Annons:
Etikettallmänt
Läst 956 ggr
MOJ
7/22/18, 11:02 PM

Fastnade i kompostnät

Imorse fastnade min kanin med huvudet i hagen av kompostgaller. Efter det verkade hon ha ont i nacken då hon inte kunde böja den för att tex tvätta sig, ( jag såg att hon försökte tvätta sig men inte kunde). Hon vilade och efter 2 timmar var hon helt återställd och sprang runt å busade som vanligt. Jag har även sett henne böja på nacken åt alla håll utan problem. Borde jag åka till veterinären även om hon inte har ont och äter som vanligt. Jag har själv skadat nacken (inte allvarligt) flera gånger och vet att det kan göra väldigt ont ett litet tag för att sedan försvinna helt bara man vilar. Kan det vara samma sak för kaniner?

Annons:
[Svea&Sabina]
7/22/18, 11:10 PM
#1

Jag har inget svar på din fråga, men det här är varför jag har minknät på kompostgallerhagen :D

[Lilyz]1
7/23/18, 5:21 PM
#2

Är hon helt som vanligt kan du nog avvakta och se vad som händer, onödigt att utsätta henne för stressen med veterinärbesök om det inte behövs. 🙂

Chinesecrestedlover
7/23/18, 6:51 PM
#3

Hade en kaninunge som lyckades kila in huvudet och fastna i en gallerhage (dock ej kompostgaller utan typ. hundgårdsgaller, väldigt kraftigt nät) en gång. Hon fick panik när hon inte kunde backa (lååånga fina öron, haha) och jag fick hålla fast henne medans en "räddande ängel" (grannen som skulle i väg tidigt till jobbet, detta hände typ. 4 eller något på morgonen) kom med en typ. plåtsax/bultsax eller något och klippte sönder gallret runt henne. Hon var helt som vanligt efter att hon kom loss och levde sedan ett fortsatt lyckligt liv…i samma hage…men med ett mer finmaskigt nät på den nedersta delen av hagen. 

Jag skulle hålla lite  extra koll ett tag framöver (bara för säkerhetsskull) men annars så tror jag inte att det ska vara någon fara (så länge kaninen inte verkar ha ont eller så naturligtvis).

Mvh/Chinesecrestedlover

MOJ
7/23/18, 8:49 PM
#4

Okej tack för svar. Jag ska hålla extra koll på henne framöver. Hur lång tid tycker ni att jag ska vänta med att ta ut henne i sele? Tänker att det är en belastning på nacken och även om hon inte har ont så kanske jag ska vänta ett tag eller?

MOJ
7/28/18, 7:26 PM
#5

Låter det rimligt att hon inte ska ha sele på sig i 1 vecka eller ska jag vänta längre?

Upp till toppen
Annons: