Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1946 ggr
NellieJonsson
7/29/18, 1:10 PM

kanin som ändrar färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag har en kanin (en normalpälsad rexhane på 1 år) som har ändrat färg. normalt sätt har han alltid varit vit med brun/grå nos, tassar, svans och öron - blåa ögon med röd pupil. men nu har han plötsligt (under loppet av en vecka ungefär) fått vita ränder över nosryggen och runt öronen. jag tycker också att hans mörka områden blivit lite ljusare överlag. vad kan detta bero på? kan han ha ändrat färg med åldern, eller kan det vara säsongsrelaterat?

Annons:
tlover
7/29/18, 1:34 PM
#1

Kaniner kan ändra färg när dom växer. Om dom är i en period där dom fäller eller inte kan också spela in.

l'm back

Morötterna
7/29/18, 9:26 PM
#2

Har en dvv rysstecknad svart, innan hon fällde skulle hon vart en såå fin utställnings kanin, men när hon fällde så fick hon mycket ljusare tassar och svans samt att hennes kolsvarta öron blev ”vita” mitt i. Har dock börjat få tillbaka sin fina färg igen🐰

Peak303
7/30/18, 11:10 AM
#3

Rysstecknade kaniner har en tendens att få större/mindre färg under vissa perioder. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Vinter&Aspen
7/30/18, 12:23 PM
#4

Färgförändringen hos din kanin beror på att din kanins gener för pigmentering förändras epigenetiskt beroende på kroppstemperaturen vid huden, vilket är klassiskt för himalayafärgade kaniner och siamesiska katter. Områden på kaninens kropp som har lägre temperatur (alltså tassar, öron och nos) blir mörkare, och områden på kaninens kropp som har högre temperatur blir ljusare. Eftersom att det är varmt ute nu så höjs temperaturen vid tassar, öron och nos vilket gör dessa områden ljusare. I vinter då temperaturen går ned kommer antagligen kaninen få samma pigmentering som den vänstra bilden igen. Det har inte direkt med säsong att göra eller fällning av päls utan det är temperaturen som är direkt avgörande. Mer detaljer kan du läsa här: http://chimalaya.org/2011/02/01/genes-that-respond-to-the-environment/ och här: https://www.nature.com/scitable/topicpage/environmental-influences-on-gene-expression-536

Morötterna
7/31/18, 9:55 AM
#5

#4 då lärde jag mig något nytt. (:

NellieJonsson
8/4/18, 1:01 PM
#6

tack för alla svar! #4 det var väldigt intressant läsning! :) har aldrig hört om det innan så det var kul att lära sig lite mer om det

Annons:
Upp till toppen
Annons: