Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2147 ggr
novembre
2018-07-18 10:17

Städtips - hur gör ni?

Hejsan! Jag är ny här på forumet då jag för 4 dagar sedan skaffade två dvärgkaniner, en hona och hane. Jag har aldrig haft kain tidigare och behöver därför lite svar på frågor :) De är inte rumsrena ännu men jag och min sambo försöker få dem att kissa i deras kanintoalett men de kissar lite överallt istället. Det borde väl vara normalt för 8 veckor gamla kaniner? Men blir de rumsrena spar det säkert mycket städtid. Det blir mycket städ och det känns inte som att jag gör något annat än städar undan kiss :p Sedan undrar jag om de kommer lära sig att bajsa i toaletten också då de gör det väldigt spontant. Det blir att de är bajspluttar lite överallt även om jag nyligen städat. Hur gör ni? Ska de plockas bort varje dag eller tas det i samband med storstädning? Tycker det blir lite ofräscht för dem att hoppa omkring bland bajspluttarna men samtidigt tar det jättemycket tid att städa undan det flera ggr om dagen. Kanske ställer jag jättedumma frågor nu men jag vill gärna veta hur ni erfarna gör :) andra tips? är också välkomna :)

Annons:
Arcade-Foodie
2018-07-18 13:18
#1

Min kanin blev först helt rumsren när han blev 8 månader, då när han kom i trotsåldern (könsmognad) så fick jag börja om med toaträningen igen. För att minimera att det blir massor av pluttar överallt se till att ha höet precis ovanför lådan/i lådan och mat skålen nära lådan också, kaniner brukar göra sitt samtidigt som de äter. Men det kommer bli pluttar lite här och där utanför lådan ibland. När de håller på att tränas är det bra att lägga alla pluttar i lådan, så de inte får för sig att göra det utanför lådan i framtiden. Även fast det är jobbigt att städa varje dag efter dom ^^ Båda mina kaniner är rumsrena och tränade att gå på låda i huset och även när de är i uteburen med Hage.

[Lilyz]1
2018-07-18 13:31
#2

Min kille är snart 5 månader nu och var 8 veckor när han kom till mig. Jag spenderade väldigt mycket tid med honom i början (innan han började gå fritt, nu kommer han till mig när han vill) och då satte jag honom då och då i lådan för att liksom påminna honom om att bajsa/kissa. Han började ganska omgående kissa i lådan och när han bajsade la jag helt enkelt pluttarna i lådan och efter bara en vecka var han helt rumsren och är fortfarande. Det händer såklart att någon enstaka plutt hamnar på golvet så de städar jag såklart bort på en gång. Städar hans toalådor varje dag. 🙂

cissi_1993
2018-07-18 17:37
#3

vill bara påminna om att du kan få väldigt många kaniner om dom bor i samma bur och ingen av dom är kastrerad :)

Frosstis
2018-07-18 23:30
#4

Ha dem i separata burar annars får dom ungar :)

novembre
2018-07-23 10:06
#5

Tack för alla svar :) Det visade sig efter några dagar att killen har fått fått hormoner och hopoar på tjejen. Vi köpte bur direkt så nu är de i separata burar så ska vi introducera dem igen efter kastrering. Det visade sig också att tjejen går på toa. Killen tycker däremot om att använda sin toa som en soffa och kissar på andra stäölen istället😅 Imorgon ska de vacineras. Vi har inte vågat släppa ut dem på golvet än ifall det finns harpest som kommit in. Det ska bli spännande att se när de får komma ut. Tror framförallt att tjejen som är väldigt social och framåt behöver lite mer stimulans. Killen är fortfarande blyg och ser nöjd ut men han rör sig inte så mycket. Jag är också lite orolig för deras tänder då de inte är intreserade av varken tuggpinnar eller pinnar. Finns det något annat man kan ge dem som är bra för tänderna?

Nattis & Pepsi
2018-07-25 12:23
#6

#5 hö sliter ju ner deras tönder så det är ju bra om dem äter :) och sedan kan du j7 lägga lite bajs osv i toaletten för då kanske hanen fattar att det är där han ska skita ner :)

Annons:
novembre
2018-09-18 11:55
#7

Lite uppdateringar i tråden… Honan som var duktig att gå på toa kissar istället utanför nu, gärna lite här och där, och idag kissade hon på mig i soffan :/ funderar om det skulle betyda något. Hon är för övrigt väldigt energisk och älskar att springa runt i lägenheten så funderar om hon bara glömt var man kissar när hon drivs av så mycket iver. Hon är inte ute hela tiden, utan ibland, då kaninerna inte är kastrerade och både hanen och honan måste få komma ut. Tanken är att de i framtiden ska få vara ute fritt då vi är hemma alltså på vaken tid. 

Hanen däremot har visat sig väldigt duktig med att kissa i toan. Något han inte gjorde tidigare.

Just nu toatränar vi dem, punkt-tvättar med vinäger så fort de kissar där de inte ska och lägger kisset i lådan, men det tar lite tid för honan. Nu är de fyra månader så de kanske fortfarande är för unga och vi får helt enkelt ha lite mer tålamod :) 

Går det att träna dem att bajsa i lådan också? bajsar gör dem precis överallt just nu, så det blir mycket plockande av bajs. 

När de är rumsrena ska vi testa att byta ut spånet mot fleecetyg i buren (samt halm som vi lägger på sina ställen som de kan få gräva i).  Spånet sprider sig verkligen i lägenheten och vi sopar som galningar. Min långhåriga kanin har ofta spån i pälsen som han drar med sig. Dessutom tycker jag spånet dammar när vi häller på nytt. Till och med jag blir snuvig av spånet när det dammar så och är rädd att det inte är så hälsosamt för kaninerna.

Vaniljmuffin
2018-09-18 15:40
#8

Min kanin blev helt rumsren (i princip utom några enstaka pluttar) då jag bytte till fleece i buren. Han ÄLSKAR det. Förut grävde han bort allt och la sig på den hårda plasten men nu rullar han runt och njuter. Jag har grävlåda till honom som han har tillgång till dagtid men han är inte så intresserad haha. Köp gärna ett hus i trä eller någon träleksak med typ en bjällra i eller något, det brukar vara kul att tugga på för tänderna. Jag har även lådor och toarullar som han får gå loss på men det är ju okej eftersom han bara river loss bitar och inte äter något. :) Lycka till!

novembre
2018-09-18 18:24
#9

#( Vad roligt att höra! Hoppas mina kaniner kommer gilla det också, och det borde ju bli mycket billigare i längden. jag funderar på om det kanske inte alls bör vara fleecefilt där huset står, båda har ett hus i trä :). Min långhåriga kanin brukar alltid fösa allt spån och halm åt sidan. Funderar om han tycker det är för varmt.

Mina kaniner har varken lagt sig på rygg eller rullat :/ Hoppas det kommer med tiden för de gör väl sådär när de är trygga tänker jag. De lägger sig gärna på sidan ibland däremot.

Vaniljmuffin
2018-09-18 19:18
#10

Jag had filt i huset också, han verkar trivas, han älskar filtar har en liten på hans lilla träsäng från Ikea också haha :) fördelen med fleece är ju att även om dom tuggar hål som han gjorde på den första han fick är att det inte blir några långa trådar dom kan få i sig! Oftast slänger han sig på mage eller sidan men ibland slänger han sig så hårt att han rullar över på rygg en sekund hahaha ser sjukt kul ut! Han har även börjat klappra med tänderna när man klappar honom men det har allt hänt sista veckorna typ och har haft honom sen juli. Så ge det lite tid!

novembre
2018-09-19 10:04
#11

# Det ska bli spännande att se när vi väl kan använda fleece :) Toaträning går bra på dagtid, men på natten verkar de glömt var de ska kissa 😐

Vaniljmuffin
2018-09-21 19:19
#12

#11 som sagt min kissade aldrig ytanför toaletten (än att än om rumpan vrids lite fel så han missar hahaha) men min kanin vill åtminstone inte kissa på tyg alls. Han gräver undan filten han sitter på om han måste kissa i transportburen. Så du kan alltid testa och se om det får honom rumsren eller inte!

novembre
2018-09-25 14:25
#13

#12 Det ska jag göra! :) Men jag väntar lite till. de har badrumsmattor utanför burarna för att det inte ska hamna spån överallt och där händer det att de kissar. Bara de blir lite mer vana. Alternativt skulle jag kunna testa att ha filt på ena halvan av buren där toaletten är för att se om de fortfarande kissar :) 

Min ena kanin drack ca 5 dl om dagen fram tills nyligen. Nu kontrollerar vi drickandet utefter veterinärens riktlinjer. Var hos veterinär och gjorde tester. Det visade inte på sjukdom så förmodligen är det bara en vana från sommaren kanske, men tror att det kan vara därför som iaf hon kissar lite här och där. När hon drack så mycket kissade hon mängder och toan blev snabbt full och kanske blev det jobbigt att hålla sig när hon drack så mycket. När hon var yngre var hon jätteduktig nämligen med att gå på toa🤔

Vi tvättar varje kissfläck utanför toan med vinäger och vatten, men är det någon som vet om det är en särskild vinägersort? Jag har läst att det tar bort kisslukt och av den anledningen använder det. Fast de fortsätter att kissa där de inte ska så om det hjälper vet jag inte.

Annons:
KaninCupcake
2018-09-26 20:36
#14

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

novembre
2018-10-04 11:18
#15

tack för videorna! Ska kolla på dem :)

Upp till toppen
Annons: