Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 670 ggr
novembre
2018-07-23 18:14

Saltsten, mineralblock och vitaminer- vad gäller?

När jag köpte mina kaniner för en vecka sen fick vi med saltsten mineralblock och vitamindroppar. Nu läser jag på bla agria att de inte ska ha något av det och på andra sidor står det att det är rent av skadligt att ge sådant till kaniner. Vad ska man lita på och hur gör ni? Jag blir jätteosäker nu. Jag har två dvärgkaniner 9 veckor gamla.

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-07-23 18:30
#1

Hej!

Det kan du slänga i närmsta soptunna. Inget av det är till någon nytta. 

Vitamindropparna antar jag ska hällas i vattnet? Dessa är helt värdelösa, vitaminerna försvinner snabbt och vattnet smakar annorlunda = djuren (dessa droppar finns ju för många olika djur) kan om de ej gillar smaken därmed få i sig för lite vätska. Detta är ju naturligtvis speciellt olyckligt när det är så här varmt och torrt och med små kaninungar är det ju ännu värre.  

När det gäller saltstenar och mineralblock osv. så är även dessa värdelösa. De kan få i sig för mycket av ex. salt (om de ens rör skiten) vilket kan leda till olika besvär/sjukdomar osv. 

Dessa produkter kan därmed vara skadliga och fyller absolut ingen funktion…annat än för att zoobutikerna ska tjäna pengar då. 

Mvh/Chinesecrestedlover (har tyvärr inte möjlighet att ha kaniner för tillfället💔 men har annars haft massor med kaniner i över 25 år)

ps. lycka till med de små🙂 ds.

Fridaaaa
2018-07-23 19:41
#2

Släng det! De behöver inte det :) 

Hö, pellets (om de behöver det) gräs, grenar och sånt räcker.
Bladgrönt & örter med är toppen! :) 

---

Vad är det för ras på kaninerna? Spännande med små bebisar :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[xx-juvelen-xx]
2018-08-02 03:31
#3

Kaniner behöver inte nåt av det! Släng bara, saltsten är dödligt för kaninen 😊

novembre
2018-08-06 12:45
#4

Tack för svar! Blev riktigt förvirrad där. Veterinären sa samma sak och detr det jag tycker är så märkligt att zoobutiker inte vill djurens bästa :/ vi fick mineralblock saltsten och vitaminer som ett startpaket när vi köpte dem i zoobutik. Men nu har vi tagit bort allt sånt. Tjejen är dvärgvädur och killen är Löwen. De är 11 veckor nu och så olika i personligheterna vilket är så roligt. Tjejen är riktigt akrobatisk och vill gärna aktiveras medan killen är lite mer försiktig och tar sin lugnan ro :) De är riktigt charmiga båda två

Fridaaaa
2018-08-06 20:11
#5

#4 Löwen heter det inte i Sverige utan lejonhuvad kanin :) 
Men du har väl dem åtskilda helt?

De gör allt för att sälja precis som vanlig abutiker för oss :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: