Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1029 ggr
novembre
2018-07-23 18:31

Rädd att täderna ska bli för långa

Mina kaniner, 9 veckor gamla är inte intresserad av sina tuggpinnar och nu är jag orolig att deras tänder inte slipas tillräckligt. Behöver de pinnar eller tuggleksaker eller räcker det för dem att tugga i sig höet? Jag försöker hitta information på nätet men jag känner mig inte övertygad ännu. De äter mycket hö i alla fall och ger den mängd pellets som veterinären rekommenderar. Grönsaker ska vi vänta minst en vecka till innan det introduceras säger de.

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-07-23 18:35
#1

Hej!

Färska äppelgrenar brukar gå hem (har i alla fall alla mina kaniner älskat).  Gärna med bladen kvar. Sedan så massor med hö såklart. Ingen av mina kaniner har någonsin haft problem med tänderna (har haft mååånga kaniner under mitt liv). 

Mvh/Chinesecretedlover

[Lilyz]1
2018-07-23 18:38
#2

Kan hända att detta ändras med tiden, min kanin var inte alls intresserad av pinnar osv första veckorna han bodde hos mig, nu älskar han allt som är gjort av trä och gnager/äter på allt han kommer åt. 😛

Chinesecrestedlover
2018-07-23 18:41
#3

Jag glömde skriva att mina alltid också gnagt på sånt de inte ska gnaga på…med stor iver dessutom, haha. Burar byggda av trä är ju såååå gott 😃 men äppelgrenar (grenar från äppelträd alltså inte skaften, haha) har ändå alltid varit favoriten. Blev alltid som galna när jag slängde in ett gäng grenar.

[Lilyz]1
2018-07-23 18:55
#4

#3 Åh ja, äppelgrenar är absoluta favoriten här också, det går hårt åt på vårt enda äppelträd men dess grenar, blad och äpplen är såå uppskattade! 👍

Arcade-Foodie
2018-07-23 23:04
#5

Min kanin tuggar inte på något, men så länge den har en hög fiberrik kost och hö så slippas tänderna ner sig. Min hane vägrar gnaga på leksaker och har aldrig varit intresserad i det, vilket gör att jag inte rädd att han gnager på sladdar.

tiger tok
2018-07-24 10:00
#6

#5 gnager inte Lilja heller på några grenar?

Annons:
Katti
2018-07-24 10:12
#7

Kaniner behöver inte grenar för att tänderna ska slipas. De är betesdjur och därför gjorda för att äta en stor del av dygnets timmar. Tänderna nöts mot varandra när kaninen äter, oavsett vad den äter. Det viktiga är därför att de äter mycket hö/grönt och lite kraftfoder, så att de tuggar mycket!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[xx-juvelen-xx]
2018-08-02 03:30
#8

Det enda problemet är om dom inte fåe nog med hö! GE DOM FRI TILLGÅNG TILL HÖ DYGNET RUNT! Super viktigt!!

novembre
2018-08-06 12:37
#9

Tack för svar! Den ena kaninen är oerhört aktiv och nu på senare tid vill hon hemskt gärna röra sig mer. Vi vaccinerade båda två i fredags och vaccinet för gulsot kickar in efter två veckor. Tjejen är ju så otålig och vill gärna aktiveras mer än buren tillåter men vi vågar inte släppa ut dem i lägenheten innan vi vet att det är säkert att de inte får en smitta. Dock har hon börjat gnaga på en sån där grön gnagpinne helt plötsligt man köper hos veterinären som bara den. Antar att det är av uttråkning :/ Veterinären sa också att höet hjälper dem att slipa tänderna så det känns skönt att veta. Tycker det är konstigt att de säljer gnagarblandnig och liknande för kaniner hos zooaffärer när vetetinären så tydligt menar att de inte ska äta sådant. Nu ser vi fram emot att släppa ut dem snart då tjejen är riktigt ivrig! :)

Katti
2018-08-06 14:47
#10

Nu förstår jag inte… Vågar ni inte ha dem utanför buren av rädsla för smitta? Skulle ni ha smitta i er lägenhet? Var bor ni? Finns det vildkaniner där ni bor? För det är bara där det finns som det kan/brukar bli utbrott av gulsot. Det är ganska ovanligt att det smittar mellan tamkaniner (med undantag av inom samma besättning så klart, hos till exempel uppfödare, eller om en uppfödare sålt djur under inkubationstiden, som dock är väldigt kort!). 

De finns en stor fara i att lysssna för mycket på veterinären. De är väldigt sällan experter på kaniner, annat än, förhoppningsvis, deras sjukdomar! Att vänta med grönsaker till kaninungar tycker jag t ex låter väldigt konstigt. Om man till grönsaker räknar färska gröna växter, d v s ogräs, finns det inget naturligare för kaniner att äta! Allt hänger ju på vad de har ätit hittills, övergångar måste ske försiktigt, men under den förutsättningen är grönt, i lämplig mängd, alltid bra!

Tycker absolut inte att ni ska köpa något de ska slipa tänderna på. Grenar är både naturligt och gratis!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Elslind04
2018-08-08 14:31
#11

Några av mina kaniner dissar äppelgrenar helt, så tuggleksaker är mitt bästa tips?! Variera mycket så tröttnar de inte!

[xx-juvelen-xx]
2018-08-30 23:45
#12

Så länge dom har tillgång till hö dygnet runt kmr dom Klara sig!

[Svea&Sabina]1
2018-08-31 08:54
#13

Mina kaniner har alltid en tjock äppelgren och flera smågrenar med blad i buren. Jag skulle aldrig låta dem gå en hel dag/natt utan fräscha pinnar.

Annons:
Nea00
2018-08-31 09:03
#14

#13, jag skulle rekommendera att inte bara ge äppelpinnar varje dag. Dem kan tröttna på det och slutar därmed att äta äppelgrenar

novembre
2018-09-18 11:39
#15

#Katti Jag tror att jag och min sambo har varit ovanligt nojiga för gulsot, nu är de vaccinerade och de är ute i lägenheten och springer och vi ger dem pinnar från äppelträdet ibland :) 

Min hona blir glad när jag ger henne pinnar, men det har hon ätit upp under en natt så vill inte ge det för ofta. Hon har stor aptit på det mesta :P Hö får de nästan uteslutande, med lite pellets och grönsaker som komplement.

Upp till toppen
Annons: