Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 913 ggr
Sasha W
2018-07-22 10:34

Engelsk eller dvärgvädur?

Vad är skillnaden mellan dvärgvädur och engelsk vädur? är det samma? om det inte är vad är skillnaden? tänkt på detta länge -_-

ksk jätte dum fråga men behöver typ veta….

Annons:
Fridaaaa
2018-07-22 12:32
#1

Engelsk vädur är större
Har betydligt längre öron
Mer "spetsigt" ansikte 

bland annat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sasha W
2018-07-22 22:13
#2

#1 okei, tack för svar!

Chinesecrestedlover
2018-07-23 19:03
#3

Hej! 

Inga frågor är dumma som det heter 😃Frågar man inte så får man ju heller aldrig svar på sina frågor, så fortsätt fråga om du undrar över något. 

Dvärgvädur:

https://www.google.se/search?q=dv%C3%A4rgv%C3%A4dur&rlz=1C1JZAP_svSE738SE738&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjOq7PG17XcAhWqyqYKHX0uBfsQ_AUICigB&biw=1536&bih=732

Engelsk vädur: 

https://www.google.se/search?q=engelsk+v%C3%A4dur&rlz=1C1JZAP_svSE738SE738&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiUg93m17XcAhUtyaYKHT6QALIQ_AUICigB&biw=1536&bih=732

Personligen så tycker jag att man inte borde fortsätta avla fram Engelska vädurar. Deras öron är så onaturligt långa att jag inte kan se att en sån kanin kan ha ett normalt och bra kaninliv. Inte ett liv som jag tycker att alla kaniner har rätt till i alla fall. Jag anser att den rasen = djurplågeri. 

Dvärgvädurar däremot är oftast trevliga kaniner och har en bra storlek både på kropp och öron (även om vissa är lite för trubbnosiga enligt vad jag anser är bra). Har haft många dvärgvädurar (och dvärgvädurs-blandisar) genom åren. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Fridaaaa
2018-07-23 19:38
#4

#3 Jag har träffat många engelska och alla har levt fullt normala liv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chinesecrestedlover
2021-12-18 03:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Känner för att dra upp denna tråden lite för att jag har ändrat åsikt (från det jag skrev i #3)…jag råkade nämligen falla pladask för just en engelsk vädur som var i behov av ett nytt hem och min Dumbo är underbar och klarar sig fint trots sina galna öron.

Visst han är lite klumpig och doppar de (öronen) gärna i sin vattenskål, men han rör sig bra och kan ta sig upp på de mest galna platser utan problem som ex. diskbänken osv. (ser klumpig ut och kan vara klumpig ibland, men han är också betydligt smidigare än han ser ut). Hoppar lätt kompostgaller på högkant osv.

Helt klart har jag nu trots mina tidigare fördomar om rasen hittat en ny favoritras. Dumbo är en helt underbar, extremt sällskaplig och mysig kille.

Håller nu med #4 De kan leva bra liv även om öronen är längre än långa och jag skulle faktiskt gärna skaffa en till. De passar inte för att bo ute året om (öronen riskerar att frysa under vintern) men annars fungerar de precis som vilken annan ras som helst (av det jag lärt mig av att dela hem med Dumbo sedan början på 2020).

  • Redigerat 2021-12-18 03:33 av Chinesecrestedlover
Upp till toppen
Annons: