Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 767 ggr
Nea00
7/14/18, 11:31 AM

Klippa klor

Hejsan! Jag har en dvärgvädur hona som jag behöver lite hjälp med här. Hon har nämligen bara fått sina klor klippta när hon var en liten unge, nu har det fått flera år utan att hennes klor har blivit klippta. Ska jag ”träna” upp henne på att klippa klorna? Det är väll inte så smart att bara ta klosaxen och börja klippa när hon senast fick klorna klippta för flera år sedan. Ska jag börja med att jag typ ”låssas” att jag klipper hennes klor så hon blir van? Eller vad ska jag göra?! Uppskattar verkligen svar :).

Annons:
Chanel0905
7/14/18, 1:33 PM
#1

Man behöver klippa klorna varje månad och har du inte klippt klorna på flera år så kan det vara riktigt skadligt för kaninen, om det är så att du ej vågar klippa klorna så rekommenderar jag att du tar kaninen till en veterinär för att bli kloklippt. Du kanske även borde ha en liten hälsokontroll på kaninen så inte tassarna har kommit till skada eller kaninen rent generellt. Annars finns det flertal YouTube videos som visar hur man klipper kanin klor korrekt

Nea00
7/14/18, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1. Det är inte min kanin, inte jag som kan hjälpa det. Men det är ju bra att att jag vill hjälpa henne med det tycker jag. Men hennes klor är ändå ganska normala enligt mig. (Bild kommer med).

Katti
7/14/18, 7:47 PM
#3

Bara klipp är mitt råd! Om en håller och en klipper blir det lättare!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Nea00
7/14/18, 9:08 PM
#4

Hej igen! Vi har nu klippt hennes klor, det gick hur bra som helst! JÄTTTENÖJD över min lilla pluttis! Pappa hade kanin när han var liten, han har klippt många klor haha. Jag höll i henne, min lillasyster lyste på klorna så vi kunde se pulpan och pappa klippte dem. Det blödde bara i en klo (eftersom att vi råkade klippa i pulpan), men det blödde bara jätte lite :). Hon var jättesnäll för att inte fått klorna klippta på flera år tycker jag! Så nu har hon förtjänat några godisbitar 😉.

Upp till toppen
Annons: