:26 PM
#20

Jag är väldigt sen men tack så mycket för alla kommentarer. Hon var inte gravid trots allt :) <3

Annons:
Katti
11/18/18, 7:02 PM
#21

Så tidigt blir inte kaniner könsmogna. Jag vet ett par honor som har fått ungar när de själva var drygt fyra månader, och alltså var drygt tre när de blev dräktiga, men det är ytterst ovanligt att det händer så tidigt. Med det sagt så är det ändå dumt att ha kaniner av olika kön ihop efter 10-12 veckors ålder! 

Självklart planerar man inte någon inavel om man inte är MYCKET kunnig inom uppfödning, men så länge föräldrarna inte bär på samma defektanlag så händer inget speciellt med ungarna bara för att föräldrarna i ett led är syskon. Och inavelsprocenten räknas ut efter hur stor del av anlagen hos avkomman som kommer från samma förfader. Den blir för avkommor till helsyskon 25% och inget annat! 100% genetiskt lika är bara en klon eller enäggstvillingar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[xx-juvelen-xx]
3/3/19, 12:53 AM
#22

#13 man ska inte parar kaniner för första gången när dom är över 1 år, så 8 månader är ju preciss på gränsen, skulle säga att dom ska paras runt 3-9 månader gammla För kaniner ska få sin första kull innan dom fyller 1

Linnea0001
3/3/19, 8:25 AM
#23

#22 menar du att du tycker man kan para de vid tre månaders ålder? Isåfall alldeles för tidigt. 6 månader är det väl ändå lag på. Sedan tycker jag det nästan är för tidigt så jag parar vid 7 månader

Morötterna
3/3/19, 8:43 AM
#24

#22 hur kan 8 va precis gränsen? Ett år är 12 månader, 12-8=4 därav har en hona som är 8månader 4 månader på sig. Men om honan skulle va ex 15 månader men i bra hull, kondition osv kan hon paras. Många parar sina hoppkorsningar när dem är runt 2 år eftersom dem inte för debuterar elit, längd eller höjd innan 1 år och man har gärna massa cert osv.

Linnea777
3/3/19, 10:10 AM
#25

#22 kaniner kan vänta med med att få sin första kull tills de är 2 år om kaninen mår bra och har bra kondition. Skulle säga att det är alldeles för tidigt att para en kanin vid 8 månader då de fortfarande är ungkaniner. Vissa kaniner har inte växt klart och andra är inte redo helt enkelt. Tycker det är helt sjukt att du säger att man ska para en kanin när de är mellan 3-9 månader ålder!! En kanin vid 3 månader är fortfarande själv en kaninunge och knappt könsmogen!

Fridaaaa
3/3/19, 11:57 AM
#26

#22 det stämmer inte. Under 8 månader är för tidigt. 3-6 månaders ska definitivt inte paras. Det är en myt att de måste få kull innan 1 års ålder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Morötterna
3/3/19, 12:09 PM
#27

#26 ingen myt, honan lider lite högre risk att inte kunna föda ungarna då dem har lättare att lägga på sig fett ju äldre den är. Men man ska aldrig para en överviktig hona, så om den är i bra form går det att öra över 1 år, ja.

Annons:
[Svea&Sabina]2
3/3/19, 9:47 PM
#28

Det var snart 1 år sedan inlägget skrevs, så ni behöver inte fortsätta skriva.

Morötterna
3/4/19, 7:15 AM
#29

#28 är dock ett intressant ämne att diskutera enligt mig :)

Fridaaaa
3/4/19, 9:37 AM
#30

#27 överviktig ska man aldrig para nej oavsett ålder men jo det är en myt att de måste paras innan 1 års ålder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Svea&Sabina]2
3/4/19, 8:53 PM
#31

#29 Tycker jag med :) Förstår inte hur man kan ha okastrerad hane med okastrerad hona, även fast de är ungar. Om man inte ens förstår det bör man läsa på innan man skaffar kaniner.

Morötterna
3/4/19, 9:05 PM
#32

#30 om du läser igen ser du att jag aldrig skrev ”måste” utan menar att det bara är en rekommendation. #31 ja om man inte ens vet det kanske mam ska ta och läsa på haha :)

Upp till toppen
Annons: